Inlägg från: Anonym (Ensam tomtemor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ensam tomtemor)

    Fira jul själv

    Är separerad sedan ett drygt halvår och i år är därför första julen. Barnen ska vara hos sin pappa och mina föräldrar vill pga sjukdom och Corona inte fira jul. Har syskon i andra delar av landet, men de firar med sina respektives familjer. Vi har inte firat jul tillsammans på säkert 20 år, kommer nog aldrig göra det igen heller. Även fast jag blir själv i år skulle det aldrig falla dem in att bjuda in mig.

    Det blir alltså en jul helt själv. Dottern är jätteledsen för att jag blir ensam, men jag försöker hålla modet uppe och verka positiv över det. Känner mig dock inte det minsta positiv.

    Fler än jag som firar själv? Tips på hur man myser till det på egen hand?

  • Svar på tråden Fira jul själv
  • Anonym (Ensam tomtemor)
    Shoegal skrev 2021-12-06 22:49:36 följande:

    Hej!

    Jag har också separerat i år så detta blir första julen på varsitt håll för oss med. Vi har dock bestämt oss för att fira själva julafton tillsammans med barnen, finns det någon möjlighet att ni kan göra det?

    Jag kommer dock sen vara ensam resten av julhelgen och då tänkte jag bara mysa ner mig i soffan med ett antal julfilmer, tända ljus och dricka te. Kanske att jag går ut och tar ett glas vin med en vän.

    Förstår att du känner dig ensam, kram!


    Vi pratade om det först, att försöka fira tillsammans, men stämningen när vi varit tillsammans har varit så spänd och vi vill inte utsätta barnen för det på julafton så därför väljer vi att inte fira ihop.

    Jag kommer fira med barnen på uppesittarkvällen den 23:e, en kväll som barnen vissa år sett fram emot mer än självaste julafton. Så det känns faktiskt bra. Kommer även ha barnen till frukost på julafton. Det är just kvällen som känns lite dyster. Men jag vet att jag kommer klara det också.
  • Anonym (Ensam tomtemor)
    Anonym (Mia) skrev 2021-12-06 22:49:44 följande:

    Kan du försöka hitta på en aktivitet där du iaf ser lite andra människor? Gå på bio? Ta en fika på stan? Så att tiden går och sen åka hem och äta lite gott och marathon titta på film och kanske tycka lite synd om sig själv? Men har du gjort något på dagen blir inte allt så segt och långtråkigt tänker jag. Att lite fint bjuda in sig till någon kan ju vara ett alternativ om man har det umgänget.


    Barnen kommer äta frukost med mig på julafton, men när de åkt ska jag nog bege mig in till stan och se om det är lite folk i farten och kanske ta en fika. Bäst hade varit om jag haft en singelvän i samma läge som mig, det hade rent av kunnat vara riktigt mysigt att fira då. Nu är dock alla mina vänner gifta. Att bjuda in mig hos en annan familj känns faktiskt inte alls som ett alternativ. Tror jag skulle känna mig mer ensam av det än att faktiskt vara själv.
  • Anonym (Ensam tomtemor)
    EpicF skrev 2021-12-07 09:57:30 följande:

    Kan du inte fira jul tillsammans med barnen och exet? Många som gör trots att del är skilda/separerade.


    Vi har diskuterat det, men kommit fram till att inte göra det.
  • Anonym (Ensam tomtemor)
    Anonym (Year 20) skrev 2021-12-07 10:21:39 följande:

    I år blir 20e julen jag firar själv. Förlorade familjen det året. Eftersom jag bor i en stuga i själva skogsbrynet i norra norrland utan bil blir det aldrig så att jag tar mig till något allmänt heller. Jag firar jul ändå. Om jag vill ha eller behöver sällskap så brukar jag gå in på youtube eller twitch och titta på och chatta med någon som streamar. Många engelsktalande stremar på julafton eftersom de inte firar förrän på juldagen.

