• elbrist

    Vad skulle du göra för pengarna som nu måste läggas på elräkningen pga regeringens infantila politik?

    Nu när många där ute i landet kommer få en elräkning 2-5x det normala skulle det vara intressant att höra vad ni hellre skulle göra för pengarna. Är elräkningen det roligaste ni kan hitta på eller skulle ni hellre se att Socialdemokraterna och Miljöpartiet inte hade sabbat det svenska elnätet genom att tvinga nedstängning av kärnkraften?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad skulle du göra för pengarna som nu måste läggas på elräkningen pga regeringens infantila politik?
  • Anonym (Cic)
    Anonym (troligt) skrev 2021-12-06 20:37:34 följande:

    Bor du i en garderob? De flesta kommer få enormt mycket högre elräkning på grund av Socialdemokraterna och Miljöpartiets idiotiska politik. Att du skulle klara dig undan med 75kr mer låter som dagdrömmeri.


    75 kr är hälften av höjningen. Inte hela kostnaden. Vi betalar normalt ca 150-200 kr för elförbrukningen, familj på 4 personer. Nu betalar vi ca 300 kr. Nätavgift tillkommer. Om det är en dröm för dig så ta till dig råd om hur man spar el. Det är inget jobbigt, bara en annan vana än den du har nu. Handlar mest om att tvätta, laga mat och diska smart och aldrig låta något stå i stand by-läge. Utöver det spelar vi TV-spel och har adventsljusstake som alla andra.

    Vi har som sagt värmen betald via hyran. Men en lägenhet i flerfamiljshus är billigare/energisnålare att värma än fristående hus. Redan där valde vi bort en stor energitjuv när vi valde bostad.

    Eftersom folk inte ändrar sina elvanor på eget bevåg är tyvärr en prishöjning det enda som biter. Vi har ju liksom inget val. Elförbrukningen i hushållen (och industrin!) måste minska drastiskt nu när allt fler kör elbil. Nya energikällor är bara halva lösningen.
  • silbart

    Själva frågan är intressant och inte svaren. Det är alltför många som väntar på att bli omhändertagna av staten och blir asförvånade när det inte blir som de trodde. Varför ser man inte till sitt eget bo? Hur många skulle klara ett strömavbrott på 72 timmar? Ganska få gissar jag. För fastän man gått ut och informerat om att man kan inte räkna med hjälp de första tre dygnen så har folk ingen aaaaaaaning om det. Staten fixar väl vatten, värme och mat? Vi har investerat i bergvärme, solcellstegeltak och vattenreservoar. Vi är delägare i ett lokalt vindkraftverk. Så vi klarar oss utmärkt och har mycket låga elpriser. Vi har sett till att skaffa oss kunskap om egenproducerade livsmedel på hushållsnivå. Jag menar, snart kommer kött att bli otroligt dyrt, vad äter man då? För mig är det en gåta att man bara sitter och gnäller på "regeringen" och inte tar makten över sin egen situation.

  • Anonym (sjukpensionär)

    Ätit mat. Som sjukpensionär med garantiersättning har jag ofta fått välja mellan att betala räkningar eller äta mat. Med 300 kronor extra elräkning så blir det 5,5 dagars mindre matbudget.

    De säger att det blir bättre nästa år. Hoppas kan man ju alltid.

  • Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (??) skrev 2021-12-06 16:14:15 följande:

    Man kan gnälla lite mindre, se om sitt hus och ta mer ansvar för att välja smarta ellösningar? 


    Alla kan inte det. Elräkningen går upp även om man använder minimalt med el.
  • Anonym (Spara)

    Inget av valen. De extra tusenlappar elräkningen kommer landa på skulle jag egentligen satt in på mitt sparkonto, till oförutsedda utgifter. Kommer inte behöva snåla in på något, har ca 20t ?över? varje månad så det finns marginaler.

  • Anonym (sjukpensionär)

    Jag läste förrestena att de slagit på Barsebäck? För att exportera elen till Polen?

  • Anonym (Cic)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2021-12-07 16:32:41 följande:

    Ätit mat. Som sjukpensionär med garantiersättning har jag ofta fått välja mellan att betala räkningar eller äta mat. Med 300 kronor extra elräkning så blir det 5,5 dagars mindre matbudget.

