• Anonym (Ärten)

    Vem bör handla av oss??

    Jag och min sambo kommer inte överens om vem som ska handla dagligvaror.

    Sambon jobbar mån-fre och jag jobbar oregelbundet i 3-skift. Mitt schema är tufft och sambons är medel tungt.

    Jag är ofta ledig mitt i veckan och då passar jag på att vila upp mig och få återhämtning medans sambon jobbar.

    På helgen jobbar jag, och sambon är hemma och vilar och har egen tid.

    Nu till dilemmat.

    Sambon tycker att jag ska handla de dagar jag är ledig mitt i veckan. Medans jag tycker att sambon lika gärna kan köpa med sig hem från jobb så jag slipper ge mig ut på min lediga dag.

    Jag begär inte att sambon ska handla på sin lediga dag. Och konstigt nog gör inte sambon det heller. Sambon ringer till mig på jobb och ber mig handla på väg hem.

    Detta är säkert ett minimalt problem för många, men det är fortfarande ett problem och i längden tär det att aldrig vara överens om en så simpel sak.

    Vad föreslår ni? Hur löser andra det? Vem handlar?

  • Svar på tråden Vem bör handla av oss??
  • Anonym (Turas om)

    Om ni båda ogillar att handla lika mycket så får ni väl turas om och handla varannan gång.

    Jag avskyr verkligen mataffärer så hos oss handlar alltid min man (bortsett från om jag är hemma och behöver något och han är på jobbet). Han å andra sidan avskyr att handla allt annat bortsett från mat så det sköter jag.

    Apoteket är vi båda neutrala gällande så det tar han på vardagarna då det finns nära hans jobb och jag på helgerna så det finns bredvid en godisaffär i centrum som barnen gärna går till.

  • Anonym (Po)
    Anonym (Ärten) skrev 2021-12-19 17:35:00 följande:

    Sambon vill inte köra varannan gång. Det förslaget röstades nej, och jag fick ingen rimlig förklaring.

    Jag vill hellre göra hushållssaker, handla, tvätta, ärenden osv på arbetsdagar. Konstigt nog har jag mer ork direkt efter jobb.

    När jag är ledig ligger jag mest i soffan och försöker komma igång. Just därför är det så irriterande när sambon ringer och säger att hen har huvudvärk och behöver Alvedon. Jaha.. då måste jag fixa det. Eller att det behövs snus, schampo osv.

    Och nej vi har inga barn. Mitt barn har flyttat hemifrån och sambon har inga. Oroa er inte.


    Men då får ni se till att alltid ha sånt hemma. Vi snusar inte, men alvedon och schampo köper vi alltid nytt innan det tar slut. När jag eller sambon märker att vi har bara en veckas förbrukning kvar av något skriver vi upp det på handlingslistan som alltid sitter på kylskåpet. Då kommer det med i veckohandlingen och vi slipper stå utan.

    Jag tror att ni lättast kommer förbi ert problem med småinköp genom att vara lite bättre organiserade vid veckohandlingen.
  • Ocdmänniska
    Anonym (Ärten) skrev 2021-12-19 17:35:00 följande:

    Sambon vill inte köra varannan gång. Det förslaget röstades nej, och jag fick ingen rimlig förklaring.

    Jag vill hellre göra hushållssaker, handla, tvätta, ärenden osv på arbetsdagar. Konstigt nog har jag mer ork direkt efter jobb.

    När jag är ledig ligger jag mest i soffan och försöker komma igång. Just därför är det så irriterande när sambon ringer och säger att hen har huvudvärk och behöver Alvedon. Jaha.. då måste jag fixa det. Eller att det behövs snus, schampo osv.

    Och nej vi har inga barn. Mitt barn har flyttat hemifrån och sambon har inga. Oroa er inte.


    Då låter det som du får säga nej helt enkelt när han ber om nått. Säg att han kan köpa det själv
  • Anonym (Normal man)

    Vi har en väldigt enkel uppdelning. Min fru planerar maten och gör handlingslistan, jag handlar, oftast på väg hem från jobbet.
    Vill jag vara säker på att allt finns, och att inte behöva stå i kö, så blir det ICA Maxi med självscanning. Annars är det Lidl som är favoritbutiken.

  • Anonym (Handlaren)

    Om ni har detta problemen i ert förhållande som en sådan skit sak om vem som ska handla, då kan man undra hur det ser ut annars i erat förhållande. Verkar mer som att ni ska bo på varsitt håll.så slipper ni ha handlingen hängande över er. Jisses

  • Anonym (ja)

    Det enklaste viset ni kan lösa det här på är att ni helt enkelt storhandlar med hemkörning, om det är möjligt. Vi gör det någon gång i månaden eftersom vi inte har någon bil och det tar en 30-45 minuter att gå till affären och sedan ska allt släpas hem. Vi hade gärna gjort det oftare, men då kan vi inte få hem snus eller den sortens kattsand som vi behöver, så i praktiken så köper vi snus och kattsand varannan vecka och då också kompletteringshandlar. Allt som går att frysa, fryser vi in, så behöver man inte stå där utan bröd och smörgåsskinka och ingen orkar gå och handla.

