• Thu 2 Dec 2021 22:53
    1877 visningar
    11 svar
    11
    1877

    Nödvändigheter till ny

    Jag undrar  vad som behövs till en nyfödd i juli.
     
    Jag såg att allt man kan köpa blir väldigt dyrt så nu undrar jag vad jag som är absolut nödvändigt.
     
     
     
    Barnvagn måste jag ha för att kunna ta mig någonstans eftersom min man kommer ha bilen.
     
    Babyskydd måste vi ha till bilen. (Vid vilken ålder ska man byta till större?)
     
    Bärsele vill jag ha för att kunna bära bebisen men ändå ha händerna fria.
     
    Babysitter, alltså en stålställning med en tygbit vill jag ha när man behöver sätta ner bebisen för toabesök eller annat.
     
    Spjälsäng fast mindre variant med hjul vill jag ha bredvid sängen och nej, bebisen kommer absolut inte att samsova.
     
    Badbalja måste vi ha eftersom vi inte har någonstans att bada den.
     
    Skötbädd vill jag ha för att byta blöja.
     
    andningslarm
     
    bröstpump
     
    Kläder -Vilka måste man ha?
    Behövs mössa i juli?
    Behövs kläder överhuvudtaget i juli? 
     
    Sängkläder -Vilka måste man ha?
    Vilken typ av madrass har man?
     
    Spjälskydd? -Behövs det?
     
    Vad mer måste man ha?
  • Svar på tråden Nödvändigheter till ny
  • Thu 2 Dec 2021 23:27
    #1

    Jag fick min första nu i september och hade massa tankar om vad man "måste ha" men så fel jag hade, tänkte inte på att bebisen kanske inte gillar vissa saker, alla är ju olika , så bli inte "besviken" tänker jag .

    Tex. Sitter och bärsele "alla" bebisar gillar ju, eller inte.. iallafall inte våran tjej, men det hade ju underlättat en del haha! Nu är hon dock bara ca 2,5 månader så kanske gillar senare? Vem vet.

    Men baby gym dessutom, hon älskar att ligga där ! Ibland sover hon till och med där på dagen. De har underlättat en del för mig för tex toabesök, matlagning osv osv.

    Kläder läste jag mycket om att många gör misstaget att köper för mycket av storleken 50/56 eftersom dom inte passar länge så vi köpte mer 62 och 68, men vi använder fortfarande 50/56 , storlek 62 är alldeles för stora på body iaf. Men , alla bebisar är ju olika.

    I början tycker jag body är det bästa, speciellt om bebisen är som våran dvs första månden blev det 8-10 bajsblöjor / dygn.

    Annars har du ju listat upp ganska bra grejer :)

  • Thu 2 Dec 2021 23:51
    #2

    "Bra att ha" och "absolut nödvändigt" är ju två skilda saker. Din lista går in på det sistnämnda.

    Ang babyskydd: tror vi bytt vid 9 månader ca, när de kan sitta själva och har vikten inne i alla fall.

    Babysitter behövs inte från början så det kan man köpa senare.

    Säng: vill du hålla kostnaden nere kanske det är bättre att köpa spjälsäng (som går att göra om till juniorsäng) direkt så blir det bara ett inköp.

    Sele är guld värt. Mössa och kläder behövs. Inte alla dagar (särskilt vad gäller mössa) i juli men jag skulle ha nån i alla fall, för kyliga dagar.

    Kläder: antal beror på hur ofta ni kan/vill tvätta. Bodys, byxor,

    Nån eller ett par filtar.

    Skötbord hade jag inte velat vara utan.

    Små frottehanddukar är användbara till det mesta, typ bröstmjölk och kräk.

    Napp har mina haft rätt tidigt.

    Absolut nödvändigt är ju betydligt mindre. Babyskydd (om man åker bil), bärsele, lite kläder...

  • Thu 2 Dec 2021 23:52
    #3

    Glömde det viktigaste: köp begagnat.

