• Deceree1

    Oempatiska svar på Familjeliv

    Hej. Varför är det så många människor som skriver här och är så oempatiska och elaka? Jag har läst ganska många trådar här dom sista tre dagarna, där människor som inte mår bra och ber om råd.

    Många av svaren är så elaka så man bara baxnar. De verkar vara på modet att trycka ner människor som ber om hjälp..

    vilka är det egentligen som sitter bakom en skärm och njuter av att trycka ner andra? Är det människor som i grund och botten mår dåligt själva och har låg självkänsla? Är det människor som är bittra. Är det människor som mår bättre själva när de får trycka ner andra?

    Man blir ibland helt förskräckt av att läsa en del inlägg. Detta fenomen är helt oförstående för mig. Fattar inte vad det är för fel på dessa människor.

    Har dom en inneboende grymhet i sig eller är dom bara olyckliga?

  • Svar på tråden Oempatiska svar på Familjeliv
  • momjanet
    Anonym (Nja) skrev 2021-12-04 20:00:49 följande:
    Hängt på familjeliv i typ 14 år och det har alltid varit ett hårt klimat i vissa trådar.

    Det som jag märkt sista åren är dock att mängden "vanliga" frågor minskat och att de hellre inte får svar och att trådar som berör ballar ur.

    Numera vaknar också gamla trådar mystiskt till livs av någon intetsägande kommentar plötsligen.

    Om det kommer in spam eller troll tar det också oerhört lång tid innan trådar försvinner eller att användare försvinner.

    I min värld hänger det ihop att folk blir hårda, när sajten faktiskt låter troll skapa tråd efter tråd och väntar längre innan man hanterar anmälningar.

    Det är liksom inte en mysig liten plats där folk får komma till tals, utan vissa användare kan vara riktigt hatiska och ändå vara välkomna.
    Det sprids även mycket propaganda och det bidrar också att många trådar spårar ut i att handla om mediavänstern, vaccinationstvång eller invandrarhat.
  • Anonym (Nja)
    momjanet skrev 2021-12-04 20:05:50 följande:

    Det sprids även mycket propaganda och det bidrar också att många trådar spårar ut i att handla om mediavänstern, vaccinationstvång eller invandrarhat.


    Tyvärr tror jag att många heta trådar just är skapade för att väcka debatt och fördomar. Tyvärr så blir ju propagandan duktigare och duktigare på att få fram vissa budskap.

    Jag tänker att det ibland är rätt extremt på familjeliv och att det absolut finns mycket vettigt här, men att det också finns fullblodstroll och människor som övar på att få fram extrema budskap välpaketerat.
  • Anonym (Sämre)

    Jag har varit med här i många år. Debattklimatet har försämrats till det sämre med råge. Tonen har hårdnat, påhoppen är grövre, empatin lyser med sin frånvaro. Allt ska vändas till att det är ts fel. Eller också blir man påhoppad för en kommentar man skriver till ts och nån retar sig på en. 
    En anledning till att trådarna är färre är att folk drar sig för att skriva och be om hjälp. Man vågar inte. Som flera sagt speglar det samhället i stort. Det är rätt skrämmande faktiskt.

  • momjanet
    Anonym (Nja) skrev 2021-12-04 21:44:57 följande:
    Tyvärr tror jag att många heta trådar just är skapade för att väcka debatt och fördomar. Tyvärr så blir ju propagandan duktigare och duktigare på att få fram vissa budskap.
    Jag tänker att det ibland är rätt extremt på familjeliv och att det absolut finns mycket vettigt här, men att det också finns fullblodstroll och människor som övar på att få fram extrema budskap välpaketerat.
    Jag tror som du. Det är ju rätt tydligt vad familjeliv vill eftersom modereringen ofta saknas eller i bästa fall är mycket långsam.
  • Anonym (Nja2)

    Tycker själv jag fått många både snälla och hjälpsamma svar när jag startat trådar så jag känner inte riktigt igen mig.

    Man kan se att vissa ständigt återkommande ämnen retar gallfeber på en del, till exempel trådar av typen min pojkvän/man/sambo är elak/nedlåtande/begränsande/svartsjuk vad-ska-jag-göra? Såna trådar blir snabbt sönderhackade av elaka kommentarer och mothugg så jag brukar undvika att öppna dom.

    Men i många trådar bemöts frågor både snällt och trevligt.

  • Anonym (Lina)

    Jag håller med om att vissa svar på FL kan vara lite otrevliga. Men det är också så att om man skriver ett inlägg i ett anonymt forum och frågar något så får man ärliga svar, inte inställsamma eller polerade. Och det tycker jag är bra. Det kan ge en perspektiv. Jag har gjort ett par inlägg är på FL och fått intressanta svar, kanske inte alltid exakt det jag ville få höra, men en hel del intressanta perspektiv. Som jag inte skulle ha fått om jag frågat min familj eller vänner.

  • Dunderthunder

    En del av svaret är att det är lätt, eftersom att man kommer iväg med det. Det skulle vara en helt annan sak om forumet inte var anonymt... Folk vågar när de tror att ingen ser. Sen så är det mycket lättare att komma med en dryg eller elak kommentar än att bidra med ett genererande kritiskt inlägg, där det ligger lite tankekraft bakom. 

  • Anonym (K)

    Personligen är jag trött på idioter, kort sagt. Själviska idioter, dumma idioter, trångsynta idioter, bråksjuka idioter... 

  • Anonym (K)
    Anonym (Nja) skrev 2021-12-04 20:05:39 följande:

    Dessutom stämmer det verkligen att saker som väcker starka känslor hos oss verkligen kan få mer än en människa att förfasas sig och snabbt svara.

    Och då blir det fart, vilket sajtens ägare verkar uppskatta. Annars tror jag det hade modererats mer. För detta är ingen sajt som handlar om yttrandefrihet, som ett annat stort forum, utan sajten vill gärna lyfta fram det mysiga. Men det är dom "hetaste trådarna" som driver trafik till annonser.


    Jag tror att det är anledningen till varför vi inte får redigera våra inlägg i efterhand, just för att det ska skapa oreda och bråk i trådarna!
  • Anonym (Nja)
    Anonym (K) skrev 2021-12-05 11:02:26 följande:

    Jag tror att det är anledningen till varför vi inte får redigera våra inlägg i efterhand, just för att det ska skapa oreda och bråk i trådarna!


    Ja. Så är det definitivt. Väldigt lustigt att man inte första 2-5 minuterna kan redigera, eller ta bort. Sajten är uppenbarligen besatt av att annonserna syns och att trafiken leds in på annonser. Men att ha möjlighet att rätta ett inlägg, det är en process på en dag.
Svar på tråden Oempatiska svar på Familjeliv