Inlägg från: Anonym (Pua) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pua)

    Feminister som klagar över spel och fiktion

    Kommie skrev 2021-12-23 09:33:02 följande:

    Ja, det har jag också märkt. Det är få feminister som vågar gå på populära spel. Förklarar också varför ingen feminist attackerar Mario, trots att han fortfarande räddar sin hjälplösa prinsessa 2021. Så nog finns hyckleri inblandat alltid, men det gör det ju alltid när det gäller kvinnor.

    Bayonetta är dock totalt smaklös, men det är bara min personliga åsikt. :-P


    Gör man inte? Mario-spelen har varit återkommande exempel på stereotypa könsroller i spel sedan jag var barn.

    Man ska ju komma ihåg att det inte bara är trist när kvinnor/flickor får liknande roller hela tiden. Det gäller ju även män. Varför måste Mario alltid vara modig?

    Jag har lite en känsla av att du mest läst skrikiga feministbloggar och inte lika mycket seriös, forskningsbaserad litteratur? Läser du sånt istället kommer du att få en mer nyanserad bild och bättre förklaringar.

    Jag har inte ägnat mig åt sånt på många år så jag kan tyvärr inte tipsa om något. Men fråga en bibliotekarie så kan de hjälpa dig.
  • Anonym (Pua)
    Kommie skrev 2021-12-23 09:53:23 följande:

    Jodå, men det finns ju alla möjliga spel idag. Och spel med sexiga tjejer avspeglar killars fantasier. På vilket sätt är det ett problem?Där håller jag inte alls med dig. Spel är fantasier, och där ska ideologer inte in och styra. Du eller någon annan ska inte styra vilka sorts fantasier som folk ska få ge uttryck för, genom att försöka få fiktiva karaktärers utseende till att bli någon sorts samhällsdebatt.

    Om jag ser en sexig tjej i ett spel vet jag att hon inte finns på riktigt, och jag går jämför inte en potentiell flickvän med henne eftersom jag vet att speltjejen är på låtsas.Vad är problemet med stereotypa könsroller? De finns ju där av en anledning, stereotypbilden baseras på majoriteten, inte på fantasier.

    Tyvärr så är även forskning idag väldigt ideologiskt styrd, men jag tar gärna en diskussion med dig i denna tråd!


    Majoriteten av männen jag känner är inte ständigt orädda, de kastar sig inte utan tvekan in i faror osv. Majoriteten av kvinnorna jag känner är inte stillasittande våp som väntar på att någon annan ska lösa deras problem. Så hur tex Mario skulle spegla verkligheten kan jag inte alls se.

    Jag ser snarare att det speglar vissa personers drömbild av hur de skulle vilja att det var.

    Det finns inget problematiskt i modiga män, sexiga eller rädda kvinnor i fiktion. Problemet är när majoriteten av människoskildringarna ser ut så. Då behöver konstnärskollektivet (ja, jag ser speltillverkare som konstnärer) som grupp se över vilken bild av människor de förmedlar.

    Det ser otroligt mycket bättre ut idag än för tex 20 år sedan. Konsten/kulturen erbjuder en betydligt större variation numera än förr. Och det är faktiskt viktigt för alla att kunna hitta karaktärer i fiktionen att spegla sig i, i synnerhet för unga människor. Är bilden av kvinnor respektive män väldigt ensidig förstärker det känslan av utanförskap hos de som inte känner igen sig i den traditionella bilden av hur en man eller kvinna ska vara.

    Hur många 40- och 50-talistkvinnor har man inte hört som älskade karaktären George i femböckerna? Äntligen hittade de en flicka som inte eftersträvade att alltid vara söt och fin! På den tiden fanns det inte så många fler än just George. Och hon var väldigt efterlängtad. Idag finns många fler. Och det är medvetna beslut från konstnärer/artister som insett vikten av att visa en mindre stereotyp bild av människor. Det viktiga är alltså inte att sluta visa bilder av sexiga kvinnor. Det viktiga är att det finns en variation.
  • Anonym (Pua)
    Kommie skrev 2021-12-24 11:27:30 följande:

    Majoriteten av männen du känner är irrelevanta, man måste kolla på gruppnivå (inte "jag känner folk som inte är så").

    Någonting ser ut på ett visst sätt för att en efterfrågan finns. På 80-talet och större delen av 90-talet var det i princip bara killar som spelade, och man ska också komma ihåg att tjejer på den tiden ofta gjorde narr av nördarna i klassen.

