Inlägg från: riboflavin |Visa alla inlägg
  • riboflavin

Svår fråga om ekonomi i parförhållande

Nejlika08 skrev 2021-12-15 19:44:35 följande:

Ok, förstår.

Men om vi säger så här: han tjänar 35000 efter skatt, jag 17500 efter skatt. Bara som ett exempel. Vi har utgifter på ca 20000 varje månad (inräknat allt gemensamt, hus, barn, mat. Inte inräknat bil, semestrar, högtider, stora engångskostnader för huset). Utgifterna skiljer sig åt beroende på om det är vinter eller sommar (elkostnader). Hur gör vi praktiskt om vi ska ha en procentuell fördelning av allt? Vi har ett gemensamt konto men där dras bara ränta och amortering för huset. Ska vi sitta varje månad och gå igenom utgifterna och räkna?

Vi gör ett överslag varje år, och delar på 12. Vissa månader är kostnaderna lägre och det sitter pengar kvar på kontot, andra månader dras det mer än som sätts in men över året jämnar det ut sig. Varje år räknar vi om utifrån prishöjningar som gjorts etc. och gör ett nytt överslag.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Nejlika08 skrev 2021-12-16 10:20:30 följande:

Ok, tack. Hur är det med bilar, ingår dom i det gemensamma? Vi har två bilar pga att vi bort långt bort och behöver bilarna i arbetet.

Ja, vi leasar bil och månadskostnaden och en shablonsumma för drivmedel (som automatiskt förs över till tankkortet) ingår i den summa vi för över varje månad. Mat ingår också (en summa dras till Icakortet).

Vi har 20 000 kr i gemensamma utgifter, men vi har också lite olika inkomst så jag står för 60% och min sambo för 40% av den summan.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Svår fråga om ekonomi i parförhållande