• Mammadotter

    Bonusfamij och rättvisa

    Hej

    Jag behöver hjälp och råd hur andra tänker. Jag har ett barn på 7 år , lever med en kille som har ett barn på 8 år och en på 5.

    Hans barn bor varannan vecka och mitt barn bor hos oss jämt. Hennes morföräldrar köper något klädesplagg åt henne någon gång ibland eller skickar med godis om hon varit hos dom. Varje gång det händer blir de bråk hemma för hans barn inte får något och han ska kompensera upp med allt möjligt till sina barn. Och jag har tagit den diskussionen med med mina föräldrar som blir ledsna för dom tycker varför kan dom intr få skämma bort sitt barnbarn då och då utan att vi ska bråka.

    Hyr sjutton gör ni andra som lever i en bonusfamilj ? Får mor och farföräldrar köpa till sina barnbarn eller måste dom alltid köpa till alla barn och om dom inte köper till alla barn vad händer hemma hos er då?

    Samma när alla barn fyller år de ska helst vara exakt lika många paket till alla . Inte samma summa utan lika många paket.

    Jag blir snart tokig för jag vet inte hur vi ska lösa allt detta så alla blir nöjda.

    Mvh frustrerad morsa

  • Svar på tråden Bonusfamij och rättvisa
  • Mammadotter

    Ja grejen är ju att hans föräldrar köper sällan något till hans barn. Och när alla fyller år så ger dom lika mycket till alla. Och han säger att skulle dom köpa något till hans barn skulle dom köpa precis samma till mitt barn. Så att mina föräldrar bara köper till sitt barnbarn och inte hans barn är fel tycker han. Jag förstår hur han menar samtidigt som ja tycker de är svårt att bestämma hur andra ska göra

  • Mammadotter
    Mortiscia80 skrev 2021-12-19 20:21:41 följande:
    Bonusfamij och rättvisa
    Är han på riktigt...? Självklart ska han inte kompensera för att din dotter råkar få presenter, oavsett om det är från era släktingar eller nån vän eller vem som helst. Samma med presenter, man varken kan eller borde få exakt lika många paket, det är helt vansinnigt. Sambon skapar stora problem åt sig själv och er familj, och han kommer få äckligt bortskämda barn som kan få det svårt socialt i framtiden för de visar redan nu hur dåligt uppfostrade de är.

    Du ska inte alls diskutera med dina föräldrar om att inte kunna få visa sin kärlek, det är sambon som måste sätta ner foten åt sina barn.
    Ja han anser att de är rättvist att alla får lika hela tiden även om de är från deras morföräldrar. Och om dom får hos sina mammor så kan vi inte hjälpa de för dom bor ju där halva tiden. Men om mitt barns pappa som nästan aldrig träffar sitt barn kommer och hälsar på och köper med något till vårat barn. Då ska min sambo även kompensera det och köpa samma till sina barn.
  • Mammadotter
    Mortiscia80 skrev 2021-12-19 20:34:21 följande:

    Så både han och hans barn är avundsjuka på att ditt barn får presenter men inte hans barn... Det här blir ju bara värre och värre. Inte konstigt att barnen har en sån attityd som de har.


    Ja grejen är att hans barn inte är avundsjuka men dom märker att hon får saker för de blir så stor grej av de varje gång så då blir de lixom stt dom undrar varför dom inte får .
  • Mammadotter
    Drottningen1970 skrev 2021-12-19 20:54:31 följande:

    Klädesplagg fine, men varför ska mormor skicka med godis hem till ett hem där det finns flera barn, till bara henne? Det låter ju svagbegåvat. Hur svårt kan det vara att köpa en godispåse eller choklad eller vad det nu kan vara och säga; här får ni lite godis att DELA på när ni kommer hem.

    Tror inte att nån 5 eller 8 åring skulle reflektera över att din unge fått med sig en ny tröja av mormor faktisk. Godis blir naturligtvis en het potatis.

    Men i vår familj när det funnits bonuskonstellationer i olika omgångar har vi behandlat alla barn lika. Om syrrans nya kille har barn så har vi köpt julklapp även till detta barn. Det är inte jättesvårt att vara rättvis utan att det blir löjligt.


    Ja godis kan ja hålla med om att de kan man väl köpa till alla. Och även om ett barn hsr med sej så får ju alla andra smaka . Men han tycker inte dr räcker med att dom andra ska smaka . Utan alla ska ha en varsin egen.

    Ja tror inte heller dom tänker så mycket på kläder osv. Men om man gör en stor sak av de så är de klart de tänker på de till slut . Och de skapar orättvisa istället
  • Mammadotter
    Mortiscia80 skrev 2021-12-19 22:27:18 följande:

    Men då känns det snarare som att det är sambon som har ett mindervärdeskomplex i det hela. Han behöver nog också lära sig lite om vad som är rättvist eller inte.Jag ser ingen skillnad på om man bor ihop, helsyskon eller vad som helst, eller om det är en skolkamrat eller en främling. Alla kan inte få allt som alla andra får. Det är en lärdom som pappan borde ta upp med dem. Lär man barn rätt från början så är det inget som de kommer tycka är konstigt och ju förr desto bättre.