    Idag är det precis som du säger en större variation, vilket är ett direkt resultat av att marknaden har ökat otroligt mycket. Alla spelar idag, även om det är tydlig skillnad på vilka spel killar och tjejer spelar, och även om killar fortfarande lägger ned betydligt mer tid och pengar på spel än vad tjejer gör.

    Det du pratar om är snarare en missnöjd och högljudd minoritet som har svårt att acceptera att spel visar populära utseenden. Enstaka känner sig då utfrysta och börjar gnälla. Men i takt med att antalet spelare har växt har variationen gjort likadant. Det är helt naturligt.

    Det jag vänder mig emot är det tvång som feminister försöker utöva på spelskapare. Om någon vill göra spel som riktar sig till, med sexiga tjejer som måste räddas, ska ingen på moralisk grund säga att de inte får göra så. Om det finns en efterfrågan på "George" i ett spel kommer ett sådant spel att skapas, svårare än så är det inte.


    Jag är inte insatt i just spelproduktionsvärlden, men om vi jämför med filmvärlden, som förmodligen är liknande, så kan man se hur en manlig dominans i produktionen har gett filmer som visar världen ur mäns synvinkel. Detta har ju även gällt bildkonst.

    Efterfrågan på bildkonst och film som speglar kvinnors liv har alltid funnits, men utbildningar och produktionsmedel har inte varit tillgängliga för kvinnor. I takt med att de som producerar kultur blir en mer varierad grupp har också produkterna (filmerna, tavlorna, böckerna) blivit det. Det gäller inte bara kvinnor utan även tex folk med funktionshinder.

    Vad jag har förstått är spelproduktionsvärlden lite på efterkälken vad gäller hur blandad gruppen producenter ser ut. Jämför med tex vissa musikgengrer där kvinnor också har en lite undanskymd roll. Det bildas manliga sällskap där män stöttar män och det är svårt för kvinnor att tex få ett företag att vilja satsa på deras produkt. De satsar på sina (manliga) kompisar istället. Personer de känner och som de vet gör bra grejer.

    Det är med andra ord inte så att efterfrågan avspeglas i produktionen. Halva världens befolkning har alltid bestått av kvinnor. Men konsten har under lång, lång tid till största delen producerats av män och för män.

    Det är absolut inte så att kultur bara är givande om någon av samma kön har producerat den. Men vardagen ter sig fortfarande olika för kvinnor och män (och folk som normalfunkar och s.k. funkisar). En blandad grupp producenter ger med andra ord en mer blandad kultur som passar en mer blandad konsumentgrupp.
  • Anonym (Pua)
    Kommie skrev 2021-12-24 14:03:39 följande:

    "Inte varit tillgängliga". Det handlar ju om att kvinnor arbetat med andra saker. Vad du pratar om är kvotering och tvång, vad jag pratar om är att skapandekonsten ska vara fri, och vill kvinnor ha material för sig själva får de själva skapa det. Män ska inte tvingas skapa material mot sin vilja bara för att kvinnor vill ha det.

    För övrigt är det precis samma sak med kvinnliga sällskap.

    Och att halva befolkningen består av kvinnor betyder inte att män och kvinnor tycker likadant om allting, eller att det finns en naturlig 50/50-fördelning på alla plan. Som jag skrev tidigare är det fortfarande män som spenderar mest pengar och tid på spel, och naturligtvis blir det då männen spelen anpassas för.

    Pokémon-spelen är ett bra exempel på vad jag menar. I de första spelen kunde man bara spela som en kille, men efter 3-4 år såg producenterna att många tjejer gillade Pokémon också, och då stoppade man in ett alternativ som gjorde att man kunde spela som tjej. Tillgång och efterfrågan, inte ideologiskt baserad tvångskvotering som du förespråkar.


    Att utbildningar inte varit tillgängliga betyder exakt det jag skriver. Kvinnor har varit förbjudna att ägna sig åt högre studier. Och lång tid efter att det blev tillåtet var det socialt bekymmersamt. (Och fortfarande kan det vara socialt svårt för kvinnor att både göra karriär och vara förälder, även om det är mycket bättre än för bara 40 år sedan.)

