• Wave Mother

Gravid efter MA

Hej!

Jag genomgick ett MA i somras, men har nu plussat igen. Plussen kom för cirka en vecka sedan och jag är på 5+1 idag.

Hittills upplever jag att det är väldigt svårt att vara lika glad som förra gången jag plussade, och jag är också orolig över att jag inte har så många symptom ännu.

Jag är lite för orolig just nu för att gå med i någon av de vanliga BF-trådarna, men tänkte att det kanske kan vara bra med en tråd för oss som haft MA och nu är gravida igen, och förstår hur det kan kännas. 

Hoppas några andra vill vara med i tråden! (Det spelar ingen roll alls hur långt gångna ni är!)

• Svar på tråden Gravid efter MA
  • Wave Mother
    Anonym4848 skrev 2021-12-31 14:20:52 följande:
    Ja, det är jätteskönt! Men det har ju också bidragit till oro ibland, när jag tycker det varit ovanligt lugnt ett tag tex. Men faktiskt bara varit in till förlossningen en gång hittills pga minskade rörelser!

Känner igen det där, jag laddade ner en app som räknar ner dagar, timmar och minuter som jag använde inför nästa ultraljud hela tiden där i början.. förstår att det känns långt till 21:a, men försök att dela upp väntan i huvudet, kanske planera in något kul innan dess så det inte känns lika långt?

Tack snälla! Ja börjar se ljuset i tunneln. Mår ju så bra fysiskt så inte för den skull, men vore så skönt att få ha koll på henne på utsidan istället <3

Ja, vilket bra tips! Kom på att jag har en sån app jag med, så nu har jag satt en nedräkning. 

Jag ska planera in lite delmål, och sen har jag faktiskt en del ganska roliga projekt på jobbet just nu under januari, så jag hoppas att det kommer att fungera lite distraherande.

• AnnaMCFly

Känner så med dig! ??

Är i vecka 6+0 nu och fick missfall i höstas. Har inga symtom alls och får panik då jag bokstavligen bodde på toaletten under min första graviditet ( har en dotter som föddes 2020).

• AnnaMCFly
    AnnaMCFly skrev 2022-01-02 18:03:31 följande:

Känner så med dig!

Är i vecka 6+0 nu och fick missfall i höstas. Har inga symtom alls och får panik då jag bokstavligen bodde på toaletten under min första graviditet ( har en dotter som föddes 2020).

• AnnaMCFly

Känner så med dig!

• Wave Mother

Känner så med dig! ??

Det är stressigt, och tiden går sakna. Jag har inte heller speciellt mycket symptom, bara dålig aptit och viss svullnad egentligen. Jag ligger lite efter dig, 5+4 idag.

Har du bokat in något ultraljud, eller kontaktat barnmorskemottagning än? Jag har dragit mig lite för att ringa barnmorskemottagningen i och med att det kändes så dumt när jag fick avboka kontakt med den senare vid MA:t. Men den här veckan ska jag kanske våga ta tag i det. 
  • Jansson4

Jag har haft 3 missfall men för 3 och 4 år sedan, blev gravid i november igen och kände mer rädlsa än glädje, ville på något sätt inte våga tro för mycket. Alla tidigare missfall va i v7. Denna graviditet började jag blöda i v7 och trodde det va ännu ett missfall men de visa sig va bakteriell vaginos (de sa att de va tur jag kollade upp det, tips ifall ni med får blödning) när jag kollade vul i v 7 så såg jag ett hjärta och sen dess har allt gått bra. Är gravid i v14 nu :D va så rädd att något va fel på mig men icke, så vill bara ge lite hopp. De va ett par väldigt tuffa veckor och det kommer man nog inte ifrån efter de vi varit med om. Tyckte det va jätte skönt att göra tidiga ultraljud med. Hoppas allt går bra för er, kram

• Tino
    Jansson4 skrev 2022-01-11 23:37:37 följande:

Jag har haft 3 missfall men för 3 och 4 år sedan, blev gravid i november igen och kände mer rädlsa än glädje, ville på något sätt inte våga tro för mycket. Alla tidigare missfall va i v7. Denna graviditet började jag blöda i v7 och trodde det va ännu ett missfall men de visa sig va bakteriell vaginos (de sa att de va tur jag kollade upp det, tips ifall ni med får blödning) när jag kollade vul i v 7 så såg jag ett hjärta och sen dess har allt gått bra. Är gravid i v14 nu :D va så rädd att något va fel på mig men icke, så vill bara ge lite hopp. De va ett par väldigt tuffa veckor och det kommer man nog inte ifrån efter de vi varit med om. Tyckte det va jätte skönt att göra tidiga ultraljud med. Hoppas allt går bra för er, kram

Underbart att det såg bra ut. Hur var din blödning? Luktade det illa?

Jag är i v 12 nu och har väldigt mycket flytningar, de är allt från genomskinliga, till lite gula och någon enstaka gång har de varit nästan lite orangea. Ibland är de liksom slemmiga men ofta rätt tunna. Bm säger att det är normalt så länge det inte luktar illa eller kliar/svider.
  • Jansson4
    Tino skrev 2022-01-12 08:22:02 följande:

Underbart att det såg bra ut. Hur var din blödning? Luktade det illa?

Jag är i v 12 nu och har väldigt mycket flytningar, de är allt från genomskinliga, till lite gula och någon enstaka gång har de varit nästan lite orangea. Ibland är de liksom slemmiga men ofta rätt tunna. Bm säger att det är normalt så länge det inte luktar illa eller kliar/svider.

Jag la aldrig märke till någon speciell lukt själv, så det var inget jag anade. Och klia eller sved gjorde det inte heller. :) men är nog bra att hålla koll om nått ändrar sig. Lycka till :D
  • Tino

Nu är jag i v 13 (12+2). De symptom jag haft börjar sakta men säkert minska. Förra veckan låg jag i princip till sängs flera dagar pga illamående. Men nu kan jag sitta upp utan att kräkas. Jag är fortfarande trött men det känns mer hanterbart. Antar att det kan vara de så kallade spökveckorna. Har inga blödningar, men mycket flytningar från och till. Har KUB nästa vecka vilket känns otroligt nervöst. Hur går det för er andra? 

• Solskensdag

Hej! Jag går gärna med här. Fick ett plus igår , är på bim-4 så väldigt tidigt. Jag fick ett tidigt mf i oktober, och har varit väldigt påverkad. Jag misstänker det hade att göra med svamp/BV och att jag tog lätt medicin mot det (något jag inte gjort denna gång såklart). Är tyvärr ofta drabbas av svamp/BV så självklart rädd det ska hända igen. Känner nu konstant nervositet för hur det ska gå, och särskilt nervös inför nästa vecka där jag fick mf sist. 

Skönt att ha lite stöd i denna grupp :)

Svar på tråden Gravid efter MA