    Ja. Jag håller med om att man bör lära sej att man inte alltid kan få lika som alla andra. Men enligt han är de rättvisa att alla ska ha samma och ja förstår honom på ett vis. Men ändå inte och de blir bråk varenda gång för att morföräldrar köpt med något. De är så tråkigt o ja kommer ingenstans i diskussioner
  • Mammadotter

    Nu har han bestämt sej för att moröfräldrarna får köpa va dom vill till mitt barn . För han kommer köpa precis vad han vill till sina barn o de kommer vara mitt barn som blir lidande för han kommer kompensera sina med allt möjligt. För stt visa hur de känns när ett barn inte får saker. För han tycker alla ska få lika mycket av alla och är det inte så då ska han visa hur de kan kännas.

  • Mammadotter
    Themis skrev 2021-12-20 19:55:46 följande:

    Det börjar lukta idiot där nu va...


    Ja jag vet inte vad som är rätt o fel snart .. Blir förvirrad bara. Fattar stt de ska va rättvist men inte hur eller när. Har aldrig levt med någon med barn och har bara ett barn själv.

    De är mycket komplicerat
  • Mammadotter

    Ja vet inte va ja ska göra. Ja vet inte om sw är rätt eller fel snart längre. Men han är bara så elak och har inga svårigheter med att kalla mek saker om vi brukar eller diskuterar. Allt är alltid mitt fel. Ja gråter om ja är arg eller ledsen vilket resulterar i att jag gråter mycket om vi bråkar. Han blir arg så fort jag gråter och är barnen hemma så måste ja gå ut eller växa upp. Om barnen ligger i säng och ja blir ledsen så hwr han sagt en gång att han ska göra en socanmäöan på mej att ja gråter framför mitt barn och gör dom oroliga. Ja behöver bara skriver om allt här nu för ja har ingen och prata med ovh jag behöver någon att prata med.

  • Mammadotter
    Brumma skrev 2021-12-21 21:23:33 följande:

    Hej

    En stor kram till dig först..

    Sedan - han verkar ärligt talat ha en del otrevliga sidor :/

    Nu har visserligen alla mer eller mindre trevliga sidor och i en relation får man ofta väga de bra mot de dåliga och se om de dåliga är npgot man kan leva med om de bra är tillräckligt bra så att säga - MEN de sidor du beskriver låter, frpn min sida, som npgon som manipulerar sig, spelar ut dina känslor mot dig själb, får dig att tvivla på dina egna åsikter. Det låter INTE som att ni har en sund relation där ni är hyfsat jämnställda.

    Gällande "rättvisa" så vet jag att det i bonusfamiljer kan vara väldigt känsligt. Personligen tror jag inte på millimeterrättvisa varken i bonusfamiljer eller i kärnfamiljer. Och i bonusfamiljer ÄR det sällan exakt rättvist (med far o morföräldrar) men man gör det bästa av vad som finns. En far-morförälder behlver få skämma bort sitt barnbarn, men helst utan att helt utesluta bonussyskonet. Tex, som skrivs ovan, kan kläder, böcker, ngn leksak osv självklart ges till barnbarnet. Skickas godis med så kan det skickas med till alla. Eller så delar man på det som finns.

    Men jag vet att många inte håller med och kräver exakta summor, exakt lika många paket osv. Vi kör på "önskningar och behov" vilket tex gjorde att bonussyskonet hos oss fick väldigt mycket dyrare presenter än våra gemensamma, eftersom hon var tonåring och de småbarn. Nu får de dyrare och hon ngt mer "allmänt" då hon är vuxen och har flyttat hemifrån.

    Så, där kan man hekt enkelt ha olika åsikter utan att det måste vara jätteilla.

    MEN, det du beskriver om hur han beter sig mot dig när ni bråkar, hotar att ringa soc osv - det ÄR INTE OK!

    Och jag blir orolig för både dig och ditt barn. Hur mår ni i denna relation egentligen? Händer det ofta att han trycker ner dig psykiskt på detta sätt?

    Jag brukar INTE vara snabb på att hävda att man skall lämna sin partner - jag lever själv med en partner som inte alltid ser saker på samma sätt som jag och det leder till en del konflikter - MEN här vill jag nog ändå säga att du behöver fundera över om du och dottern verkligen mår bra i den här familjen?


    Tack för svar. De känns så skönt att läsa bad andra tänker , för jag är som sagt förvirrad just nu.. Nej de känns som att såhär ska de inte vara. Jag håller med dej när de kommer till rättvisa och paket osv. Han är dock väldigt sträng och säger stt nu har han lagt sej platt för mej igen och de blir så som jag vill. Men så är de inte alls de är inte såhör jag vill ha det. Och egentligen är de väl inte de enda problemet heller. Jag jag gått och hållit så mycket inombords men ja håller på att bli knäckt.