    De säger att det blir bättre nästa år. Hoppas kan man ju alltid.


    Lite OT, men fy fabian vad risig sjukpenningen är! Jag såg siffror på hur mycket dyrare mat och bostad blivit (var det Aniiees siffror kanske?). Sjukpenningen har inte på långa vägar ökat i samma takt. Appropå vad man röstar på.
  • Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (Cic) skrev 2021-12-07 16:47:02 följande:
    Lite OT, men fy fabian vad risig sjukpenningen är! Jag såg siffror på hur mycket dyrare mat och bostad blivit (var det Aniiees siffror kanske?). Sjukpenningen har inte på långa vägar ökat i samma takt. Appropå vad man röstar på.
    Ja, jag såg den tråden också och jag kan säga att jag har märkt själv hur pengarna räcker till mindre och mindre. Jag har varit sjukpensionär sedan 2008 och då var det inga problem att göra lite utrymme i budgeten för ett par vinterkängor eller en vinterkappa. I år skulle jag verkligen behöva båda eftersom jag går i fem år gamla, trasiga gympaskor och vinterkappa vars dragkedja inte gått att stänga sen förra vintern men jag har inte ens råd med begagnat, delvis för att även beganade kläder av den sorten kostar minst en eller ett par hundra här och delvis för att jag inte har råd att ta bussen fram och tillbaka till second hand affären.
  • Anonym (Spara)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2021-12-07 16:58:31 följande:

    Ja, jag såg den tråden också och jag kan säga att jag har märkt själv hur pengarna räcker till mindre och mindre. Jag har varit sjukpensionär sedan 2008 och då var det inga problem att göra lite utrymme i budgeten för ett par vinterkängor eller en vinterkappa. I år skulle jag verkligen behöva båda eftersom jag går i fem år gamla, trasiga gympaskor och vinterkappa vars dragkedja inte gått att stänga sen förra vintern men jag har inte ens råd med begagnat, delvis för att även beganade kläder av den sorten kostar minst en eller ett par hundra här och delvis för att jag inte har råd att ta bussen fram och tillbaka till second hand affären.


    Men om du har det så dåligt borde du vara berättigad till socialbidrag eller vad det kallas idag?
  • Anonym (Månskensbonden)
    Anonym (Cic) skrev 2021-12-07 07:53:57 följande:
    75 kr är hälften av höjningen. Inte hela kostnaden. Vi betalar normalt ca 150-200 kr för elförbrukningen, familj på 4 personer. Nu betalar vi ca 300 kr. Nätavgift tillkommer. Om det är en dröm för dig så ta till dig råd om hur man spar el. Det är inget jobbigt, bara en annan vana än den du har nu. Handlar mest om att tvätta, laga mat och diska smart och aldrig låta något stå i stand by-läge. Utöver det spelar vi TV-spel och har adventsljusstake som alla andra.

    Vi har som sagt värmen betald via hyran. Men en lägenhet i flerfamiljshus är billigare/energisnålare att värma än fristående hus. Redan där valde vi bort en stor energitjuv när vi valde bostad.

    Eftersom folk inte ändrar sina elvanor på eget bevåg är tyvärr en prishöjning det enda som biter. Vi har ju liksom inget val. Elförbrukningen i hushållen (och industrin!) måste minska drastiskt nu när allt fler kör elbil. Nya energikällor är bara halva lösningen.
    Du har tur. Industrin minskar sin el-förbrukning i Sverige. Det har den gjort i många år. Främst eftersom den lägger ner och flyttar utomlands. I Sverige leder det till minskade utsläpp. Globalt blir det högre.

    Har angivit en källa. Men det finns massor. Energiföretagen har statistik där man kan se hur elförbrukningen minskar över tid. Våra politiker tror tydligen att Sverige ligger på en egen planet och inte påverkas av andra länders utsläpp. I vart fall bedriver dom en sådan politik.

    Källa:
    www.industriradet.se/ny-rapport-fran-industrins-ekonomiska-rad-minskad-industriproduktion-i-sverige-leder-till-hogre-koldioxidutslapp-globalt/
Svar på tråden Vad skulle du göra för pengarna som nu måste läggas på elräkningen pga regeringens infantila politik?