Hur vet jag om mitt barn är särbegåvat?
Jag undrar hur ni som har särbegåvade barn upptäckte det?
Bakgrund: Jag har en son på 7 år. Han lärde sig inte läsa väldigt tidigt eller löser mattetal långt över sin ålder, men han känns jäkligt finurlig. Som tex nu efter jul så har han fått 3 rejält stora legon för +9 år. Om vi inte hejdar honom så kan han sitta och bygga från att han går upp tills att han lägger sig. Jag kan inte alls känna igen att jag kunde koncentrera mig i +10 timmar i den åldern. Han behöver heller aldrig hjälp utan bygger helt självständigt. Han älskar även att pärla, och samma där, han kan sitta och göra pärlplattor timme efter timme, där han plockar upp mönster från bilder på ipaden eller bygger efter sin egen fantasi. Stora, fina och komplicerade mönster brukar det bli. Han älskar även att rita, och fantiserar när han ritar på ett sätt som jag aldrig gjort, där han lever ut ett slags rollspel när han tecknar. Han skriver gärna och hittar på historier och har ett väldigt bra ordförråd.
Han tycker också det är kul att göra mattespel på ipaden. I skolan verkar det gå bra, men han säger att han inte lär sig något. Om det är sant eller inte är svårt att veta. Läraren tycker att allt verkar gå bra.
I övrigt är han en fin, snäll och empatiskt kille men med ett jäkla humör och vill helst att allt ska gå efter hans pipa. Han har två kompisar som han gillar väldigt mycket, men har noll intresse att leka med någon annan, då är han hellre själv.