Inlägg från: Kommie |Visa alla inlägg
  • Kommie

    Feminister som klagar över spel och fiktion

    Varför är det så att feminister ska klaga på innehåll i spel och fiktion? Borde inte folk kunna skilja på fantasier och verklighet, och varför ska feminister in och styra vilka fantasier som ska vara godkända och inte?

    Jag tänker framför allt på alla debatter inom spelvärlden där feminister hela tiden försöker få företag att designa sina karaktärer på "rätt" sätt. Om de inte designas "rätt" så uppmanas det till massbojkott.

    Varför kan inte feminister vara öppnare och mer inkluderande?

  • Svar på tråden Feminister som klagar över spel och fiktion
  • Kommie
    Dumleflarn skrev 2021-12-23 09:28:48 följande:

    Jag har märkt att det tydligen är mer accepterat med sexiga tjejer i spel som är populära. Tex Tifa i FF7 RE, typ alla kvinnor i mobas, Bayonetta etc.

    Då gnäller inte feministerna.

    Men handlar det om redan i media kontroversiella spel som DoA6, SFV osv då klagas det.

    Även om dessa kvinnor i fightingspel klarar att spöa män och är starka karaktärer.

    Sedan, är det fel att va en snygg kvinna? Det gnälls på ass-shots på Lara Croft och 2B.

    Men hamnar Ellies eller Aloys rumpa i kameran, då gnälls det inte, då hyllas det istället. Varför?

    För att dom inte är lika vackra?

    För att dom är Sonys förstapartsspel som ingen kan kritisera?

    Borde inte feministerna attackera blizzard mer? Eller just ja, det kanske är för att många feminister spelar wow och därför klagar man inte utan ser mellan fingrarna på våldtäktsanklagelser och trakasserier med argumentet att "det händer nog på alla spelföretag"


    Ja, det har jag också märkt. Det är få feminister som vågar gå på populära spel. Förklarar också varför ingen feminist attackerar Mario, trots att han fortfarande räddar sin hjälplösa prinsessa 2021. Så nog finns hyckleri inblandat alltid, men det gör det ju alltid när det gäller kvinnor.

    Bayonetta är dock totalt smaklös, men det är bara min personliga åsikt. :-P
  • Kommie
    Anonym (A) skrev 2021-12-23 09:30:24 följande:

    För att fiktion också är en avspegling av samhället, hur man pratar om kvinnor, vilken bild man framför av kvinnor.


    Men är det verkligen det? För det förutsätter ju att man inte kan skilja på verklighet och fantasi.
  • Kommie
    Anonym (qqq) skrev 2021-12-23 09:36:31 följande:
    Vilka är det som traditionellt hittat på spelen - jo killar. Idag finns även den del tjejer som spelutvecklare men de är ff i minoritet. Spelutvecklarbranchen har varit som vilken annan trist mansmiljö som helst, där sexismen frodats (tex inom militär, fotbollslag sk "locker room talk" osv). Som tur är arbetas det ju med detta på alla möjliga håll i samhället, där även män insett att det där inte är en sund miljö, så även inom spelbranschen. 

    Det är därmed inte ett dugg konstigt att man reagerar på närmast porriga kvinnliga spelkaraktärer, där det inte är nödvändigt över huvud taget. Det kan väl knappast vara fel att försöka rensa lite i träsket även här, och inte bara i verkliga livet. 

    Tragiskt om du inte kan förstå detta. 
    Det kanske beror på att killar är mer intresserade av spel? Jag minns på första halvan av 90-talet, då gillade tjejer att reta alla killar som spelade för att de var patetiska nördar. Sedan när det blev populärt och allmänt accepterat att spela, ja då började tjejerna också helt plötsligt. Men det är så kvinnor fungerar.

    Vad som är en "sund" miljö är väldigt subjektivt. Män och kvinnor pratar på olika sätt, män är mer direkta och kvinnor räddare för konfrontation och för att kränka folk.