  • Anonym (Oj)

    Som många andra så känner jag herregud alltså.....

    Jag jobbar också skift, och mina lediga dagar brukar jag spendera med att fixa hemma, ska jag köra in till stan på något ärende, tandläkare eller liknande så brukar jag passa på att ta med mig listan som behöver kompletteringshandla, men jag startar ju inte bilen för att åka in och köpa en flaska schampo, det brukar man ju ha koll på så att det är med i storhandling.

    Det enda som kan behövas i lite panik från en dag till en annan är typ mjölk och det tar den som kommer hem först på vägen hem från jobbet, är det något mer som kommer behövas inom någon dag så köps det då också.

    Vi hämtar ut medecin till dottern var 3e månad och gör då en liten koll innan på vad som mer behöver fyllas på därifrån, Alvedon och liknande bör man ju ha ett litet lager hemma ändå.

    Jag röker inte men det gör han så han får själv ansvara för sina cigg, jobbar jag helg kan jag köpa med mig ett paket om han fått slut och kan vänta tills jag kommer hem, men nu har vi 10 minuter i bil till närmsta affär så känns onödigt att åka iväg bara för det, jag är även gravid så vill han ha några öl på helgen så köper han med det på vägen hem från jobbet på fredagen.

    Detta ska inte behöva vara ett problem i ett förhållande, ni får antingen planera bättre eller bli särbo för så här är det verkligen inte sunt att leva.

  • Anonym (Steff)

    Säg bara nej. Varför sk han ha bestämmanderätt över detta? Var bestämd och vägra att handla på din lediga dag,

    Det är inte ditt ansvar att allt han behöver finns hemma, han är väl vuxen och kan ta hand om sig själv.

    Det viktiga för att få slut på tjafset är att vara konsekvent, precis som med barn. Är man konsekvent länge nog så upphör tjatet.

  • Anonym (Jösses)
    Anonym (Ärten) skrev 2021-12-19 17:35:00 följande:

    Sambon vill inte köra varannan gång. Det förslaget röstades nej, och jag fick ingen rimlig förklaring.

    Jag vill hellre göra hushållssaker, handla, tvätta, ärenden osv på arbetsdagar. Konstigt nog har jag mer ork direkt efter jobb.

    När jag är ledig ligger jag mest i soffan och försöker komma igång. Just därför är det så irriterande när sambon ringer och säger att hen har huvudvärk och behöver Alvedon. Jaha.. då måste jag fixa det. Eller att det behövs snus, schampo osv.

    Och nej vi har inga barn. Mitt barn har flyttat hemifrån och sambon har inga. Oroa er inte.


    Alltså säg bara nej. Hur kommunicerar ni generellt om ni inte kan komma överens om en så banal sak? Alvedon kan man köpa hem ett jättelager, hur kan det ens vara ett problem?

    Vad bråkar ni mer om, är det du beskriver toppen av ett isberg? Överväg att bli särbo om bråk om banala vardagsproblem tar över er relation.
  • sextiotalist
    Anonym (Ärten) skrev 2021-12-19 14:56:53 följande:
    Vem bör handla av oss??

    Jag och min sambo kommer inte överens om vem som ska handla dagligvaror.

    Sambon jobbar mån-fre och jag jobbar oregelbundet i 3-skift. Mitt schema är tufft och sambons är medel tungt.

    Jag är ofta ledig mitt i veckan och då passar jag på att vila upp mig och få återhämtning medans sambon jobbar.

    På helgen jobbar jag, och sambon är hemma och vilar och har egen tid.

    Nu till dilemmat.

    Sambon tycker att jag ska handla de dagar jag är ledig mitt i veckan. Medans jag tycker att sambon lika gärna kan köpa med sig hem från jobb så jag slipper ge mig ut på min lediga dag.

    Jag begär inte att sambon ska handla på sin lediga dag. Och konstigt nog gör inte sambon det heller. Sambon ringer till mig på jobb och ber mig handla på väg hem.

    Detta är säkert ett minimalt problem för många, men det är fortfarande ett problem och i längden tär det att aldrig vara överens om en så simpel sak.

    Vad föreslår ni? Hur löser andra det? Vem handlar?


    Och detta är stort problem?
    Vem som handlar.
    Jag sköter bashandlingen, dvs den större handlingen varje månad. Den övriga handlingen löser sig ofta. Ibland han och ibland jag. 
    Nu bor vi så centralt, så vi når de flesta affärerna inom en 10-15 gångavstånd.
    Men rent generellt, så väljer vi att handla när vi är på väg från jobbet eller när vi ändå är ute i andra sammanhang.
Svar på tråden Vem bör handla av oss??