  • Thu 2 Dec 2021 23:57
    #4

    Andningslarm har vi inte använt. Bröstpump köpte jag rätt långt efter födseln, en manuell.

    Madrass ingick i spjälsängen. Underlakan (eller babynest, har varit omtyckt men kanske inte nödvändigt) och en filt i början. Spjälskydd ja. Så småningom täcke och kudde men det är först när de blir äldre (kvävningsrisk).

    Skötväska. Amningsinlägg. Bindor.

    Blöjor förstås och tvättlappar (jag har föredragit torra i papper. De som har lite "tygkänsla" snarare än rutmönster.

    Brukar finnas diverse gratisboxar att beställa med prover och småprylar.

  • Kiiwii
    Fri 3 Dec 2021 00:33
    #5

    Har haft en sommarbebis och jag klarade mig inte utan:

    Kläder, tunn mössa (de ska ha det första tiden för vind även om det är varmt)

    Tunna filtar

    Babynest (bebis sov i den överallt)

    Bärsjal/bärsele

    Vagn

    Babyskydd (har man tills de kan sitta bra)

    Tvättlappar, olja, salvor mm för blöjbyten.

    Amninginlägg

    Massa mjuka sköna, svala, amningsvänliga kläder till mig själv

    När bebisen blev lite större köpte vi babysitter + babygym och det var guld värt.

    Till spjälsängen hade vi madrass, kudde och täcke anpassat för det + spjälskydd.

  • Fri 3 Dec 2021 06:20
    #6

    Fick barn i maj för ett och ett halvt år sen. Hon hade mössa en gång. Men en solhatt hade hon jämt, köp det istället. Köp inte för mkt kläder i början. Vi köpte kanske fem bodys i 56 och två par byxor och det räckte utmärkt. Man kan alltid köpa till mer om det behövs.

    Babyskydd hade vi till ca 7 månader. Kolla på hyralternativ.

    Spjälskydd är en kvävningsrisk så det hade vi inte. Madrassen kom med spjälsängen och på den hade vi kisskydd och lakan.

    Vi skulle inte heller samsova men det gick inte att sova annars så spjälsängen som ändå hade avtagbar sida och stod bredvid min säng användes typ aldrig.

    Vagnen användes som skottkärra att ha alla grejer i eftersom bebisen vägrade va i den, hon va alltid i sjal. Hon hatade babysittern så det var tur vi lånade den :) skulle hon ligga nånstans när vi va på toa eller så låg hon på en filt på golvet.

    Som någon skrev ovan, kolla begagnat på typ marketplace. Saker de har när de är så små slits inte så allt är oftast som nytt.

  • Fri 3 Dec 2021 18:14
    #7
  • Sat 4 Dec 2021 00:03
    #8

    Håller med flera andra här i tråden.

    Barnvagn- svårt att vara utan, många barn sover dessutom väldigt bra i vagn.

    Babyskydd- absolut, tror vi bytte runt 8-9 mån.

    Bärsele/sjal väldigt praktiskt. Vi körde sjal i början.

    Babysitter- inte nödvändigt.

    Spjälsäng- inte nödvändigt

    Badbalja- inget måste, man kan bada i diskho och duscha med barnet.

    Skötbädd-skönt att ha men ej nödvändigt.

    andningslarm-ej nödvändigt

    bröstpump- kan vara skönt att ha om barnet helt plötsligt sover en hel natt eller du har mycket mjölk

    Kläder - playsuits, korta ärmar och ben, gillade vi. Är ju smidigt om kläderna går i samma nyans, enkelt att tvätta samtidigt.

    Behövs mössa i juli-knappt, köp en.

    Behövs kläder överhuvudtaget i juli? Ja

    Sängkläder -Vilka måste man ha? Plastad frotté under är bra att ha.

    Spjälskydd? -Behövs det? Ja eller sovorm eller babynest, nåt som skyddar barnet att slå i huvudet, många gillar sovorm som gör det mer ombonat.