    I övrigt så gör jag så att jag pyntar på luciadagen, tittar på någon lucia, svt har ju. Sen på den 23e gör jag julkinka. Jag köper en stor trots att jag är ensam, för det är mycket och bra mat hela januari sen. Jag köper och lagar den julmat och julgodis jag verkligen tycker om och provar något nytt också varje år. Sen lyssnar jag på A Christmas Carol, det finns uppläsningar på youtube, både korta 3-timmarsversioner och minst en 10-timmars uppläst av Tim Curry som är upplagd i år. Den ser jag fram emot att ta i småportioner från lucia. Jag är lite barnslig också och lyssnar på kalabalik hos morfar prosten på youtube. På julafton ser jag Astrids jul också för barnet i mig, och lite andra, mer vuxna julfilmer.

    Sedan har jag lite hobbies och så jag kan ta till om jag blir rastlös. 

    Det går att fira jul själv. 


    Känns som att du har en väl utarbetad rutin för ditt julfirande :) Härligt!
  • Anonym (Ensam tomtemor)
    hammarhajen skrev 2021-12-08 06:05:48 följande:

    Förstår att det känns ensamt och trist. Men som någon annan skrev - fokusera på att du i alla fall HAR barn, som du dessutom får träffa en stund på julafton. 

    Kan du föreslå en eller båda av dina föräldrar en promenad, om de inte vill ses inomhus pga corona? Eller om du bara kan hälsa på en kort stund, utan krav att fira jul med julbord osv. Åka förbi med en julblomma bara. 

    Hur många dagar är barnen hos pappa? Gäller det inte bara julafton så försök boka in saker med vänner övriga juldagar. Många ses också gärna på en promenad eller i kyrkan eller så på julafton, bara man frågar. Skicka ett sms typ: "Barnen är hos pappa 24:e - 27:e och jag är utan planer. Tar gärna en promenad eller bjuder på julfika någon dag om du har möjlighet!" Då visar du också att du är ensam på julafton och ger vänner iaf möjligheten att bjuda in. 

    Bor du i Stockholm brukar Skansen och Nordiska museet vara öppet (och välbesökt!), finns säkert andra öppna platser i andra städer. 

    Finns någon äldre släkting på äldreboende så passa på att åka förbi och säga god jul. Värmer den äldre massor och ger en fin känsla tillbaka. 

    Hoppas du hittar ett sätt att fira din egen jul!


    Ja, jag har barn att fira med. Och jag har familj, om än vi inte är speciellt nära, varken geografiskt eller känslomässigt.
    Jag har mina föräldrar i en stad 8 mil ifrån där jag själv bor. Min bror bor ca 40 mil bort och min syster ca 60 mil bort. Att ta en promenad med familjen är därför uteslutet. Bor i norra Sverige, i en inte alltför stor stad, men hade jag bott i Stockholm hade jag gärna gått på Skansen eller liknande.

    Har börjat landa i att jag blir ensam och att det blir bra. Jag firar jul med barnen dagen innan julafton och sedan har jag en lugn och skön dag och kväll den 24:e. Kommer inte fixa julmat då jag inte är speciellt mycket för det annars heller. Men lite gott att dricka, ost och kex och choklad :)
    Det är egentligen min barnvecka så barnen kommer bara vara med sin pappa till juldagen. Hade det varit fler dagar hade jag nog övervägt att åka till en vän som jag vet också är själv, men då det är 30 mil bort är det inte möjligt i detta läget. 
  • Anonym (Ensam tomtemor)
    Mandel skrev 2021-12-07 11:48:09 följande:

    Lider med dig i din oro kring detta och tycker att det är taskigt av vänner och släktingar att inte tänka längre än näsan räcker och i alla fall fråga om du nu som nyskild vill komma istället för att sitta ensam.
    Att i alla fall få frågan och känna att någon bryr sig även om man sedan ev tackar nej betyder så mycket.