    Idag är det tillåtet att studera tex filmkonst och spelutveckling och otillgänglighet handlar istället om att inte bjudas in i gänget. Det finns en massa studiecirklar/läger för tjejer som spelar rockmusik. Det beror på att om dessa kurser är öppna för alla finns det många tjejer som inte söker sig dit, för deras erfarenhet är att killarna tar över. (Varför tror du att man pratar om tjejband men inte killband?)

    Samma gäller de spontanidrottsarenor som nu byggs här och där. Det är nästan bara män/pojkar där och undersökningar har visat att flickor/kvinnor generellt inte känner sig välkomna.

    Det finns inget förbud för kvinnor att delta i läger för rockband eller spela basket bakom skolan. Men mycket tydliga normer säger att de inte är välkomna där. Jag kan som sagt inte spelbranchen men har fått uppfattningen att samma fenomen finns där.

    Det finns absolut kvinnodominerade sällskap där män inte bjuds in. Men kan du komma på något sådant som sitter på makt och stora summor pengar och därmed kan styra över dels vilka som får jobba med vad och hur landets kulturutbud ser ut?

    Att kvinnor skulle spela mindre än män är inte sant. Unga män spelar mer än unga kvinnor. Men i medelåldern vänder det och kvinnor spelar mer än män.

    Problemet ligger inte i att män skapar spel som andra män skan spegla sig i. Problemet är att producentgruppen är så homogen. Hittade en doktorand från Blekinge tekniska högskola. Hon verkar ha fördjupat sig inom detta.

    Här finns en artikel:

    www.tidningencurie.se/nyheter/2015/03/11/sa-ska-spelbranschen-bli-mer-jamstalld/
  • Anonym (Pua)
    Anonym (Feminister gillar att påverka) skrev 2021-12-25 08:39:27 följande:

    För att feminister (liksom de flesta andra åsiktsriktningar) gillar att påverka och förändra sin omvärld efter vad de anser är bra.

    Har man då en chans att påverka något, även om det är något litet så vill man ta den. tex. mindre sexig kvinnlig spelkaraktär.

    Varför? Givetvis finns det en ideologisk orsak men också för att man KAN. Kan man påverka något och detta hjälper eller drabbar andra har man åstadkommit något, åstadkommit en förändring och det vill de flesta människor (oavsett ideologi) göra, påverka sin omvärld.

    Om det är att göra Mileenas tuttar i mortal kombat lite mindre så är det alltid något. Man har åstadkommit något.

    Är absolut inte feminist, tvärtom, antifeminist, men man måste förstå den mänskliga driften att vilja kunna påverka sin omvärld, göra en skillnad. Hur futtig och liten den skillnaden än är så ha har man åstadkommit något om man får till den.


    Jag tror att du har delvis rätt. Självklart vill alla påverka världen till det som de själva tycker är bättre. Kan man inte se hur man själv ska kunna ändra ett patriarkalt samhällssystem så kanske man i alla fall kan göra något, som att påverka en speltillverkare att ändra utseendet på en karaktär. Det minskar känslan av maktlöshet.

    När det kommer till ogenomtänkta klagomål på sexiga karaktärer tror jag det beror på en stark känsla av att något är fel.

    Jag tror att många som bekänner sig till en ideologi börjar där. Något känns väldigt fel, men när man är opåläst är det svårt att sätta fingret på exakt vad som är fel och även varför man tycker att det är fel. Det är i det läget man kanske skriver rätt onyanserade inlägg som angriper enskilda problem (tjejerna i spelet har stora bröst, min pappa fick betala massa vinstskatt, min syster har låg sjukpenning etc).

    Sätter man sig sen in i frågan ser man den detalj som man irriterat sig på som en del i ett större perspektiv. Man upptäcker att man är missnöjd med hela fördelningspolitiken, eller maktfördelningen mellan män och kvinnor, tex.

    Först då blir diskussionen, i mitt tycke, intressant. Att diskutera ett par bröst i ett spel eller en enskild persons vinstskatt är ointressant och blir sällan utbecklande. Därmed inte sagt att de här personerna inte ska få uttrycka sitt missnöje. Men ska man nå längre i diskussionen måste man se problemet i ett vidare perspektiv. I en ideologisk strävan behövs både de symboliska segrarna (bröstminskningen, minskade vinstskatten) och de större, mer övergripande, diskussionerna. Att bara diskutera stora bröst blir meningslöst om inte alla i diskussionen förstår vad brösten i fråga är ett symptom på.
Svar på tråden Feminister som klagar över spel och fiktion