• Tjohej68

Ovaccinerad = samhällsfara

Alla ni som inte är vaccinerad och som på olika grunder inte tänker vaccinera er?

Hur skall ni fixa att ni nu är klassade som en samhällsfara?

Ni är framöver inte välkomna nånstans i samhället och ökar smitttakten så kommer ni inte har ns få gå till jobben..

Jag vill höra hur ni skall fixa detta? Och att samhället nu indirekt börjar jaga er?

• Svar på tråden Ovaccinerad = samhällsfara
  • Anonym (Skeptisk)
    AndreaBD skrev 2021-12-07 17:36:25 följande:

Nej du, det finns inga likheter. Det var aldrig små, knappt märkbara åtgärder då. 

Du skämtar?
  • Anonym (Farmor)
    AndreaBD skrev 2021-12-07 17:36:25 följande:

Nej du, det finns inga likheter. Det var aldrig små, knappt märkbara åtgärder då. 

Det var precis vad det var. Det smög sig på, så långsamt att människor vande sig och accepterade de allt tajtare inskränkningarna av sina rättigheter i tron att det var något tillfälligt som skulle tas bort igen när det blev bättre. Om detta har många berättat, bla Hedi Fried och min egen farmor.
  • Anonym (Skeptisk)
    KittyK80 skrev 2021-12-07 17:37:14 följande:

Vaccinerna har minskat dödlighet och svår sjukdom kraftligt. Du tycker inte att det är någon hjälp? Bara för att covid-19 finns kvar, så innebär det naturligtvis inte att vaccinen inte fungerar.

Det finns inga trovärdiga vetenskapliga studier bakom det påståendet ännu, vaccinet är för ungt och det har gått för kort tid - den naturliga immuniteten skulle kunna vara lika försvarbar.

Jag är definitivt ingen antivaxxare, tvärtom, men vetenskapligt finns det en hel drös av misstag och mörkläggande från regering/sjukvård/läkemedelsbolag mm mm i samband med historiska händelser. Det jag önskar är ett öppet sinne och medvetenhet för oliktänkande, människans fria vilja.
  • AndreaBD
    Anonym (Skeptisk) skrev 2021-12-07 17:43:27 följande:
    Du skämtar?
    Nej, det gör jag verkligen inte. Judar var länge diskriminerade, långt före Hitler. Så , några små knappt märkbara saker fanns inte ens i utgångsläget. Plus att nazisterna inte precis tog det försiktigt. 

Men framför allt är det en jäkla skillnad om man diskriminerar människor för något som de INTE kan göra något åt. Rasism, med andra ord. Att gnälla över att man förväntas vaccinera sig när vi har en pandemi - det bör du snarare jämföra med att man blir straffat om man inte följer lagen, eller att man förlorar jobbet om man inte utför sina arbetsuppgifter. På DEN nivån är det snarare. 
  • Anonym (Farmor)
    AndreaBD skrev 2021-12-07 17:35:14 följande:

Det är stor skillnad - knappt några vaccinerade som blir allvarligt sjuka och dör, nästan bara ovaccinerade. Med undantag av mycket gamla, sköra och svårt sjuka människor. 

Om det vore sant skulle inga restriktioner behövas. Bland mycket gamla, sköra och svårt sjuka är vaccinationstäckningen uppåt 98%. Vaccinet funkar betydligt sämre än man trodde även om reducerar problemen något.
  • Anonym (Farmor)
    AndreaBD skrev 2021-12-07 17:50:29 följande:

Nej, det gör jag verkligen inte. Judar var länge diskriminerade, långt före Hitler. Så , några små knappt märkbara saker fanns inte ens i utgångsläget. Plus att nazisterna inte precis tog det försiktigt. 

Men framför allt är det en jäkla skillnad om man diskriminerar människor för något som de INTE kan göra något åt. Rasism, med andra ord. Att gnälla över att man förväntas vaccinera sig när vi har en pandemi - det bör du snarare jämföra med att man blir straffat om man inte följer lagen, eller att man förlorar jobbet om man inte utför sina arbetsuppgifter. På DEN nivån är det snarare. 

Här diskriminerar man på lös grund: vem har tagit ett läkemedel och inte. Hade det hela istället byggt på vem som är sjuk/frisk eller vem som är immun/icke-immun så hade det varit motiverat. Men nu är friska icke-vaccinerade utestängda medan smittsamma vaccinerade får fara runt hur de vill och smitta andra.
  • AndreaBD
    Anonym (Farmor) skrev 2021-12-07 17:47:11 följande:
    Det var precis vad det var. Det smög sig på, så långsamt att människor vande sig och accepterade de allt tajtare inskränkningarna av sina rättigheter i tron att det var något tillfälligt som skulle tas bort igen när det blev bättre. Om detta har många berättat, bla Hedi Fried och min egen farmor.
    Jag är själv från Tyskland, jag vet från båda mina föräldrar hur det var!  Man hörde att lagar stiftades som tog rättigheter ifrån judarna - man vågade inte göra något. Man såg hur synagogorna slogs sönder - man vågade inte säga något. Man såg att judarna försvann - man vågade inte säga något (och hoppades att de bara flyttades någon annanstans). 

Men det här handlar inte om judar. Det har ingen likhet med det heller. De har människorna hade nämligen ingen utväg, inget sätt att "uppfylla" kraven. De mördades. Det här har ingen likhet med det. 
  • Anonym (Skeptisk)

Bara i trådstarten kan man läsa ett direkt förakt gentemot ovaccinerade, och som nästan på ett motsägelsefullt sätt undrar hur ovaccinerade ska klara sig men åsikterna är ändå inte riktigt välkomna eller jämlikt värda. Det går även att läsa någon slags njutning i det, att se dem jagas av samhället, kanske t.o.m. önskvärt.

Jag undrar, är det här det samhället vi står inför tro.

• Anonym (Skeptisk)
    AndreaBD skrev 2021-12-07 17:58:55 följande:

Jag är själv från Tyskland, jag vet från båda mina föräldrar hur det var!  Man hörde att lagar stiftades som tog rättigheter ifrån judarna - man vågade inte göra något. Man såg hur synagogorna slogs sönder - man vågade inte säga något. Man såg att judarna försvann - man vågade inte säga något (och hoppades att de bara flyttades någon annanstans). 

Men det här handlar inte om judar. Det har ingen likhet med det heller. De har människorna hade nämligen ingen utväg, inget sätt att "uppfylla" kraven. De mördades. Det här har ingen likhet med det. 

Som sagt, tänk gärna lite större. Litegrann bara. Det var det inledande tillvägagångssättet jag nämnde, inte resultatet eller metod för den delen.

Trådstarten är liksom huvudet på spiken i det, det bekräftar problemet. Ingen har ens ifrågasatt den häxjagande inställningen.

Du vill slåss för din sak, fine, men varför delta i ett diskussionsforum om du inte är ödmjuk inför andra människors värderingar och ståndpunkter?
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2021-12-07 17:28:51 följande:
    Hade vaccinet fungerat som tilltänkt med tanke på täckningen i landet, hade vi inte behövt restriktioner igen. Som om vaccinet aldrig tagits.
    Om folk hade vaccinerat sig eller åtminstone följt restriktionerna som det var tänkt hade vi inte behövt restriktioner igen.
Svar på tråden Ovaccinerad = samhällsfara