• Anonym (TS)

Hur räknar man ut procenten?

Jag och min sambo har separat ekonomi. Vi brukar betala våra räkningar procentuellt utifrån vad vi tjänar. Det är alltid han som räknar ut och jag litar alltid på det han säger. Men nu blev jag lite tveksam. Jag har varit sjukskriven en månad vilket gör att glappet mellan våra inkomster är rejält. Det är ganska stort i vanliga fall också men denna månaden var extrem (och nästa kommer bli likadan)

Iaf...

Jag fick ut 11.700 kr. Han fick ut 27.300. Hur räknar man ut hur många procent var och en ska betala?

• Svar på tråden Hur räknar man ut procenten?
  • Anonym (X)

Totalen är 39000.

11700/39000 = 0,3 = 30%
    (din del delat på hela)

27300/39000 = 0,7 = 70%
    (partnerns del delat på hela)

• Lönnsirap

Du plussar era löner.

Vilket blir 39000

Sen tar du sin lön delat med denna summa

Då får du 0.3

Vilket är 30%

Sen gör du samma med hans lön och dubbel-kollar att hans summa blir 0,7

Eftersom ni ju ska betala 100%, vilket är samma som 1

• Anonym (TS)

Tack för hjälpen alla!

Då var han inte ärlig mot mig. Det förvånar mig. Jag förstår såklart att det suger att behöva betala 70% av räkningarna men samtidigt står jag på noll om vi ska betala 50/50.

• LadyJane
    Ocdmänniska skrev 2021-11-30 09:20:08 följande:
    Google så finna det en kalkylator för det så slipper du fundera ut det själv!
    Det spelar ingen roll vilket hjälpmedel man har; abakus, papper och penna, fysisk miniräknare, kalkylatorn i datorn eller kalkylatorn på google. Problemet är att TS inte förstår hur hon ska räkna.
  • LadyJane
    Anonym (TS) skrev 2021-11-30 09:35:03 följande:
    Tack för hjälpen alla!
    Då var han inte ärlig mot mig. Det förvånar mig. Jag förstår såklart att det suger att behöva betala 70% av räkningarna men samtidigt står jag på noll om vi ska betala 50/50.
    Ta en ordentlig diskussion om hur ni ska dela upp det, det finns många olika modeller och ni måste komma fram till vad som är mest rättvist för er.

Sen ska du vara med när räkningar betalas, anser jag, därför att du inte ska känna dig lurad, för att du ska ta ansvar för ekonomin. Jag menar inte att du är ansvarslös utan att du ska kunna fixa det själv om det skulle behövas. Det finna alltför många, speciellt kvinnor, som överlåtit allt sådant trist på männen. Sen skiljer de sig och då står hon där och förstår ingenting och kan ingenting. Det blir alltid en svår smäll att ta för dem. Gör inte det misstaget du också. Solig
  • Anonym (X)

Tack för hjälpen alla!

Hur tycker han ni ska dela på det? (För föreslog han 50/50 borde du ju märkt direkt att det inte stämde, inte varit osäker.)
  • Spucks

Tack för hjälpen alla!

Om du tjänar mindre än vad han gör, borde du väl ha vetat själv att det inte kan stämma när han räknar ut att ni ska betala 50% var?
    Vad brukar du tjänar? Räknade han ut andelen efter era vanliga löner?
  • Anonym (TS)

Givetvis förstod jag att det inte var rätt med 50/59, men det var inte heller det han försökte med. Men han hittade på nån tusenlapp extra. Där jag kände att detta inte kan stämma.

• Anonym (Ellinor)
    Anonym (TS) skrev 2021-11-30 12:45:57 följande:

Givetvis förstod jag att det inte var rätt med 50/59, men det var inte heller det han försökte med. Men han hittade på nån tusenlapp extra. Där jag kände att detta inte kan stämma.

Kan det vara så att han råkade räkna fel själv? Eller har du någon anledning att tro att han gjort så med flit?
Svar på tråden Hur räknar man ut procenten?