    Ikeas vita små frottéhanddukar är guld värda till kräk, bröstmjölk mm.

    Vi gjorde egna tvättlappar med såna torra som vi blötte med varmt vatten och en matsked kokosolja, hällde av och la i en burk.

    (Amningskupor och bröstvårtskräm till dig.)

  • Sat 4 Dec 2021 00:26
    #9
    -1

    Ja som ovan kommenterat, Ikeas vita små handdukar, rekommenderar skarpt! Man kan använda dom till så mycket, och billiga dessutom!

    Skötbord är jag verkligen glad över att vi skaffade, men vet att många kör utan och är nöjda med det. Men , dom gånger vi vart någonstans över helgen tex och jag då behövt byta på en säng tex aj aj , ryggen.. fick så ont efter bara ett par byten, skulle inte klara det på längen, speciellt när vår bebisen är sån som behöver ny blöja mååååånga gånger om dygnet. Men , om du inte har problem med ryggen eller får lätt ont så klarar man sig nog utan.

    Vi köpte spjälsäng och skydd, och körde med det från start, det var inte lätt men efter ca 2 veckor var hon inte "rädd" för sängen mer och sover nu i den helt utan problem, och hon är ca 2,5 månader.

  • Sat 4 Dec 2021 09:15
    #10

    Det som behövs på riktigt är möjligheten att skaffa de prylar man vill ha och uppfattar behövs när man tänkt och verkligen funderat

    För det är väldigt många tillverkare som har smarta idéer och bra produkter, så det största problemet är faktiskt att bestämma sig.

    Barnvagn är en typisk sak som man tycker man "behöver". En rätt praktisk sak om jag får säga det själv, men behövs det en ny? Knappast. Och behövs det en som är gjord för 3 år..... Eller vill man ha en annan vagn längre fram. Dessutom är det en fråga om livsstil, går man långa promenader med hund, eller åker man mycket buss? Vill man handla och lägga grejer i korgen, eller vill man få in den i bilen? Hur stort har man i hallen?

    Badbalja är också en typisk sak som kan "behövas". Mysigt att bada sitt barn. Men behöver man en på ben? Eller med avlopp? Kan den stå på golvet i duschen? Var ska den stå när den inte används? Behöver man en omedelbart? Knappast.

    Kläder? Vad behövs. Ja, som 2 barnsmamma kan jag bara konstatera att inte tusan är det det man köpt innan barnen kom som var bäst. Första barnet var ett litet element som ville vara hud mot hud. Att då ha 4-6 babyfiltar var toppen. Han kräktes nästan inte nått, så naturligtvis behövdes det inte så mycket extra-kläder, såsom jag såg grannen behövde.

    Mitt andra barn var en frusen liten krabat. Fullgången men liten. Så där var det "bara" att snabbt fixa fram en garderob i stl. 45-50. Och i gult/orange/brunt såg hon oerhört blek ut. Vi skojade om att det var typiskt flickor att ha hela garderoben fylld med kläder som inte passade .

    Sammanfattningsvis. Trots vana så har man ingen aning om exakt vad som "behövs". Man kan lyssna på andra. Det är skönt att skaffa det man tror, men det är viktigt är att inte sugas med i nån sorts knasig logik om att man måste ha precis allt på plats när barnet kommer.

    En liten dunkudde på golvet kan ibland vara precis den babysitter som behövs. En napp kan vara guld värd och gör ingenting om den inte används för det är några kronor. En bärsele och en sjal kan vara ett lysande val till det barn som vill bäras, samtidigt som det kan vara ett uselt val om ryggen på bäraren inte orkar.

  • Sat 4 Dec 2021 09:24
    #11
    +1

    Sök i grupper på Facebook i ditt närområde. Det är ett otroligt utbud av bebisgrejor som skänks eller säljes för billiga pengar. Du kan alltså få det mesta oerhört billigt om du är lite aktiv. 

Svar på tråden Nödvändigheter till ny