• Bakabulle90

    Tvätt/tork eller kombi?

    Vi håller just på att renovera tvättstugan. Och ska köpa nya maskiner dit. Hade tänkt köpa en tvättmaskin och en torktumlare. Men nu ser jag att det skulle bli billigare att ta två styckna kombi maskiner. Tänker att då skulle man kunna sätta igång ett program på tvätt + tork i en maskin utan att behöva vara hemma för att byta maskin. Och de gånger man vill hänga tvätt kan de ju användas som två tvättmaskiner på en gång. Men finns det några nackdelar med detta upplägg?

  • Svar på tråden Tvätt/tork eller kombi?
  • MsFry

    Min erfarenhet är att kombinaskiner är värdelösa när det kommer till tumling. De klarar inte av att torka en hel maskin med tvätt så man måste dela upp tvätten när den är tvättad och ändå torka i omgångar. Jag hade istället köpt en tvättmaskin och en torktumlare.

  • Mortiscia80

    Eller varför inte två av varje. Det finns många som ställer dem ovanpå varandra så tar de samma plats som två maskiner.

  • AMCG

    Efter att en bekants hus började brinna för att kombmaskinen tog eld så skulle jag råda dig att inte köra (i synnerhet torktumlaren) utan att vara hemma.

  • Bakabulle90

    Tack för era kommentarer! Jag är inte så jätte insatt i kombi maskiner. Men lutar åt att köra det traditionella med en av varje nu :)

  • Bakabulle90
    Bakabulle90 skrev 2021-12-09 11:06:13 följande:

    Tack för era kommentarer! Jag är inte så jätte insatt i kombi maskiner. Men lutar åt att köra det traditionella med en av varje nu :)


    Alltså en tvätt och en tork..
  • Jemp

    Vi är nöjda med vår kombi. Tror den tar 9 kg tvätt och 6 (?) kg till tork. Det brukar dock funka med normalfyllda maskiner.

  • Lönnsirap

    Personligen skulle jag inte satsa på 2 kombi-maskiner. De är absolut helt ok prylar, men de är är inte lika bra som renodlade maskiner. Som jag förstått så är de inte alls särskilt bra när man har större mängder tvätt, utan passar bättre för ett litet hushåll.

  • Bakabulle90

    En ny fråga.. om man då ska köpa tvätt oh tork separat. Har ni någon att rekommendera? Vi behöver inte en massa extra funktioner. Men skapligt snål energiförbrukning är väl en god idé..

  • AMCG
    Bakabulle90 skrev 2021-12-09 11:51:05 följande:

    En ny fråga.. om man då ska köpa tvätt oh tork separat. Har ni någon att rekommendera? Vi behöver inte en massa extra funktioner. Men skapligt snål energiförbrukning är väl en god idé..


    Vi har Cylinda både i tvättmaskin och torktumlare. De har fungerat klockrent i 6 år.

    Cylinda har olika energieffektiva maskiner. De är i allmänhet billigare och kanske inte de med högst status men hög status behöver inte per automatik innebära bättre produkter.

    Ett tips är att googla recessioner och kolla vad folk i allmänhet är mest nöjda med. Kolla sedan och köp när det är rea (eftersom det inte är akut att köp nya precis denna sekunden om jag förstod dig rätt?).
  • Litorina

    Med tanke på elpriset/nödvändig energiomställning hade jag istället satsat på en lösning där ni på ett enkelt sätt kan ställa ut en ställning och torka tvätten utomhus. Om man har en som är lätt att flytta kan man ta in den sen så att det blir helt torrt inomhus. Det ultimata hade ju varit en ytterdörr i tvättstugan. Det hade jag velat ha.

    Sen kan det vara bra att ha i åtanke att en av de vanligaste orsakerna till icke anlagda bostadsbränder är just torktumlare, disk- och tvättmaskiner. Räddningstjänsten rekommenderar att man inte kör dem på natten eller utan att någon är hemma.

  • Litorina
    Bakabulle90 skrev 2021-12-09 11:51:05 följande:

    En ny fråga.. om man då ska köpa tvätt oh tork separat. Har ni någon att rekommendera? Vi behöver inte en massa extra funktioner. Men skapligt snål energiförbrukning är väl en god idé..


    Tänk ändå efter vilka funktioner ni faktiskt behöver. Vill du kunna köra bara centrifug? Snabbprogram? Energieffiktivt? Ulltvätt? Finns program från trumrengöring?

    För det här med energiåtgång är det viktigt att tvättmaskinen har rejäl centrifugering. Annars går det åt mycket energi för att torka.

    Jag har bra erfarenhet av Bosch och Miele. Men vissa Boschmaskiner har en dum gummikant vid luckan som det kan fastna skräp (och små strumpor) bakom.

    Vi har doseringssystem vilket visat sig vara rätt praktiskt. Man häller i ett helt paket flytande tvättmedel på en gång och sen portionerar den ut för varje tvätt. Det finns separat fack när man vill ha tex vit- eller ulltvättmedel.