    Men porriga karaktärer kanske är nödvändiga för att män ska tycka dem är vackra? Och vad är problemet med spel som riktar sig specifikt åt män? Det handlar fortfarande om fantasier.
  • Kommie
    Anonym (qqq) skrev 2021-12-23 09:37:00 följande:
    Du verkar inte förstå vad begreppet "avspegling" betyder. 
    Jodå, men det finns ju alla möjliga spel idag. Och spel med sexiga tjejer avspeglar killars fantasier. På vilket sätt är det ett problem?
    Anonym (A) skrev 2021-12-23 09:39:52 följande:
    Inte alls. Och det spelar stor roll hur man framställer olika grupper av människor, i det här fallet kvinnor. Man kan inte gömma sig bakom "ja men det är bara påhittat" för det ingår i den stora samhällsdiskussionen, synen på vissa människor och det påverkar också, ofta omedvetet, hur man ser på de grupperna.
    Där håller jag inte alls med dig. Spel är fantasier, och där ska ideologer inte in och styra. Du eller någon annan ska inte styra vilka sorts fantasier som folk ska få ge uttryck för, genom att försöka få fiktiva karaktärers utseende till att bli någon sorts samhällsdebatt.

    Om jag ser en sexig tjej i ett spel vet jag att hon inte finns på riktigt, och jag går jämför inte en potentiell flickvän med henne eftersom jag vet att speltjejen är på låtsas.
    Anonym (Pua) skrev 2021-12-23 09:48:16 följande:
    Gör man inte? Mario-spelen har varit återkommande exempel på stereotypa könsroller i spel sedan jag var barn.

    Man ska ju komma ihåg att det inte bara är trist när kvinnor/flickor får liknande roller hela tiden. Det gäller ju även män. Varför måste Mario alltid vara modig?

    Jag har lite en känsla av att du mest läst skrikiga feministbloggar och inte lika mycket seriös, forskningsbaserad litteratur? Läser du sånt istället kommer du att få en mer nyanserad bild och bättre förklaringar.

    Jag har inte ägnat mig åt sånt på många år så jag kan tyvärr inte tipsa om något. Men fråga en bibliotekarie så kan de hjälpa dig.
    Vad är problemet med stereotypa könsroller? De finns ju där av en anledning, stereotypbilden baseras på majoriteten, inte på fantasier.

    Tyvärr så är även forskning idag väldigt ideologiskt styrd, men jag tar gärna en diskussion med dig i denna tråd!


  • Kommie
    Anonym (W) skrev 2021-12-23 10:30:33 följande:
    Nu missuppfattar jag dig kanske, men menar du att kvinnor som spelar datorspel inte ska omfattas av samma yttrandefrihet som andra?

    Är det inte bättre att du inte läser sådant, om det retar dig så mkt? Tycker du att du själv är inkluderande när du anser att kvinnor inte ska få klaga och att man inte ska behöva lyssna på dom?
    Det beror vad man klagar på. Det finns inga män som klagar på hunkar i spel som är menade att attrahera kvinnor. Det är bara feminister som klagar, och bara på vissa spel. Som vi varit inne på tidigare vågar de inte attackera populära spel.

    Jag säger bara att skapandekonsten ska vara fri. Feminister ska ge fan att försöka gå in och styra vilka sorts karaktärer som får skapas och inte. Om de samtidigt kan lära sig skillnaden mellan fantasi och verklighet vore det ett plus.
  • Kommie
    Anonym (W) skrev 2021-12-23 10:49:35 följande:
    Ok så kvinnor som spelar ska inte ha samma yttrandefrihet som andra. Tack för ett tydligt svar.

    Jag tycker att alla som vill ska vara fria att förändra och utveckla samhället, dvs även innehåll i spel och filmer. Att man ska få lov att ändra på gamla unkna könsroller. Och eftersom många som utvecklar spel gärna vill bredda sin kundkrets så kommer dessa förändringar att ske, även om det tar tid. Men du kan ju alltid sluta spela om det inte passar dig.
    Vad är en "gammal unken" könsroll? För du inser väl att det du vill ersätta den med bara är en annan könsroll som du gillar bättre?