    Jag vet ingen är perfekt , de är inte jag heller , jag har gjort många fel i den här relationen och startat många bråk. Men enligt honom så är det i princip bara jag som gör så att vi bråkar för jag kan inte lyssna på honom och göra så det blir bättre.

    Han brukar kalla mej omogen, barnslig, att jag är som en 5 åring. Vissa gånger även sagt att ja är en dålig mamma. Han säger att jag är konstig, korkad, dum I huvudet. Och att det är jag som driver fram det värsta ur honom.

    Sen är det perioder när allt är jätte bra och allt bara flyter på . Men så fort minsta lilla grej dyker upp så är det som en ond spiral sol bara fortsätter . Kan pågå i dagar till en vecka vissa gånger.

    Mitt barn älskar honom jätte mycket. Han är för sträng ibland mot alla barn enligt min mening. Men han är en väldigt bra pappa. Men ibland känns de som stt han tycker att han är bäst och gör sällan fel. Hans sätt är rätt och mitt är fel.

    Finns hur mycket som helst jag kan skriva men de skulle bli en bok..

    En grej till.. För ett tag sedan när ja var på jobbet och han ringde mej. Så frågade han om någon sak ovh var irriterad. Sen vart gab arg och la på. Då ringde jag upp för jag ville fråga varför han bara slänger på i örat på mej. Då svara han och vart arg och la återigen på luren. När han la på då enligt honom la han ner telefonen lite hårdare än vanligt på bordet och telefonen gick sönder.

    Det slutade med att han menade att det var mitt fel också för hade jag inte ringt igen så hade det aldrig hänt. Så jag fick leta reda på en ny telefon och köpa åt honom. Fick betala minst halva för den telefonen. Enbart för han sa att de inte bara var hans fel ..

    Ja du hör ju.. Men som sagt oftast är de bra. Men när de är dåligt då undrar ja verkligen vad som händer.. Varför blir de såhär och är de kanske mej de är fel på ?
  • Mammadotter

    Det är faktiskt en till sak ja funderar på... är han narcisst? De är så mycket som ibland tyvärr stämmer överens med de.

  • Mammadotter
    Miramara skrev 2022-01-10 08:01:03 följande:

    Varför stannar du med den här mannen? Om han inte redan gör detsamma kommer din son snart att snappa upp vad som händer och hur du har det. I värsta fall lär han sig att det är så man behandlar en partner. Tror du att det kommer att bli bättre? Sätt din son och dig själv i första rummet och lämna.


    Du har tydligen inte levt med någon liknande. Och de är inte bara att lämna som många ger råd till. Jag blir lite irriterad av den kommentaren. Hade de bara varit så enkelt så hade jag aldrig behövt skruva här ens.
  • Mammadotter
    Nejlika08 skrev 2022-01-10 09:11:10 följande:
    Det låter som om han har ett manipulativt beteende och trycker ner dig. Exemplet med telefonen är ju bara helknäppt! Varför ska DU betala en telefon som HAN har avreagerat sig på i sin egen ilska? Helt otroligt. Han borde ju snarare skämmas som överreagerade och hade sönder sin egen telefon. Att han är så nitisk med att hans barn ska få exakt lika mycket saker som ditt barn och hotar med att han kommer att kompensera SINA barn från och med nu låter inte heller så balanserat. Inte heller att han skuldbelägger dig för grälen och säger att du driver fram det värsta i honom. Jag förstår att du börjar tvivla på dina egna åsikter. Men med det sagt så vet jag att bonusfamilj kan locka fram ens värsta sidor och trigga igång primala känslor: mitt barn/ditt barn, rädsla för att bli utesluten ur flocken, rädsla för att ens barn ska fara illa, orättvisor som skaver mellan barnen, ex och släkt som lägger sig i?det är ett minfält! Och det kan som sagt locka fram ens värsta beteenden. Jag skulle föreslå er att börja i familjerådgivning, det finns hos kommunen. Nu direkt, det finns inget att vänta på. Ni behöver en tredje part som kan guida er. Många kommuner har folk som är kunniga i bonusfamiljer. Era problem kommer inte att lösa sig genom att du köper en ny telefon till honom och gråter och får skäll för det och skriver av dig på FL. Gå i familjerådgivning, berätta för andra, skäms inte för att han manipulerar sig. Det är HANS primala beteenden - han är antagligen orolig för sina egna barn.
    Tack gör ditt svar.  Det ligger mycket i det du säger.
    Det är så svårt att leva i bonusfamilj. Så mycket att bråka om och så rörigt alltihop. Jag vet inte varför han beter sej som han gör. Om han har diagnos eller drag av eller om de bara är symptom av att leva i en bonusfamilj.
    Han vill inte gå i rådgivning med mej. Har föreslagit de innan. Vet ej varför men ska försöka med de igen. Jag tror också de vore bra att få höra en tredje part åsikter . 
Svar på tråden Bonusfamij och rättvisa