    Själv hade jag mitt sämsta nyår någonsin i hela livet som nyskild. Någon som jag trodde var min bästa vän lovade att de skulle ordna nyårsfest och att jag självklart var bjuden. Fick sedan på omvägar höra att de inte skulle ordna fest utan de hade bjudit in sig själva till min x-makes nyårsfirande. Och hon kunde inte ens meddela mig detta själv utan jag fick konfrontera henne.
    Så nyårsafton vid 12-slaget var jag omgiven av främlingar som jag inte kände och hade ingen att ens krama om och önska gott nytt år. 
    Då kom faktiskt tårarna. Att ingen i min omgivning ens tänkte på mig och frågade om jag ville vara med dem. Fick inga gott nytt år på sms heller...

    Och eftersom jag redan haft inflyttningsfest i oktober och även bjudit väninnorna på glöggmingel i december och ena väninnan lovat fixa fest så ordnade jag själv ingen fest. Tyckte bollen låg hos någon annan.
    Bollen ligger fortfarande hos någon annan och ingen har tagit upp den sedan jag skilde mig...


    Vad trist att dina vänner glömt bort dig efter skilsmässan. Det är väl tyvärr rätt vanligt om man haft mycket gemensamma vänner att den ena ofta blir utanför gemenskapen. I vårt fall har vi inte haft några gemensamma vänner alls, vilket i sig är jäkligt trist.
    En kollega på jobbet levde själv ett antal år och hon firade alltid julafton och nyårsafton tillsammans med en singelvän de år de inte hade sina barn. Det är något jag gärna hade gjort, men mina vänner lever alla familjeliv. Nu har de båda träffat nya män och deras tradition har väl dött ut tror jag. 

    Just nyårsafton är ingen speciell dag för mig, om jag skulle vara själv då spelar mig ingen roll alls. Har inte firat det mer än att vi tittat på raketer vid tolvslaget och kanske ätit lite extra god mat. Har inte varit på nyårsfest sedan jag var tonåring :)
  • Anonym (Ensam tomtemor)
    Limajo skrev 2021-12-08 06:28:26 följande:

    Jag har mina barn hos mig varannan jul och har firat de barnlösa jularna på lite olika sätt. För mig har det känts bäst de år jag struntar i firande helt och hållet. Inget julmys, julmat, inte träffa familj och syskonbarn, bara ha en helt vanlig kväll. Ett år var jag utomlands, det funkade också bra. De år jag varit på julfirande men utan barn har varit rätt plågsamma.

    Den 24:e är bara ett datum. Du kan ha ditt julfirande med barnen vilken dag som helst och det är det viktiga. Känner du att du vill fira den 24:e på något vis så gör det men det är inget tvång. Det finns ett stigma kring att vara ensam på julafton men har man gjort det och det gått bra så inser man att det mest är andra som har problem med att man är själv.


    Jag har firat jul utomlands en gång, innan jag hade barn. Det var faktiskt riktigt härligt. Slapp all julstress, men julstämningen uteblev väl i och för sig :)
    Det hade jag gärna gjort nu i år då jag blir själv, men det blir inte så i år. Men jag kommer nog försöka planera in det till nästa ensamma jul om två år.
  • Anonym (Ensam tomtemor)
    broderbob skrev 2021-12-08 11:17:36 följande:

    Hej! Jag personligen har lite svårt att förstå detta just ensamhet under Julen, då de finns så många andra helger och storhelger - hur kommer det sig att man inte då  är ensam ex nyår, påsk, midsommar, födelsedagar och för att inte nämna alla veckoslut fredag - söndag så har just Jul blivit så uphausad för många och för många istället ett lidande - många söker sig till härbärgen kyrkor eller till sjukhusen för någon diffus sjukdom bara för att slippa vara ensamma utan få tillbringa tiden tillsammans med några andra - bara en egen tanke inget ämne till att börja en diskussion - bara en tanke

    MvH

    broderbob


    Jag tror det finns många som tycker att ovan nämnda högtider är jobbiga. För egen del är det inte de inte det minsta jobbiga.

    Jag har inte firat varken nyår, påsk eller midsommar på något speciellt sätt sedan jag vet inte när och att vara ensam då skulle inte bekomma mig. Men jul har alltid varit en mysig högtid som jag firat med familj (egen eller partners) på ett eller annat sätt hela mitt liv. Så att för första gången, som 40-åring, vara själv på julafton känns sådär.
Svar på tråden Fira jul själv