• Anonym (TS)

Hur räknar man ut procenten?

Jag och min sambo har separat ekonomi. Vi brukar betala våra räkningar procentuellt utifrån vad vi tjänar. Det är alltid han som räknar ut och jag litar alltid på det han säger. Men nu blev jag lite tveksam. Jag har varit sjukskriven en månad vilket gör att glappet mellan våra inkomster är rejält. Det är ganska stort i vanliga fall också men denna månaden var extrem (och nästa kommer bli likadan)

Iaf...

Jag fick ut 11.700 kr. Han fick ut 27.300. Hur räknar man ut hur många procent var och en ska betala?

• Svar på tråden Hur räknar man ut procenten?
  • Anonym (Mian)
    Anonym (Anne) skrev 2021-11-30 13:44:24 följande:

Varför ska den som tjänar mer behöva betala större procent egentligen? Och stå för partnerns levnadskostnader när denne valt att inte utbilda sig, ta ett enklare jobb med lägre lön osv. Då går ju den personen med högre lön back på att vara sambo... Förstår verkligen inte. Min sambo tjänar nästan dubbelt så mycket som mig. Vi delar ändå 50 %. Skulle kännas som att jag var en golddigger annars.

En anledning tycker jag är att annars måste paret anpassa alla sina utgifter helt efter den som har lägst inkomst. Han eller hon måste kunna ha en hållbar budget. Vill den som tjänar mer äta lite dyrare, bo lite större eller ha lite fler "leksaker" och lyx så måste en annan uppdelning till.

Detta som en helt självisk anledning till varför den med högre inkomst skulle vilja ha en procentuell uppdelning. Det finns ju många andra anledningar som har att göra med att vilja hjälpa och stötta varandra.
  • Anonym (Kvinna)

Varför ska den som tjänar mer behöva betala större procent egentligen? Och stå för partnerns levnadskostnader när denne valt att inte utbilda sig, ta ett enklare jobb med lägre lön osv. Då går ju den personen med högre lön back på att vara sambo... Förstår verkligen inte. Min sambo tjänar nästan dubbelt så mycket som mig. Vi delar ändå 50 %. Skulle kännas som att jag var en golddigger annars.

Kan bara svara för mig och mitt ex. Men jag pluggade och fick CSN på strax under 11 000, han fick ut ca 30 000 efter skatt. Han ville ha en levnadsstandard som var högre än den jag hade råd med då han var klar med att vara student och sa därför ?räkna ut hur mycket du kan tänka dig att betala och fortfarande känna att du kan leva och spara så tar jag resten?. Vi landade i att han betalade 60% av fasta räkningar/hyra sen tog han även matkostnaderna inklusive de gånger han ville äta ute. Medans jag betalade 40% av fasta räkningar/hyra.

Under hela vårt förhållande fortsatte han att försäkra sig om att jag var okej med upplägget/pengarna. Mitt största problem var att jag kände att jag betalade för lite, men hade verkligen inte råd med mer då hans standard var mycket högre än min och han inte ville kompromissa på standarden men gärna betalade mer för att få behålla den.
  • Anonym (Lika efter allt)

Men hallå? nu har jag inte läst alla inlägg men så som jag har gjort i förhållanden där har varit gemensam ekonomi (två på 7 resp 11 år) så har grundförutsättningen varit att båda ska ha lika mycket kvar när allt är betalt. Det är väl det absolut enklaste? Jag har både tjänat mer och mindre.

Kan du inte lägga fram det som förslag?

• LadyJane
    Anonym (Bästa räknesättet) skrev 2021-11-30 16:29:15 följande:
    Hej!
    Det bästa räknesättet när man har så pass olika inkomster är att räkna ut hur stor procent din inkomst är av din sambos inkomst. Sedan delar ni utgifterna på mitten. När ni delat på mitten ska du betala den procentdelen som din inkomst blev när ni räknade ut utifrån din sambos inkomst. Så din sambo ska betala hela delen av 50% plus resten av de andra 50% som blir över efter din procentdel är uträknad.

Det blir mest rättvist så.
    Men herregud så tillkrånglat, man får ju ont i huvudet att försöka hänga med i svängarna.
    Varför gör du det mer krångligt än vad du behöver?

• Ocdmänniska
    LadyJane skrev 2021-11-30 15:58:50 följande:

Det finns inga "ska" i sammanhanget. Därför blir det helt fel att hänvisa dit eftersom man måste förstå de matematiska principerna innan.

Ja men tänkte hon vet procent mässigt så kanske det är enklare för hon att tänka sen, eller räckna ut
  • Anonym (TS)
    oOOo oOOo skrev 2021-11-30 14:27:57 följande:

Ert privata sparande kan ju också ha betydelse. Om du är snorrik och han inte har ett öre sparat så kan det ju spela roll. 

Han har ca 400.000 sparat. Jag har noll.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lika efter allt) skrev 2021-11-30 22:07:19 följande:

Men hallå? nu har jag inte läst alla inlägg men så som jag har gjort i förhållanden där har varit gemensam ekonomi (två på 7 resp 11 år) så har grundförutsättningen varit att båda ska ha lika mycket kvar när allt är betalt. Det är väl det absolut enklaste? Jag har både tjänat mer och mindre.

