• Anonym (Oxfilébråk)

Hur steker man en oxfilé? Bråk med mannen

Igår på nyårsafton blev det en tvist mellan mig och mannen hur en oxfilé bör tillagas. Observera att vi äter endast well done.

En av oss tycker att man bör skära den ofryst och tillaga i en het stekpanna under cirka 15 min eller tills den är helt igenomstekt. Ej kokas.

Den andra tycker att oxfilén ska skäras lite halvfryst för att inte tappa formen, sedan om den steks fryst eller ofryst är mindre viktigt, sedan ska oxfilén vattna av sig och koka i sitt eget vatten långsamt i gärna en timme. Mer vatten kan behöva tillsättas för att få den riktigt mör.

Vilket sätt är korrekt och vad är nackdelarna med respektive metod? Vill sluta bråka med mannen om kött!

• Svar på tråden Hur steker man en oxfilé? Bråk med mannen
  • Anonym (Medium rare)
    Anonym (Bortkastat) skrev 2022-01-01 18:16:10 följande:

Släng oxfilén. Så som ni tillagar den oavsett vilken av era metoder ni väljer så är den helt förstörd. Genomstekt oxfilé är förstörd. Köp något annat kött än nötkött om ni vill ha genomstekt

Precis varför vill man göra en mör köttbit till en snustorr skosula? Rött kött är inget för personer som måste ha well done!
  • Anonym (Bro)

Ni gör fel båda två. Testa att göra såhär nästa gång.

1. Köp en bit fläskkött istället
    2. Stek den hur ni vill
    3. Köp aldrig oxkött igen, utöver på restaurang, beställ då medium

• Anonym (Oxfilébråk)
    Diamanttant skrev 2022-01-01 13:07:22 följande:

Prova att bryna filen runt om, sen låter du den gå i ugnen lääänge på låg temperatur cirka 70 grader, till dess köttet nått 59-60 grader. Använd termometer. 

då är den perfekt. 

Alltså innan man skär den?
  • Anonym (Medium rare)
    Anonym (Oxfilébråk) skrev 2022-01-01 20:26:15 följande:

Nej, ge upp och ät något annat istället! Stek hamburgare eller köttbullar istället!
  • EnAnonumius
    Anonym (Oxfilébråk) skrev 2022-01-01 11:21:42 följande:

Igår på nyårsafton blev det en tvist mellan mig och mannen hur en oxfilé bör tillagas. Observera att vi äter endast well done.

En av oss tycker att man bör skära den ofryst och tillaga i en het stekpanna under cirka 15 min eller tills den är helt igenomstekt. Ej kokas.

Den andra tycker att oxfilén ska skäras lite halvfryst för att inte tappa formen, sedan om den steks fryst eller ofryst är mindre viktigt, sedan ska oxfilén vattna av sig och koka i sitt eget vatten långsamt i gärna en timme. Mer vatten kan behöva tillsättas för att få den riktigt mör.

Vilket sätt är korrekt och vad är nackdelarna med respektive metod? Vill sluta bråka med mannen om kött!

VA? Steka kött direkt från frysen?

Nej du..
    Jag är långt ifrån expert på matlagning, men även jag har lärt mig (från kockar) att all köttstycken (fisk, fågel, nöt och gris) skall tinas helt innan det tillagas.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (XXX)
    Anonvm skrev 2022-01-01 12:54:32 följande:

Bara det faktum att den varit fryst gör det hela till "low-class" att det är ganska skitsamma hur ni behandlar den efteråt.

Att sen göra saken ännu värre genom att att tillaga den well done, gör ju att ni lika gärna kunnat köpt blandfärs?

Ja, jag håller med. Detta skulle tyvärr kunna vara min exman och hans nya som skriver. Jag lyckades aldrig lära honom att förstå, att nötkött - och särskilt oxfilé - SKA ätas blodigt. Helst ska det bara nudda pannan, typ! Det är det som är grejen. Nyårsafton efter nyårsafton, så tog han sin bit från tallriken när jag stekt den, och stekte på den så att den blev en kolbit, och sedan tog han ketchupen från kylen och sprutade på ordentligt. Sa jag att han är min EXman..? *suckar*
  • Anonym (....)

Nu verkar ju varken ts eller hennes karl vara några som är speciellt kunniga i köket men de får väl för fan äta sin mat hur de vill?! Ja det är skit äckligt med well done oxfilé men de kanske aldrig äter blodigt kött och det här var deras försök till att lyxa till det för sig själva på nyår, säkerligen något jag själv hade gjort innan jag flyttade hemifrån och lärde mig laga mat.

TS, satsa på en annan rätt nästa gång men om du verkligen vill ha nöt eller oxe så bryn hett i panna och gör färdigt i ugnen som många andra redan tipsat om.

Och det här tjafset bör ni omgående lägga ner, snacka om onödigt men ni kanske inte har värre problem om vem som tillagar en oxfilé rätt, agree to disagree liksom. Jag hoppas iaf att ni var nöjda och hade en bra nyår. Själva hade vi i hela familjen corona så jag drog fram en gammal flintastek och pommes från frysen.....

• JodiBabe
    Anonym (Oxfilébråk) skrev 2022-01-01 20:26:15 följande:
    Ja. Bryn hela och sedan med termometer i ugn. Googla för önskat temperatur för att uppnå well done.

