• Kråkungen

    Jag står fan inte ut i detta väder

    Anonym (ingenglädje) skrev 2021-11-24 20:10:55 följande:

    Alltså fy fan vad jag hatar November, det är kallt, sedan regnar det, blir ishalka, man kan knappt vara ute och så är det mörkt typ hela tiden.
    Hur fan ska man stå ut i den här skiten ?


    Det är likadant varje år, alltså jag vill ha antingen vinter eller värme, inget jävla mittemellan väder som pågår i 4-5 veckor.

    Jag blir psykiskt knäckt av det här vädret varje år, varför plågar jag mig själv och bor kvar här ?

    Skulle så gärna vilja dra till Kanarieöarna eller något hyfsat solsäkert ställe just den här årstiden.


    Sedan älskar jag vårvintern i Sverige, då är det mysigt med snö och sol men just den här årstiden vill jag bara lägga mig under täcket.

    Fy fan för November!
    Jag har dig!


    November (och även december pga lite mysigt m jul etc) tycker jag väl går an. Sällan snö, vilket är det jag tycker är absolut värst med vintern. Januari, februari och ofta stora delar av mars däremot... fyyyyy för!!! Så otroligt vidrigt! Och det känns ju som att eländet aldrig ska ta slut...

    Jag tänker också ofta att jag borde bo nån annanstans under vinterhalvåret, men tyvärr är det ju praktiskt och ekonomiskt omöjligt för de flesta av oss...
  • Kråkungen
    Gaskarl skrev 2021-11-24 21:04:39 följande:

    Mörkret är värst tycker jag, den känslan blir värre för varje år.


    Anonym (ingenglädje) skrev 2021-11-24 21:22:51 följande:
    Ja kanske är det mörkret som är värst, snön piggar upp tillvaron. Utan snö är det becksvart i Norrland men förstår att man hatar snö som stadsmänniska. Stockholm får ju dessutom sällan riktigt snö utan oftast bara blask snö och den kan man vara utan. 3-4 dm snö är lagom.
    Det här tycker jag att man hör ofta: att det är mörkret som är värst. Själv har jag inga som helst problem med mörkret; det är kylan - och ffa då snön - som är det hemska. Hursomhelst - en nyfiken fråga till er som nämner just mörkret: om ni skulle vara någonstans söderöver (typ Medelhavsregionen) där det blir mörkt betydligt tidigare på kvällen än vad det blir i Sverige under sommaren, hade ni fortfarande tyckt att mörkret var det jobbiga? Alltså: är mörkret enligt er hemskt oberoende av temperatur etc?

  • Kråkungen
    Anonym (ingenglädje) skrev 2021-11-24 21:55:22 följande:

    Har inga som helst problem med kallt väder, alltså typ -10 till -20 om det är snö, eller i tex Februari då solen kommer igen.
    Okej -25 då går jag inte ut heller
    Snön gör ofta att det blir mildare väder.

    Jag hatar denna period från typ Oktober till slutet av Januari, bara eländigt mörker och kyla, oftast ingen snö.

    Jag har däremot bott i Stockholm när det varit runt -5 och det var kallare än att bo i Norrland vid -15.

    Nej jag hade nog inte haft problem om jag tex bodde på Kanarieöarna, har varit där vintertid några gånger och mådde då hur bra som helst, aldrig trött, förutom första dagarna när man ställde om sig till solen och värmen.


     


    Gaskarl skrev 2021-11-24 22:06:41 följande:
    Hmm. Lite svår fråga, jag kan egentligen inte relatera, då jag aldrig varit i såna länder. Dock är det helt ok att sitta ute en varm kväll i augusti. Så för mig är det nog det här typiskt svenska mörkret+ vätan och kylan som jag ogillar så starkt. Men när, om snön kommer, så är det ok med kyla, mer ok iaf.
    Tack för svar! Det är ju lite detta jag tänker: att det egentligen är kylan i kombination med mörkret som folk mår dåligt av, och eftersom kylan inte går att göra så mycket åt, medan mörkret går att lätta upp (om det kommer snö t.ex.), så är det ofta mörkret som får mest skit, eller vad man ska säga. Bara en intressant reflektion :)

  • Kråkungen
    Anonym (Hat) skrev 2021-11-24 22:26:28 följande:
    Jag har aldrig varit längre söderöver än 4 veckor på raken och då tyckte jag inte mörkret var jobbigt. Men det beror ju på att det var sommar, sol, min första stora utlandsresa och vi hade jättekul. Till vardags vette sjutton om jag skulle stå ut med mörkt varenda kväll. Uppvuxen i norra norrland och saknar fortfarande den ljusa sommaren! Maken fick fnatt första sommaren vi åkte upp- han sov inte alls.  
    Glad Själv var jag som 18-åring en sommarvecka i Abisko med några kompisar; vi kom helt ur balans första dygnet haha. Där satt vi o trodde att klockan var 11 på kvällen, och sen insåg vi att nej, typ större delen av natten hade ju gått  En helt magisk resa var det...
  • Kråkungen
    Anonym (Hat) skrev 2021-11-24 22:36:32 följande:
    Ja, jag älskar den ljusa sommaren där uppe! Solig Vi åkte över till Norge en gång och på hemvägen såg vi renar. Exotiskt för maken så vi stannade och filmade. Och det var jättesent minns jag! Omöjligt här söderöver. Och så ändrar de tiden så det blir ännu mörkare kvällstid! Vem sjutton bryr sig om det är lite ljusare en vecka på morronen?
    Och det är ju knappt ens ljusare på morgonen eftersom det numera är så sent på hösten som vi går över till vintertid... totalt värdelöst - jag håller helt med!!!
Svar på tråden Jag står fan inte ut i detta väder