Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

    Våld i skolan

    Det man ska göra i den situationen är att gå därifrån och meddela klassföreståndaren, om det inte är en själv förstås. Annars pratar du med rektor, det ska också göras en officiell händelserapport. Ett samtal till vh är också en självklar sak efter en sådan händelse. Om det här är något återkommande kan elevhälsan behöva ta tag i det, kalla vh till möte osv. Skolkurator kan behöva ta ett samtal med barnet, oavsett.

    Barn som är våldsamma har alltid sin början någonstans och det är viktigt att se om det är en engångshändelse eller ett mönster.

  • Anonym (Lärare)
    Anonym (personal) skrev 2021-12-02 22:33:03 följande:
    Jag vikarierade för tillfället, eftersom lärarna skulle ha ett möte. Det var inte första gången jag träffade den klassen, utan jag känner dem ganska väl och vet om den här pojkens aggressionsproblem. Jag har aldrig fått några speciella förhållningsorder om hur jag ska bemöta honom, men sunt förnuft har räckt långt tidigare.

    När pojken kastat bollen på mig, så tog jag tag om hans axlar och ledde in honom i klassrummet, för att han inte skulle kunna skada något annat barn. Jag satte ner honom på första bästa stol medan jag fortsatte min monolog om att han skulle lugna ner sig och att han inte fick slåss. För att inte verka hotfull, så satte jag mig bredvid honom. Då slog han mig i ansiktet. Jag tog fast i överarmarna så han inte skulle slå mig igen, men jag var rädd att göra illa honom, så jag släppte och började ställa mig upp. Då sparkade han mig så jag tappade balansen och satte mig på golvet. När han kastade sig över mig, så fick jag ner honom på rygg och låste armar och ben. Under tiden så sade jag "Lugna ner dig, så släpper jag". Så fort han slappnade av lite, så släppte jag honom medan jag kvickt backade undan. Han sprang ut vilt skrikande och gråtande.
    Ja du har absolut gått för långt rent fysiskt. Man får inte ta i elever hur som helst, och även om de är aggressiva så ska man i första hand backa och inte ta i dem, så länge de inte skadar sig själva eller andra. Jag undrar vad rektorn sa till dig efteråt förresten, vilken feedback du fick om vad du gjorde och hur du skulle ha gjort istället?

    Det var bra att ta bort honom från situationen, men du borde ha gett honom en stund ensam så han kunde lugna ner sig innan ni pratade. Även om du tänker att du skulle verka mindre hotfull genom att sitta ner så kan du ha suttit för nära, eftersom du satt så nära att han nådde att slå dig så kan det fortfarande ha fått honom att känna sig trängd. Det du absolut inte skulle ha gjort i det läget var att tvångshålla honom, inte ens i armarna! Jag förstår instinkten men redan där gick du över gränsen. Att du sedan lägger ner honom på golvet och låser armar och ben är fullständigt vansinnigt! Igen, jag förstår att du inte ville bli skadad men du begick ett övergrepp där. Bli inte förvånad om föräldrarna anmäler dig till SI för det, och det borde de dessutom. Jag skulle inte vilja ha en sådan vuxen i samma klassrum som mina barn, och inte som kollega heller.

    Du behöver ta hjälp av kollegor hur man kan hantera barn och du kan ju fundera på om det verkligen är rätt yrke för dig. Är du lärare annars också som hoppade in för en kollega eller var du bara tillfällig vikarie? Jag hoppas verkligen att du inte är lärare för det du beskriver är helt fruktansvärt. Och innan du ev kommer med invändningar så tänk på att du är den vuxne i situationen med fullt ansvar för hur den utvecklas, barnet är den utsatte i underläge och du kan ju fundera på hur du tror att han uppfattade att bli nerbrottad på golvet och tvångshållen. Det var du själv som eskalerade situationen och jag förstår att du inte visste hur du skulle bete dig just då, du kanske inte ens förstod i efterhand vad ditt eget agerande ledde till, men så är det iaf. Ta lärdom av situationen och be andra vuxna om hjälp så det aldrig händer igen!
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (personal) skrev 2021-12-03 22:44:00 följande:
    Det var just det. Han skadade både sig själv och andra. Det han främst var ute efter var att slå ihjäl den pojke han börjat bråka med, men han tänkte också ge sig på en annan pojke för att han inte "hjälpte till". När han inte kom åt dem, så tog han den som var närmast, och det var jag.
    Det rektorn sade var att jag borde ha förebyggt genom att hålla kvar honom i klassrummet efter lektionen tills de andra barnen klätt på sig och gått ut. Hon sade också att jag gjort fel från början till slut. Hon frågade inte om pojken eller jag var skadade eller hur vi mådde.
    Du gjorde som sagt helt rätt som tog honom från situationen, men du eskalerade den genom att stanna kvar i klassrummet och försöka ta ett samtal medan han fortfarande var arg. Man kan inte förebygga genom att låsa in ett barn varenda rast så där undrar jag verkligen hur rektor tänker.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (personal) skrev 2021-12-03 23:01:00 följande:
    Han var fast besluten att slå ner mig, så om jag skulle försöka lämna honom ensam hade jag varit tvungen att stänga in honom och hålla för dörren. Jag var rädd att han skulle skada sig själv då, genom att slå sönder en fönsterruta eller något.
    Du har rätt i att jag satte mig för nära. Jag borde ha satt mig ner minst en meter ifrån honom.
    Ingen har berättat för mig att man inte får ta fast i armarna på ett barn som slåss eller kastar saker. Jag är 1.60 och väger 50 kg. Min kropp tog ordentligt med stryk. På några minuter hann jag bli sparkad flera gånger, slagen i magen och ansiktet, få en tennisboll, magnetstavar, pennvässare och en ryggsäck i huvudet. Varje gång jag försökte släppa taget om honom, så kastade han sig fram för att slå eller sparka mig.

    Idag är jag bara ledsen. Jag har fortfarande ont i mellangärdet där han slog mig hårdast, och ingen från skolan har kontaktat mig. Nu förstår jag att det antagligen inte är någon som bryr sig om hur jag mår efteråt, utan de bryr sig bara om vad jag gjort fel.
    Nu vet vi ju inte om han hade suttit kvar eller inte i klassrummet på egen hand och att låsa in någon får man inte heller göra. Om man har en elev som är så våldsam att man inte ens kan lämna honom ensam i ett klassrum utan att han fortsätter attackera en, då måste man ta hjälp av en kollega. Gör han illa sig själv på egen hand är det inte ditt fel (om du inte låst in honom) men den där rektorn du har hade säkert tyckt det ändå. Huvudsaken är att man följer de lagar och riktlinjer som finns.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (personal) skrev 2021-12-04 13:39:42 följande:
    Det hade varit bra om även vikarier utifrån kunde få information om de där riktlinjerna. I nuläget blir man bara inslängd i klassrummet utan någon information alls.

    Håller helt med om det, men du ska veta att även examinerade eller annars anställda lärare får noll information om sådana här saker. Det är sånt man brukar få lära sig den hårda vägen, genom tillsägelser från skolchefen eller från kollegor som har erfarenhet och man råkar prata om det.
Svar på tråden Våld i skolan