Inlägg från: AceFre67 |Visa alla inlägg
  • AceFre67

    Hjälp oss med förslag på namn!

    Hej, här kommer några unisexnamn som kanske kan "matcha" era andra namn Behövs egentligen matchning? (tog med några namn som jag bara tycker är fina ändå)
    Har tagit dem från min nya bok Ovanliga namn från när och fjärran.
    Indigo Nytillkommet namn. Från spektralfärgen ?indigo? (blå). Även från ?färgväxten? indigo. Unisex
    Nanne Smekform av Anna, Johanna, Amanda med flera namn. Unisex
    Teddy Engelsk smekform av Ted, från grekiska Theodore (se ->Teodora). Unisex i Sverige
    Tintin Smekform av namn som slutar på -tin/-a. Känt från Hergés seriealbum om Tintin. Unisex
    Dana Försvenskning (uttal) av amerikanska Dana. Unisex
    Fride Kortform av tyska ->Fridolf. Unisex (se ->Fride/Namn i Norge/ flickor).
    Linde Oklart ursprung. Möjligen koppling till fornnordiska Lindorm ?drake?. Unisex (fem. variant av Linda).
    Valdis Från fornnordiskans valr + dis ?gudinna?, ungefär ?valfångstplatsens gudinna?. Unisex.
    Andie Smekform av Andrea. Unisex (även smekform av Andrew).
    Indy Smekform av fem. India ?Indien?. Unisex.
    Kenzie Kort för skotska efternamnet ->MacKenzie. Unisex.
    Keona ?Den vackra? på hawaiiska, från ke ?den? + ona ?vackra?. USA (Hawaii). Unisex.
    Ah.... jag kunde fortsätta, men tråden blir för lång. Hoppas något passar er! Och obs! att alla namn från min bok är ovanliga eller extremt ovanliga på barn i Sverige idag.

    /hälsningar Stefan Andtbacka

Svar på tråden Hjälp oss med förslag på namn!