    Det är bara feminister som vill använda förbud. Antifeminister vill inte förbjuda HBTQ-karaktärer, starka kvinnor eller så. Allting ska vara tillåtet, men det ska inte vara så att en grupp aktivister ska hota spelutvecklare och styra deras fantasier.
  • Kommie
    Anonym (Kollision) skrev 2021-12-23 10:57:30 följande:

    Upplever som kvinnlig spelare att den absoluta majoriteten kvinnor som spelar, tycker dessa feminister (den arga pekpinnar gruppen av feminister) är rätt dryga. Den gruppen lever i en alldeles egen ekokammare, som inte alls är representativ för vad vi andra tycker och känner.

    Jag personligen klär mig helst i löst sittande kläder, och skippar make-up om det inte rör sig om ett speciellt tillfälle där man känner för att piffa upp sig. Är absolut inte överviktigt eller har några utseende komplex. Men i spel? Tja, alltså då jag mest spelat mmorpg?s där man kan välja sin karaktärs utseende. Då har jag en tendens till att välja så sexigt och porrigt utseende som möjligt. Hur jag gör med transmogen är däremot olika, hänger en hel del ihop med race, class och specc. Men nog fan har jag skamlöst haft slut.mogs på en hel del av mina karaktärer. Inte för att försöka skaffa mig fördelar bland manliga spelare (jag reder mig själv, tack) utan för att jag tycker det är snyggt, och har passat till karaktären! Det har även hänt att jag valt att spela en manlig karaktär. Det är ett spel för tusan. Poängen är att du för en stund skall vistas i en fantasi, en annan värld. Inte dra med dig samhällets problem och vardag med in i det.

    Ta ett spel som Final Fantasy online, snacka om rejält sexualiserade och porriga valmöjligheter i det spelet. Hos både kvinnliga och manliga karaktärer. FFXIV är väldigt populärt hos kvinnliga spelare. Jag undrar ofta vad feminister tycker om detta? Tror dom vi är dumma i huvudet, hjärntvättade av patriarkatet? Att vi måste lära oss att tänka s.k rätt? Eller vad? Tror man inte att jag som 30+ kvinna klarar av att välja själv?


    Jag har aldrig fattat vad som är problem med porriga fantasifigurer överhuvudtaget. Är det fula och feta feminister som blir avundsjuka för att deras egen självkänsla är så låg? Klart man hellre tittar på en sexig tjej än på en osexig.

    Det är också klart att killar och tjejer spelar olika spel. Precis som du säger brukar rollspel vara poppis bland tjejer, eftersom de ofta har karaktärsutveckling och lägger mycket fokus på story och känslor. Rena actionspel som är tävlingsbaserade brukar vara betydligt populärare bland killar.
  • Kommie
    Anonym (M) skrev 2021-12-23 11:37:46 följande:
    Får inte feminister blir spelutvecklare?
    Absolut, men det är inte det som är problemet, utan mobbar av feminister som försöker tvinga andra utvecklare att designa sina karaktärer och göra sina spel på ett sätt som behagar just deras ideologi.
  • Kommie
    Anonym (Kollision) skrev 2021-12-23 12:03:34 följande:
    Tror inte det har särskilt mycket med självkänsla eller avundsjuka att göra. Utan tror mer, att det snarare handlar om tongångar i samhället och att en del människor kan gå för långt i sina aktivistiska övertygelser. Man letar aktivt efter problem, eller snarare sådant man tycker borde vara ett problem. Men glömmer bort att fundera kring om det är en rimlig reaktion man har, eller ens nödvändig.

    Personligen är jag något blandad. Men spelade betydligt mer FPS spel som yngre än vad jag gör idag. Spelade en del Moba?s med. Mmorpg?s har en tendens att kräva mycket tid, om man spelar dom lite mera seriöst. Så den genren trängde ut andra spel, för mig. Jag kunde inte låta bli annat än att just spela seriöst, då jag är tävlingsinriktad. Då det handlade om World of Warcraft, kanske du är bekant med vad jag menar. Jag är en bland dom ytterst få som clearat original Naxx i Vanilla. Har raidat på en riktigt hög nivå, och även kört en del m+ Alltid spelat dmg dealer, så även där har jag nog avvikt en del ifrån den iaf tidigare typiska normen, vad gäller tjejer/kvinnor. Healer var länge det man associerade ?oss? med, men det där har definitivt ändrats under dom senare åren.

