• Dalaa

    Borsta tänderna

    Blöder alltid i munnen när jag borstat tänderna på senaste, blir tänderna ren än fast de är blod i munnen?

  • Svar på tråden Borsta tänderna
  • Anonym (Tips från coachen)
    Dalaa skrev 2021-12-05 09:23:40 följande:
    Har aldrig använt och tandläkaren jag var hos sist sa att man kan använda munskölj istället, det hjälper också
    Munskölj räcker inte, varken mot inflammationer i tandköttet (som du har) eller mot tandsten, det är därför man har tandtråd eller mellanrumsborstar. Munskölj är till för att förhindra ytterligare infektioner, dessutom kan man inte använda dem dag ut och dag in, ska stå på förpackningen. Men du måste ta hand om dina tänder! Det betyder:

    *Borsta tänderna två gånger om dagen, även om det blöder
    *Använd mellanrumsborstar om du inte gillar tandtråd, helst två gånger om dagen
    *Skölj inte munnen efter tandborstningen

    Ditt tandkött kommer att bli bättre redan inom några dagar om du använder mellanrumsborstar, om det inte blir någon förbättring på en vecka måste du söka hjälp för då har du besvär som måste behandlas på andra sätt.
  • Dalaa
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2021-12-05 11:13:33 följande:

    Munskölj räcker inte, varken mot inflammationer i tandköttet (som du har) eller mot tandsten, det är därför man har tandtråd eller mellanrumsborstar. Munskölj är till för att förhindra ytterligare infektioner, dessutom kan man inte använda dem dag ut och dag in, ska stå på förpackningen. Men du måste ta hand om dina tänder! Det betyder:

    *Borsta tänderna två gånger om dagen, även om det blöder

    *Använd mellanrumsborstar om du inte gillar tandtråd, helst två gånger om dagen

    *Skölj inte munnen efter tandborstningen

    Ditt tandkött kommer att bli bättre redan inom några dagar om du använder mellanrumsborstar, om det inte blir någon förbättring på en vecka måste du söka hjälp för då har du besvär som måste behandlas på andra sätt.


    Är bara så rädd att de ska fastna mellan tänderna då lär man ju få panik.
  • Anonym (Tips från coachen)
    Dalaa skrev 2021-12-05 13:44:28 följande:
    Är bara så rädd att de ska fastna mellan tänderna då lär man ju få panik.
    Vilka då, mellanrumsborstarna? Det gör de inte. Och inte tandtråd heller :)
  • Dalaa
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2021-12-05 13:52:49 följande:

    Vilka då, mellanrumsborstarna? Det gör de inte. Och inte tandtråd heller :)


    Min mamma brukar säga att de fastnar för hon och den går av liksom det är därför jag inte gör det samt måste man flossa tänderna för att få bort infektionen mellan tänderna eller går de att bara borsta eftersom jag har psykiska problem och kommer tro att de fastnat nåt där än fast det kanske inte har det
  • Tow2Mater
    Anonym (P) skrev 2021-12-05 10:23:06 följande:
    Precis, man ska ha lite tandkräm kvar i munnen så att fluoret får mer tid att verka.
    Alternativt om man sköljer ur munnen med vatten efter man borstat klart kan man swisha runt lite tandkräm igen efteråt.
  • Anonym (E)

    Använder du tandtråd som du håller i eller plackers märks det om något fastnar, brukar inte hända.

  • Dalaa
    Anonym (E) skrev 2021-12-05 15:03:07 följande:

    Använder du tandtråd som du håller i eller plackers märks det om något fastnar, brukar inte hända.


