Anonym (Pua) skrev 2021-12-24 11:18:28 följande:
Majoriteten av männen jag känner är inte ständigt orädda, de kastar sig inte utan tvekan in i faror osv. Majoriteten av kvinnorna jag känner är inte stillasittande våp som väntar på att någon annan ska lösa deras problem. Så hur tex Mario skulle spegla verkligheten kan jag inte alls se.
Jag ser snarare att det speglar vissa personers drömbild av hur de skulle vilja att det var.
Det finns inget problematiskt i modiga män, sexiga eller rädda kvinnor i fiktion. Problemet är när majoriteten av människoskildringarna ser ut så. Då behöver konstnärskollektivet (ja, jag ser speltillverkare som konstnärer) som grupp se över vilken bild av människor de förmedlar.
Det ser otroligt mycket bättre ut idag än för tex 20 år sedan. Konsten/kulturen erbjuder en betydligt större variation numera än förr. Och det är faktiskt viktigt för alla att kunna hitta karaktärer i fiktionen att spegla sig i, i synnerhet för unga människor. Är bilden av kvinnor respektive män väldigt ensidig förstärker det känslan av utanförskap hos de som inte känner igen sig i den traditionella bilden av hur en man eller kvinna ska vara.
Hur många 40- och 50-talistkvinnor har man inte hört som älskade karaktären George i femböckerna? Äntligen hittade de en flicka som inte eftersträvade att alltid vara söt och fin! På den tiden fanns det inte så många fler än just George. Och hon var väldigt efterlängtad. Idag finns många fler. Och det är medvetna beslut från konstnärer/artister som insett vikten av att visa en mindre stereotyp bild av människor. Det viktiga är alltså inte att sluta visa bilder av sexiga kvinnor. Det viktiga är att det finns en variation.
Majoriteten av männen du känner är irrelevanta, man måste kolla på gruppnivå (inte "jag känner folk som inte är så").
Någonting ser ut på ett visst sätt för att en efterfrågan finns. På 80-talet och större delen av 90-talet var det i princip bara killar som spelade, och man ska också komma ihåg att tjejer på den tiden ofta gjorde narr av nördarna i klassen.
Idag är det precis som du säger en större variation, vilket är ett direkt resultat av att marknaden har ökat otroligt mycket. Alla spelar idag, även om det är tydlig skillnad på vilka spel killar och tjejer spelar, och även om killar fortfarande lägger ned betydligt mer tid och pengar på spel än vad tjejer gör.
Det du pratar om är snarare en missnöjd och högljudd minoritet som har svårt att acceptera att spel visar populära utseenden. Enstaka känner sig då utfrysta och börjar gnälla. Men i takt med att antalet spelare har växt har variationen gjort likadant. Det är helt naturligt.
Det jag vänder mig emot är det tvång som feminister försöker utöva på spelskapare. Om någon vill göra spel som riktar sig till, med sexiga tjejer som måste räddas, ska ingen på moralisk grund säga att de inte får göra så. Om det finns en efterfrågan på "George" i ett spel kommer ett sådant spel att skapas, svårare än så är det inte.