    Men vist stämmer det du säger till hel del, att många tjejer/kvinnor dras till spel som är mer karaktärsutvecklings baserade. Men det är ju svårt att generalisera här, för där finns så många olika sorters mmorpg?s idag. FFXIV är ett brett sådant, med mycket casual content och sådant som är costumable. Det lockar en bred skara. Spel baserade på mobilmarknaden är även rätt poppis bland kvinnor.
    Generalisering handlar ju om att prata på gruppnivå. Dvs, man drar inte ut undantagsfall som du själv, utan man kollar hur män och kvinnor beter sig som grupp. Det är därför generalisering är så bra, för annars kan vem som helst körsbärsplocka.

    Men vad tycker du själv då om en karaktär som 2B som visar rumpan bara för sexighetens skull, och vars rumpa är en typiskt rumpa som killar gillar (alltså inte vältränad utan fet och mjuk)? Iofs vet jag inte om du vet vem 2B är, men du verkar ju spela Square Enix spel så du kanske vet?
  • Kommie
    Anonym (Professor) skrev 2021-12-24 07:43:53 följande:

    Könsstereotyp skildrar verkligen inte hur majoriteten män/kvinnor ser ut eller beter sig. HAHAHA 
    Hur många män är över 185 och väger över 80 kg muskler? Dessa är väldigt få kan jag säga. Speciellt inte de som sitter och spelar dataspel nätterna i ända. 

    Hur många kvinnor väger 55 kilo med långa ben, stora tuttar och rumpa? Den kroppen är en enorm minoritet kan jag lova. 

    Det är just det som är problemet - Att avbilda kvinnor i spel är som män vill att de ser ut.  Idealkroppen är ett mode och vad vi tycker om är inget vi själva valt, utan det vi fått lära oss är attraktivt på en man/kvinna. Spelen bidrar till att extremgöra kvinnokroppsidealet till något som inte är naturligt hos de flesta. 

    på 60talet var idealet på en kvinna - Twiggy - en smal pojkkropp
    80-90 talet skulle kvinnor vara smala med platt röv och stora bröst. Inte många killar som gillade stora rumpor på den tiden. Helt plötsligt var det även snyggt att vara brun.
    Nu har ju stora rumpor kommit på modet- kvinnor åker till Turkiet och opererar sig för att behaga männen och det är inte ovanligt att de dör på kuppen av den typen av ingrepp. 

    Så hur mycket du än vägrar inse det så är även du en produkt av samhället - Ett samhälle som formas av bland annat dataspelbranchen. 


    Jo det gör det. Stereotypa bilder är samma sak som generalisering. Sedan har naturligtvis långt ifrån alla kvinnor i spel stereotypa kroppar. Att skapa drömkroppar har ingenting med "stereotypa könsroller" att göra, det är två helt olika saker.

    Det där med att idealkroppen är ett mode stämmer till viss del, men inte som du beskriver det. Det har alltid funnits vissa drag som varit populära, till exempel symmetriska ansikten. Sedan är det helt korrekt att det finns trender, men trender har alltid funnits inom alla områden.

    Man är inte enbart en produkt av samhället, man föds med förutsättningar också. Det är en kombination.

    När du sedan problematiserar män som vill skapa perfekta kvinnokroppar i spel så utgår du från att folk inte kan skilja på verklighet och fantasi, vilket också är fel. Framför allt japanska spelkaraktärer (där har inte feminismen brett ut sig som i väst) är designade för att se så vackra ut som möjligt, men de flesta fattar att majoriteten kvinnor inte ser ut som 2B eller andra tjejer som är slanka fast med störa tuttar och fet rumpa.
  • Kommie
    Anonym (Pua) skrev 2021-12-24 11:18:28 följande:
    Majoriteten av männen jag känner är inte ständigt orädda, de kastar sig inte utan tvekan in i faror osv. Majoriteten av kvinnorna jag känner är inte stillasittande våp som väntar på att någon annan ska lösa deras problem. Så hur tex Mario skulle spegla verkligheten kan jag inte alls se.