    Brukar mellanrumsborstar eller vad dom heter gå av och fastna i tänderna ofta? För tänker att de är enklare att använda än tandtråd.
  • Tow2Mater
    Dalaa skrev 2021-12-05 15:15:55 följande:
    Brukar mellanrumsborstar eller vad dom heter gå av och fastna i tänderna ofta? För tänker att de är enklare att använda än tandtråd.
    Oftare än tandtråden tycker jag.
  • Anonym (Tips från coachen)
    Dalaa skrev 2021-12-05 14:09:33 följande:
    Min mamma brukar säga att de fastnar för hon och den går av liksom det är därför jag inte gör det samt måste man flossa tänderna för att få bort infektionen mellan tänderna eller går de att bara borsta eftersom jag har psykiska problem och kommer tro att de fastnat nåt där än fast det kanske inte har det
    Jag har aldrig varit med om att de varken fastnar eller går av, det är ju en metallkärna i mitten kan man säga. Ja, du måste "flossa", det räcker inte att bara borsta.

    Jag vet att du har tvångstankar som du får hjälp med men du måste ändå ta hand om dig själv. Prova så ser du att det är både lättare och tryggare än du tror.
  • Tow2Mater
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2021-12-05 15:20:50 följande:
    Jag har aldrig varit med om att de varken fastnar eller går av, det är ju en metallkärna i mitten kan man säga. Ja, du måste "flossa", det räcker inte att bara borsta.

    Jag vet att du har tvångstankar som du får hjälp med men du måste ändå ta hand om dig själv. Prova så ser du att det är både lättare och tryggare än du tror.
    Du kanske använder en tjockare sort (för större hålrum mellan tänderna). De tunnare går av förr eller senare, beroende på hur och hur ofta man använder dem. Men TS har ju vissa problem, vill inte skrämma honom, det är ju bara att prova. Både tandtråd och borstar som fastnar går ju att få bort. Inget att få panik över.
  • Anonym (E)
    Dalaa skrev 2021-12-05 15:15:55 följande:
    Brukar mellanrumsborstar eller vad dom heter gå av och fastna i tänderna ofta? För tänker att de är enklare att använda än tandtråd.
    Gå av nej men alla jag testat böjer sig/går sönder typ direkt, helt värdelöst. Plackers lär vara betydligt enklare att använda om man tänker så.
  • Anonym (Tips från coachen)
    Tow2Mater skrev 2021-12-05 15:27:02 följande:
    Du kanske använder en tjockare sort (för större hålrum mellan tänderna). De tunnare går av förr eller senare, beroende på hur och hur ofta man använder dem. Men TS har ju vissa problem, vill inte skrämma honom, det är ju bara att prova. Både tandtråd och borstar som fastnar går ju att få bort. Inget att få panik över.
    Nej, jag använder de där med gummi runt, jag gillar inte de där med "borst", om du förstår hur jag menar. Och de ska dessutom bara användas en gång så det är minimal risk att det skulle hända något med dem iaf :)
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2021-12-05 15:36:42 följande:

    De här har jag, jättesmidiga att använda! :)

    www.apotekhjartat.se/produkt/tepe-easypick-xss/&gclid=Cj0KCQiA47GNBhDrARIsAKfZ2rAzZqSLqjaBJGi4deaML8utHGo6Pbl5fI2V5AFEMaI1ZOBp3Itglq0aAnG7EALw_wcB


    Asch, länken bröts... Men så här ser de ut iaf, man söker på TePe Easypick

  • Tow2Mater
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2021-12-05 15:38:31 följande:
    Asch, länken bröts... Men så här ser de ut iaf, man söker på TePe Easypick
    Ah. Ja de ser ju ut att hålla.
  • Anonym (Tips från coachen)
    Tow2Mater skrev 2021-12-05 15:45:10 följande:
    Ah. Ja de ser ju ut att hålla.
    Rekommenderas varmt! :) Hoppas du testar.
  • Dalaa
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2021-12-05 15:47:48 följande:

    Rekommenderas varmt! :) Hoppas du testar.


    Finns dom på apoteket?
  • Anonym (Tips från coachen)
    Dalaa skrev 2021-12-05 17:17:03 följande:
    Finns dom på apoteket?
    Ja, de finns på apoteket! :) Jag tror till och med att vissa matbutiker har dem också.
Svar på tråden Borsta tänderna