Folk som dissar well done är okunniga. Är man skicklig kan man göra oxfilén saftig och well done, det är inte detsamma som torr.
  • Anonym (Galet)

Det som förvånar mig är hur dessa två alternativ ens har kunnat uppstå. Kan inte tänka mig att det finns beskrivet i någon kokbok eller recept på nätet att oxfilé ska eller kan tillagas på dessa sätt. Det är på nivån att jag tror det är hittepå haha

• Jontemyra
    Daisy28 skrev 2022-01-01 15:07:10 följande:

Tina långsamt i kylen

Ta ut två timmar innan tillagning

Bryn runt omkring i het stekpanna

I ugnen på låg temperatur till rätt innetemperatur

Låt vila i tio minuter

Skiva upp och servera

Helt rätt, men man får inte glömma att torka av köttet innan stekning. Det måste ha en torr yta.
  • Anonym (Rub)

Som de skriver.

Det ska ta tid.

Låt den tina flera timmar i rumstemperatur. Stek hela på hög värme för stekyta (någon minut). Därefter in med hela i ugnen på 100-125 grader. Vänta in rätt temp.

• Anonym (Oxfilébråk)
    Anonym (....) skrev 2022-01-02 07:44:32 följande:

Nu verkar ju varken ts eller hennes karl vara några som är speciellt kunniga i köket men de får väl för fan äta sin mat hur de vill?! Ja det är skit äckligt med well done oxfilé men de kanske aldrig äter blodigt kött och det här var deras försök till att lyxa till det för sig själva på nyår, säkerligen något jag själv hade gjort innan jag flyttade hemifrån och lärde mig laga mat.

TS, satsa på en annan rätt nästa gång men om du verkligen vill ha nöt eller oxe så bryn hett i panna och gör färdigt i ugnen som många andra redan tipsat om.

Och det här tjafset bör ni omgående lägga ner, snacka om onödigt men ni kanske inte har värre problem om vem som tillagar en oxfilé rätt, agree to disagree liksom. Jag hoppas iaf att ni var nöjda och hade en bra nyår. Själva hade vi i hela familjen corona så jag drog fram en gammal flintastek och pommes från frysen.....

Jag är kunnig i köket inom allt förutom kött. Typ. Köttgrytor och sånt funkar men oxfilé har jag inte lyckats med. Säkert för att jag ej äter det blodigt.

Men vill gärna testa att göra som du tipsar om, men skär man bitarna först eller steker filen hel runt om?
  • Daisy28
    Anonym (Oxfilébråk) skrev 2022-01-02 13:02:58 följande:

Jag är kunnig i köket inom allt förutom kött. Typ. Köttgrytor och sånt funkar men oxfilé har jag inte lyckats med. Säkert för att jag ej äter det blodigt.

Men vill gärna testa att göra som du tipsar om, men skär man bitarna först eller steker filen hel runt om?

Bryna och I ugn först, skiva sen
  • Anonym (Oxfile)

Tina upp köttet helt först. Helst ska du inte använda fryst kött. Färskt är bäst.

Salta o peppra innan stekning.

Sedan ordentligt med hög värme för du är ute efter maillard effekten.

Stek o bryn på båda sidor.

Sedan in i ugn så du tillagar resten av köttet i lugn takt upp till rätt temperatur för den stekgrad du önskar.

Någon grad innan tas köttet ut och läggs tex i folie för att vila till sig sista biten innan servering.

• FannyN

Är oxfile  er grej egentligen?
    Den ska vara i rumstemperatur och avtorkad innan stekning just för att den inte får kokas. Sedan värmer ni upp pannan rätt ordentligt och lägger i så det inte trängs.
    Sluter den genom att steka på båda sidor. Lägg den där det varit tom plats efter vändning och ha i mer smör nån gång. Ta temp inuti. Ni verkar vilja ha ca 65 grader.

• Anonym (F)
    Anonym (Oxfilébråk) skrev 2022-01-01 11:21:42 följande:

Ingen av er kan laga oxfilé iaf, det kan man konstatera.

Köttet ska tinas och låta stå ute tills det når rumstemperatur. Krydda och stek i pannan på mediumvärme ett par minuter på vardera sida, man använder smör. Sedan ska köttet vila några minuter innan servering, helst invirat i folie under tiden.

Man steker inte en oxfilé en hel kvart (på tok för lång tid) och man kokar den inte heller. Det är så fint kött att det inte alls behövs. Man kan helsteka oxfilén om man vill ha kvar ännu mer av köttsafterna inuti, i så fall skär man upp den efter att den vilat klart.
  • Anonym (L)

Vad är problemet med alla människor? Stek precis som ni vill, det är ju ni som ska äta det och inte alla besserwissrar på familjeliv. Kan ni inte enas hur det ska tillredas får ni göra varsin del. Problem solved

• Anonym (Mman)
    Anonym (L) skrev 2022-01-03 06:10:58 följande:

Vad är problemet med alla människor? Stek precis som ni vill, det är ju ni som ska äta det och inte alla besserwissrar på familjeliv. Kan ni inte enas hur det ska tillredas får ni göra varsin del. Problem solved

Förstår inte heller deras problem, utöver att ingen av de två kan tillaga en oxfilé dvs. Möjligtvis är det ett problem att de inte kan komma överens?
Svar på tråden Hur steker man en oxfilé? Bråk med mannen