    Jag ser snarare att det speglar vissa personers drömbild av hur de skulle vilja att det var.

    Det finns inget problematiskt i modiga män, sexiga eller rädda kvinnor i fiktion. Problemet är när majoriteten av människoskildringarna ser ut så. Då behöver konstnärskollektivet (ja, jag ser speltillverkare som konstnärer) som grupp se över vilken bild av människor de förmedlar.

    Det ser otroligt mycket bättre ut idag än för tex 20 år sedan. Konsten/kulturen erbjuder en betydligt större variation numera än förr. Och det är faktiskt viktigt för alla att kunna hitta karaktärer i fiktionen att spegla sig i, i synnerhet för unga människor. Är bilden av kvinnor respektive män väldigt ensidig förstärker det känslan av utanförskap hos de som inte känner igen sig i den traditionella bilden av hur en man eller kvinna ska vara.

    Hur många 40- och 50-talistkvinnor har man inte hört som älskade karaktären George i femböckerna? Äntligen hittade de en flicka som inte eftersträvade att alltid vara söt och fin! På den tiden fanns det inte så många fler än just George. Och hon var väldigt efterlängtad. Idag finns många fler. Och det är medvetna beslut från konstnärer/artister som insett vikten av att visa en mindre stereotyp bild av människor. Det viktiga är alltså inte att sluta visa bilder av sexiga kvinnor. Det viktiga är att det finns en variation.
    Majoriteten av männen du känner är irrelevanta, man måste kolla på gruppnivå (inte "jag känner folk som inte är så").

    Någonting ser ut på ett visst sätt för att en efterfrågan finns. På 80-talet och större delen av 90-talet var det i princip bara killar som spelade, och man ska också komma ihåg att tjejer på den tiden ofta gjorde narr av nördarna i klassen.

    Idag är det precis som du säger en större variation, vilket är ett direkt resultat av att marknaden har ökat otroligt mycket. Alla spelar idag, även om det är tydlig skillnad på vilka spel killar och tjejer spelar, och även om killar fortfarande lägger ned betydligt mer tid och pengar på spel än vad tjejer gör.

    Det du pratar om är snarare en missnöjd och högljudd minoritet som har svårt att acceptera att spel visar populära utseenden. Enstaka känner sig då utfrysta och börjar gnälla. Men i takt med att antalet spelare har växt har variationen gjort likadant. Det är helt naturligt.

    Det jag vänder mig emot är det tvång som feminister försöker utöva på spelskapare. Om någon vill göra spel som riktar sig till, med sexiga tjejer som måste räddas, ska ingen på moralisk grund säga att de inte får göra så. Om det finns en efterfrågan på "George" i ett spel kommer ett sådant spel att skapas, svårare än så är det inte.
  • Kommie
    Anonym (Pua) skrev 2021-12-24 13:50:16 följande:
    Jag är inte insatt i just spelproduktionsvärlden, men om vi jämför med filmvärlden, som förmodligen är liknande, så kan man se hur en manlig dominans i produktionen har gett filmer som visar världen ur mäns synvinkel. Detta har ju även gällt bildkonst.

    Efterfrågan på bildkonst och film som speglar kvinnors liv har alltid funnits, men utbildningar och produktionsmedel har inte varit tillgängliga för kvinnor. I takt med att de som producerar kultur blir en mer varierad grupp har också produkterna (filmerna, tavlorna, böckerna) blivit det. Det gäller inte bara kvinnor utan även tex folk med funktionshinder.

    Vad jag har förstått är spelproduktionsvärlden lite på efterkälken vad gäller hur blandad gruppen producenter ser ut. Jämför med tex vissa musikgengrer där kvinnor också har en lite undanskymd roll. Det bildas manliga sällskap där män stöttar män och det är svårt för kvinnor att tex få ett företag att vilja satsa på deras produkt. De satsar på sina (manliga) kompisar istället. Personer de känner och som de vet gör bra grejer.

    Det är med andra ord inte så att efterfrågan avspeglas i produktionen. Halva världens befolkning har alltid bestått av kvinnor. Men konsten har under lång, lång tid till största delen producerats av män och för män.

