• Anonym (Malin)

    Får soc säga att jag ska sätta lägre inkomst än jag faktiskt kommer att få till försäkringskassan?

    Anonym (sara) skrev 2021-11-25 11:55:10 följande:

    Jag är 100% sjukskriven med låg inkomst och får därför tillägg i form av försörjningsstöd.

    Jag har även bostadsbidrag.

    När man ansöker om bostadsbidrag ska man ju skriva årets inkomst och en uppskattning av nästa år. Jag vet att jag kommer jobba nästa år, men inte exakt från vilket månad, troligen januari eller februari.

    Socialtjänsten säger nu att jag ska ange det jag tjänar nu, dvs sjukpenning beräknat över hela 2021 och 2022. Jag har dock fått andra utbetalningar 2021 så som AFA-försäkring och semesterdagar utbetalda, så det höjer ju årsinkomsten för 2021, vilket jag skrivit i ansökan till FK, vilket soc menar att jag inte ska, jag ska skriva det jag tjänar i november uträknat på hela året. Då blir jag återbetalningsskyldig.

    Sedan kommer jag ju få nästan dubbelt så hög inkomst när jag börjar arbeta 2022, så det rimliga för mig vore att skriva en uppskattning vad jag kommer att få i sjukpenning och lön tillsammans under 2022, soc vill att jag skriver en uträkning på enbart sjukpenningen på 100% för 2022 och senare ändrar upp inkomsten (för att maxa bostadsbidraget antar jag) Risken blir att jag även här inte har rätt till bostadsbidrag när jag börjar jobba och blir återbetalningsskyldig för hela summan nästa år.

    Kan socialtjänsten verkligen kräva att jag anger en lägre inkomst än jag kommer att få?


    Naturligtvis inte. Men soc skiter ju i att du blir återbetalningsskyldig senare när du har bättre inkomst, de vill ju slippa betala så mycket i försörjningsstöd nu.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Förmodligen) skrev 2021-11-25 14:59:51 följande:

    Eftersom socialtjänsten kan kräva att man söker bostadsbidrag, för att bli berättigad försörjningsstöd, så förmodar jag att de också har rätt att ställa krav på vad man skriver i ansökan. Men exakt vilka de kraven är vet jag inte. Jag tycker att det låter konstigt att man inte ska ta med inkomster man faktiskt redan har fått in.


    Nej, soc får inte bestämma vad du ska skriva i din ansökan. Att man dock ska hålla sig till sanningen goes without saying.
Svar på tråden Får soc säga att jag ska sätta lägre inkomst än jag faktiskt kommer att få till försäkringskassan?