    Vi har stativ också till vår tvättis. Så skönt att kunna städa golvet enkelt, och att slippa böja sig så långt ner.
  • LaFontaine

    Jag skulle inte rekommendera kombimaskin. Min erfarenhet är att det tar oändligt med tid för att både tvätta och tumla. Om du har en av varje, kan du ju köra en tvätt medan du tumlar, men med en kombimaskin är maskinen upptagen. Jag tyckte dessutom att den som jag hade, skrynklade kläderna något vansinnigt när den torktumlade. Sängkläderna var som dragspel efteråt.

  • Bakabulle90
    Litorina skrev 2021-12-09 12:53:04 följande:

    Med tanke på elpriset/nödvändig energiomställning hade jag istället satsat på en lösning där ni på ett enkelt sätt kan ställa ut en ställning och torka tvätten utomhus. Om man har en som är lätt att flytta kan man ta in den sen så att det blir helt torrt inomhus. Det ultimata hade ju varit en ytterdörr i tvättstugan. Det hade jag velat ha.

    Sen kan det vara bra att ha i åtanke att en av de vanligaste orsakerna till icke anlagda bostadsbränder är just torktumlare, disk- och tvättmaskiner. Räddningstjänsten rekommenderar att man inte kör dem på natten eller utan att någon är hemma.


    Tack för svar! Vi har en ytterdörr till altanen från tvättstugan (grov entré eller hur det kallas) så där kommer jag nog hänga de kläder som inte jag vill tumla och mest på sommar halvåret kanske. Men känner att vi ändå behöver en tumlare också, för att kunna tvätta rent och torka ordentligt barnens ytterkläder å sånt :)
  • sextiotalist
    Bakabulle90 skrev 2021-12-09 11:51:05 följande:

    En ny fråga.. om man då ska köpa tvätt oh tork separat. Har ni någon att rekommendera? Vi behöver inte en massa extra funktioner. Men skapligt snål energiförbrukning är väl en god idé..


    Om det är någon funktion som jag varmt rekommenderar är ångprogrammet. Jag har kört mycket som skulle kemtvättas (tar bort fläckarna först och sedan uppfräschning). Räddade en massa kläder som fått källardoft genom ångprogrammet. 
    Rynkiga kläder blir dessutom släta som en bonus.
  • Bakabulle90
    Litorina skrev 2021-12-09 13:06:26 följande:

    Tänk ändå efter vilka funktioner ni faktiskt behöver. Vill du kunna köra bara centrifug? Snabbprogram? Energieffiktivt? Ulltvätt? Finns program från trumrengöring?

    För det här med energiåtgång är det viktigt att tvättmaskinen har rejäl centrifugering. Annars går det åt mycket energi för att torka.

    Jag har bra erfarenhet av Bosch och Miele. Men vissa Boschmaskiner har en dum gummikant vid luckan som det kan fastna skräp (och små strumpor) bakom.

    Vi har doseringssystem vilket visat sig vara rätt praktiskt. Man häller i ett helt paket flytande tvättmedel på en gång och sen portionerar den ut för varje tvätt. Det finns separat fack när man vill ha tex vit- eller ulltvättmedel.

    Vi har stativ också till vår tvättis. Så skönt att kunna städa golvet enkelt, och att slippa böja sig så långt ner.


    Låter som att ni hr en dröm tvättis ;) jag har spenderat hela förmiddagen och tror att jg har en plan. Hittade ett LG paket som har de viktigaste funktionerna och vi hade lg tidigare så känner att de borde nog uppfylla de krav vi har.

    Det där med doseringssystem är ju också en dröm, men känns som att kan klara oss utan.. :)
  • moaguuun

    Har en kombo LG maskin. Den är bra och torkar helt torr. 

  • Bakabulle90
    AMCG skrev 2021-12-09 12:36:19 följande:

    Vi har Cylinda både i tvättmaskin och torktumlare. De har fungerat klockrent i 6 år.

    Cylinda har olika energieffektiva maskiner. De är i allmänhet billigare och kanske inte de med högst status men hög status behöver inte per automatik innebära bättre produkter.

    Ett tips är att googla recessioner och kolla vad folk i allmänhet är mest nöjda med. Kolla sedan och köp när det är rea (eftersom det inte är akut att köp nya precis denna sekunden om jag förstod dig rätt?).


    Jag kollade på några cylinda nu idag faktiskt och var nära att beställa med sambon hade invändningar, och vart ett paket LG istället :)

    Egentligen ganska bråttom, eller ja vore praktiskt att få hem maskinerna till nästa vecka. Då tvättis förväntas bli klart de kommande dagarna och då vore det smidigt att få in de nya maskinerna på en gång :) (vi skulle ha planerat maskiner tidigare men hittade inte tid fören nu haha)
Svar på tråden Tvätt/tork eller kombi?