    Det är absolut inte så att kultur bara är givande om någon av samma kön har producerat den. Men vardagen ter sig fortfarande olika för kvinnor och män (och folk som normalfunkar och s.k. funkisar). En blandad grupp producenter ger med andra ord en mer blandad kultur som passar en mer blandad konsumentgrupp.
    "Inte varit tillgängliga". Det handlar ju om att kvinnor arbetat med andra saker. Vad du pratar om är kvotering och tvång, vad jag pratar om är att skapandekonsten ska vara fri, och vill kvinnor ha material för sig själva får de själva skapa det. Män ska inte tvingas skapa material mot sin vilja bara för att kvinnor vill ha det.

    För övrigt är det precis samma sak med kvinnliga sällskap.

    Och att halva befolkningen består av kvinnor betyder inte att män och kvinnor tycker likadant om allting, eller att det finns en naturlig 50/50-fördelning på alla plan. Som jag skrev tidigare är det fortfarande män som spenderar mest pengar och tid på spel, och naturligtvis blir det då männen spelen anpassas för.

    Pokémon-spelen är ett bra exempel på vad jag menar. I de första spelen kunde man bara spela som en kille, men efter 3-4 år såg producenterna att många tjejer gillade Pokémon också, och då stoppade man in ett alternativ som gjorde att man kunde spela som tjej. Tillgång och efterfrågan, inte ideologiskt baserad tvångskvotering som du förespråkar.
  • Kommie
    Anonym (Pua) skrev 2021-12-25 08:28:56 följande:
    Att utbildningar inte varit tillgängliga betyder exakt det jag skriver. Kvinnor har varit förbjudna att ägna sig åt högre studier. Och lång tid efter att det blev tillåtet var det socialt bekymmersamt. (Och fortfarande kan det vara socialt svårt för kvinnor att både göra karriär och vara förälder, även om det är mycket bättre än för bara 40 år sedan.)

    Idag är det tillåtet att studera tex filmkonst och spelutveckling och otillgänglighet handlar istället om att inte bjudas in i gänget. Det finns en massa studiecirklar/läger för tjejer som spelar rockmusik. Det beror på att om dessa kurser är öppna för alla finns det många tjejer som inte söker sig dit, för deras erfarenhet är att killarna tar över. (Varför tror du att man pratar om tjejband men inte killband?)

    Samma gäller de spontanidrottsarenor som nu byggs här och där. Det är nästan bara män/pojkar där och undersökningar har visat att flickor/kvinnor generellt inte känner sig välkomna.

    Det finns inget förbud för kvinnor att delta i läger för rockband eller spela basket bakom skolan. Men mycket tydliga normer säger att de inte är välkomna där. Jag kan som sagt inte spelbranchen men har fått uppfattningen att samma fenomen finns där.

    Det finns absolut kvinnodominerade sällskap där män inte bjuds in. Men kan du komma på något sådant som sitter på makt och stora summor pengar och därmed kan styra över dels vilka som får jobba med vad och hur landets kulturutbud ser ut?

    Att kvinnor skulle spela mindre än män är inte sant. Unga män spelar mer än unga kvinnor. Men i medelåldern vänder det och kvinnor spelar mer än män.

    Problemet ligger inte i att män skapar spel som andra män skan spegla sig i. Problemet är att producentgruppen är så homogen. Hittade en doktorand från Blekinge tekniska högskola. Hon verkar ha fördjupat sig inom detta.

    Här finns en artikel:

    www.tidningencurie.se/nyheter/2015/03/11/sa-ska-spelbranschen-bli-mer-jamstalld/
    Anonym (Pua) skrev 2021-12-25 08:32:46 följande:

    ?Det är ont om tjejer i spel ? trots att nästan hälften av alla gamers i världen är kvinnor.?

    spela.aftonbladet.se/2020/08/bara-1-av-10-spel-som-slappts-i-ar-har-kvinnliga-huvudkaraktarer/


    Jag skrev ett väldigt långt svar till dig, och sedan när jag postar blir det "guru meditation" hos detta skitforum, och allt jag skrivit försvinner, och det går inte ens att klicka sig bakåt för att kopiera texten.