Kan du inte lägga fram det som förslag?

Håller med, men han är långtifrån den åsikten.
  • Anonym (X)

Vad betalar han för maten?

• cosinus

Är din kille så bra på matte som han tror då? Han har inte räknat fel han också?

11700 och 23700 är era inkomster denna månad. Tänker man lite tokigt och tar 11700/23700 så hamnar man på 0,43. Han har inte bara tänkt att det innebär att du ska betala 43 % och sen inte reflekterat över att det inte är rimligt sett till hur stor skillnad det faktiskt är.

Det finns många vägar till Rom, man kan räkna ut och komma till rätt svar på en massa olika sätt men som de flesta redan sagt så är det enklaste att lägga ihop till en total summa på både löner och utgifter och sen räkna procent den vägen.

• cosinus
    cosinus skrev 2021-12-01 13:41:22 följande:

Är din kille så bra på matte som han tror då? Han har inte räknat fel han också?

11700 och 23700 är era inkomster denna månad. Tänker man lite tokigt och tar 11700/23700 så hamnar man på 0,43. Han har inte bara tänkt att det innebär att du ska betala 43 % och sen inte reflekterat över att det inte är rimligt sett till hur stor skillnad det faktiskt är.

Det finns många vägar till Rom, man kan räkna ut och komma till rätt svar på en massa olika sätt men som de flesta redan sagt så är det enklaste att lägga ihop till en total summa på både löner och utgifter och sen räkna procent den vägen.

11700 och 27300 ska det stå, men det blir 0.43, hade räknat rätt men skrev fel sen i texten.
  • LadyJane
    Ocdmänniska skrev 2021-12-01 10:58:17 följande:
    Ja men tänkte hon vet procent mässigt så kanske det är enklare för hon att tänka sen, eller räckna ut
    Jag förstod det. Du utgick från att hon visste hur hon skulle räkna. Det var exakt det som hon frågade efter. Förstår du nu vad jag menar?
  • Anonym (J)

Lättast är ju att man slänger in hälften av sin inkomst på gemensamma kontot. Om de pengarna räcker. Annars 75 %?

• Anonym (J)
    Anonym (Ellinor) skrev 2021-11-30 13:54:46 följande:

Det kan ju bli väldigt ojämställt att alltid dela 50/50. Känner ett par som gjorde det även när kvinnan i paret var föräldraledig med deras gemensamma barn. Hon var fattig som en kyrkråtta och kunde knappt köpa sig en kaffe på stan och han åkte runt på utlandsresor och köpte dyr sportutrustning. 

Då var ju faktiskt hon lite dum i huvudet.
  • Ensammake
    Anonym (TS) skrev 2021-11-30 12:55:05 följande:

Men nu behöver jag er hjälp igen, att tänka. Matte är en mycket svag sida hos mig.

Dör att vara säkra på att där skulle finnas täckning på kontot när alla räkningar drogs satte jag in 10.000 och han 12.000.

Räkningarna gick på 17803 (5000 kr mer än vad det brukar vara pga en nödvändig installation.

Vi har även tankat.

Det finns nu 1100 kvar på vårt gemensamma konto där vi förr brukade sätta in pengar för att handla mat men han vill inte göra så längre för att han tycker att jag lägger för mycket pengar på mat. Så det ska tömmas.

Enligt min uträkning ska han betala 13120 kr denna månad (vi betalade allt gemensamt trots att där var en räkning som bara var hans)

Jag ska betala 5340kr. Av dessa 17803kr. Men har betalat 10'. Hur gör vi nu för att det ska bli rätt? Jag har ju betalat 4660kr för mycket. Och han 1120 för lite.

Nån som förstår hur jag menar?

Blir han skyldig mig mellanskillnaden eller hur gör man?

Ni ska ha betalat 17 803 kr men har gemensamt betalt in 22 000 kr till kontot.

Du skulle, enligt er överenskomna fördelning, betala 5 341 kr men har betalat 10 000 kr, det vill säga ett överskott på 4 659 kr.

Han skulle, enligt er överenskomna fördelning, ha betalat 12 462 kr men har bara betalat 12 000 krm det vill säga ett underskott på 462 kr.

Således bör det finnas, (22 000 kr - 17 803 kr), 4 197 kr kvar på kontot. 

Du ska alltså få tillbaka de 4 197 kr som finns kvar på kontot och dessutom så ska din kille betala dig de 462 kr som din satte in för lite på ert gemensamma konto, vilket tillsammans blir (4 197 kr + 462 kr) = 4 659 kr. Det vill säga, det belopp som du betalade in för mycket.

Är du med i hur jag har gjort beräkningen?
    Säg till annars, så kan jag förklara mer.

• Anonym (J)

Fattar inte heller varför man ska betala större procent (eller hur man nu uttrycker det korrekt) för att man tjänar mer.
  • Anonym (K)
    Anonym (J) skrev 2021-12-01 22:41:45 följande:
    Fattar inte heller varför man ska betala större procent (eller hur man nu uttrycker det korrekt) för att man tjänar mer.

Det är heller inte relevant för dig att förstå det.

TS har inte bett någon validera deras fördelning, hon har bett om hjälp med att utföra en beräkning.

Svar på tråden Hur räknar man ut procenten?