    Men jag kan sammanfatta genom att säga så här:

    De länkar du hänvisar till är ren feministpropaganda, och jag ska kort förklara varför. När man säger att män och kvinnor spelar lika mycket tar man inte hänsyn till vare sig tid eller pengar. Det vill säga, en tjej som lägger 50 kr i månaden på mobilspel som hon spelar 5 timmar per månad klassas som samma "gamer" som en kille som lägger 1 000 kr och 50 timmar per månad på spel.

    Jämförelsen blir alltså helt skev eftersom man plockar bort relevanta faktorer. Och ja, tyvärr är forskarvärlden idag fullkomligt nedlusad av aktivister som driver agenda istället för att vara sakliga och objektiva.

  • Kommie
    Ignoramus skrev 2021-12-25 22:55:04 följande:

    Nej det gjorde jag inte (enbart), jag gav dig framförallt en alternativ förklaring.

    Då kan ju dessa gamers tänka tanken att det kanske är för att nå ut till homosexuella som de satsar på marknadsföringen, inte för att vara några ?godhetsapostlar?. Jag hade själv gärna tagit del av spel som skulle kunna tilltala mig, istället för att tvingas testa alla för att snubbla över ett enstaka.

    Och jag håller verkligen inte med dig. Det skulle ta hus i helvete.

    Det handlar ju inte om att vara jättekänslig, alla är vi ju produkter av detta. Även om du inte reflekterar över det på samma sätt som de drabbade gör. Det är ju först när jag insåg att kvinnor är precis som män som jag blev upprörd - innan dess var jag ju i fas med min världsbild. Kvinnor var tysta objekt, och det var ju okej, för jag var inte en sån kvinna.

    Det är ju lätt att vara nöjd när allt man vill ha är sexiga pixlar, för det är ju vad mycket av utbudet fortfarande består av. Precis som det är lätt att fortfarande vara nöjd med dagens filmutbud, eftersom majoriteten av historierna fortfarande berättas av vita män.

    Jag tycker både rumpan och klädseln är sexualiserad. Hade rumpan varit dold under tio lager kläder så hade den kanske inte varit problematisk nej, men kontexten den visas i har ju en enorm betydelse. Men ja, eftersom det är den typ av rumpa som eftertraktas just nu så tycker jag den är sexualiserad i sig.


    Nej, det är det inte. Det handlar enbart om att västerländska företag vet hur västerländsk media fungerar, och vilka typer av människor som är journalister idag. Företagen är fullt medvetna om vilken positiv publicitet spelet får om de går ut med regnbågsfärger och frontat bögar och transor.

    Där skiljer våra uppfattningar. Jag menar att kvinnor, eller kanske snarare feminister, gnäller sig till makt. Ju mer du gnäller, klagar och känner sig kränkta, desto mer blir de lyssnade på. Idag har vi en situation där företagen är livrädda för att göra feministerna upprörda, men männen (eller den andra sidan) bryr de sig inte om, just för att de vet att de inte är lika känsliga och att de inte manar till bojkott om de inte får precis som de vill.

    Det där är inte ens i närheten av att vara sant. Det finns en otrolig variation av spel idag, ingen kan klaga på att det inte finns ett spel för dem. Däremot ser jag ofta feminister klaga på spel som de ändå inte skulle spela, bara för att de helt enkelt inte tål spelens blotta existens.

    OK, så själva rumpan är sexualiserad också. Då undrar jag på vilket sätt? Vad är "en rumpa som eftertraktas nu"?

    Sedan när det gäller klädseln kan vi nog hålla med varandra att den är tydligt sexualiserad.
  • Kommie
    Anonym (rumpa) skrev 2021-12-26 08:09:38 följande:
    Den är förvånansvärt fläskig. Hon kommer nog ha väldigt svårt att hitta jeans som passar, om man säger så.
    Ja, den är fläskig. Men på vilket sätt är det ett problem i sammanhanget?
Svar på tråden Feminister som klagar över spel och fiktion