• Anonym (Vill så gärna spela mitt spel under Jullovet!)

Köpa en extra CD-spelare för datorn - Så man kan spela datorspel

Hej,

jag har en speldator, dock har den ingen inbyggt CD-Inspelare. Men man kan köpa en extra manick och sätta det på datorn. Det provade jag för några år sedan, men jag tror det var fel i köpet. Om jag minns korrekt, så verkar den endast vilja ta emot skivor som är filmer och inte datorspel.

Vad heter dessa och hur gör man med själva inställningen? Är det komplicerat med massa inställningar m.m?

tack för svar!

• Svar på tråden Köpa en extra CD-spelare för datorn - Så man kan spela datorspel
  • klyban

En DVD-spelare på en SATA-plats kostar mindre än 200, alternativ två ärt istället ladda ned spelen som idag går på väldigt många spel.
    En extern på en USB-port, de kostar lite över 200 och går man på Amazon eller andra ställen kan man komma under.

Dessa saker brukar bara vara stoppa in, så funkar de direkt och ingen installation brukar vara nödvändigt på de jag testat innan.
    Men har du ingen gammaldator, eller någon kompis?
    För jag har flera DVD/CD-spelare ifrån gamla datorer, och det borde andra ha också tycker jag.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
    klyban skrev 2022-01-01 20:51:20 följande:

En DVD-spelare på en SATA-plats kostar mindre än 200, alternativ två ärt istället ladda ned spelen som idag går på väldigt många spel.
    En extern på en USB-port, de kostar lite över 200 och går man på Amazon eller andra ställen kan man komma under.

Dessa saker brukar bara vara stoppa in, så funkar de direkt och ingen installation brukar vara nödvändigt på de jag testat innan.
    Men har du ingen gammaldator, eller någon kompis?
    För jag har flera DVD/CD-spelare ifrån gamla datorer, och det borde andra ha också tycker jag.

Jag är bara intresserad av att skaffa en sådana där extra sak, som man kan stoppa in datorn och sedan kan den läsa av CD-Spelaren. Jag är inte intresserad av nedladdning eller annat. Tack!

Så om vi kunde gå tillbaks till det som jag frågar i TS. Vad heter sådant och dessa kostar mindre än tvåhundra sa du?

Behöver man installera någonting? Eller kan man bara stoppa in den och sedan stoppa i skivan?
  • Kiyah
    Anonym (Vill så gärna spela mitt spel under Jullovet!) skrev 2022-01-01 20:32:45 följande:
    Köpa en extra CD-spelare för datorn - Så man kan spela datorspel

Hej,

jag har en speldator, dock har den ingen inbyggt CD-Inspelare. Men man kan köpa en extra manick och sätta det på datorn. Det provade jag för några år sedan, men jag tror det var fel i köpet. Om jag minns korrekt, så verkar den endast vilja ta emot skivor som är filmer och inte datorspel.

Vad heter dessa och hur gör man med själva inställningen? Är det komplicerat med massa inställningar m.m?

tack för svar!

www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/optiska-enheter/dvd-brannare/asus-external-slim-dvd-brannare-och-lasare-svart-p96488 

om du prompt ska ha en. 

har själv en speldator helt utan och klarar mig utmärkt. så smidigt att ladda ner spelen istället (nej, inte olagligt, de flesta spelföretag har så du kan ladda ner spelet från deras sida idag om du köpt det)
  • Kasegylf

Jag blir lite osäker på vad du menar med "stoppa in i datorn", men det enklaste är att gå till en hemelektronikaffär och säga att du vill ha en USB-CD-läsare (det låter ju lyckligtvis mycket enklare än det ser ut i skrift). Då får du en CD-läsare med en kort bit kabel, som du har bredvid datorn. Att installera drivrutiner till den sköter sig nästan av sig själv och du kommer knappt att märka av något, förmodligen.

Om du med "stoppa in" menar att du vill ha en läsare installerad på en fast kortplats så kan du beställa eller köpa en dylik och sedan kolla lite på Youtube för tips om hur den installeras.

Men USB måste vara överlägset lättast.

• Kasegylf

Typ den som länkades till medan jag skrev, ja. Den blir ju hur bra som helst.

• klyban
    Anonym (Vill så gärna spela mitt spel under Jullovet!) skrev 2022-01-01 20:58:27 följande:
    Jag är bara intresserad av att skaffa en sådana där extra sak, som man kan stoppa in datorn och sedan kan den läsa av CD-Spelaren. Jag är inte intresserad av nedladdning eller annat. Tack!

Så om vi kunde gå tillbaks till det som jag frågar i TS. Vad heter sådant och dessa kostar mindre än tvåhundra sa du?

Behöver man installera någonting? Eller kan man bara stoppa in den och sedan stoppa i skivan?

Om du inte är intresserad av nedladdning, så finns det en hel drös spel du aldrig någonsin kan spela.
    Inte mitt problem dock.
    Det du ska ha är en intern DVD-spelare och inte CD, för tar du bara CD, så komemr du igen ha en hel drös med spel du aldrig någonsin kan spela.

Och ska du ha blue-ray, så har jag för mig de kostar betydligt mer, är dock inte intresserad av att bränna nått längre, så för mig är Blue-ray inget som jag har nytta av, men vet inte med dig.
    Men CD endast och ingen nedladdning, så har du inte mycket spel kvar att spela i jämförelse.

Här en som kan funka.
    https://www.komplett.se/product/896902/datorutrustning/lagring/dvdblu-ray/dvd/asus-dvd-writer-drw-24d5mt#
    Dock är det en sak som jag ska göra extremt tydlig, du får ta reda på kompatibiliteten passar din dator.
    Men jag misstänker det är få problem, om inte dator är lastgammal och DVD väldigt ny.
    (Varför jag skriver detta, det är för att det finns saker jag inte kan ta reda på åt dig och att jag tar INGET ansvar för om du inte tar reda på kompatibiliteten.)

M;in erfarenhet är att det är bara plugga in dom, så funkar dom.
    Men var ett tag sedan jag installerade en ny, så vet inte riktigt hur det är idag.
    Så svaret är troligtvis behöver du inte installera nått, men annars bör det stå i installationsanvisningarna.
    Men detta är rätt enkla saker, det finns gott om guider på internet som du kan titta på.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Kiyah skrev 2022-01-01 21:18:40 följande:
    www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkompone... 

om du prompt ska ha en. 

har själv en speldator helt utan och klarar mig utmärkt. så smidigt att ladda ner spelen istället (nej, inte olagligt, de flesta spelföretag har så du kan ladda ner spelet från deras sida idag om du köpt det)

Han ville ha en intern CD sade han, inte extern.
    Annars nått sånt helt klart.

Själv använder jag mer eller mindre aldrig CD/DVD-spelaren på datorn idag, och tror inte jag har använt den ens en gång de senaste två åren.

Det är väl en hel del spel idag som inte ens finns på skiva väl?

Kiyah skrev 2022-01-01 21:18:40 följande:
    www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/optiska-enheter/dvd-brannare/asus-external-slim-dvd-brannare-och-lasare-svart-p96488 

om du prompt ska ha en. 

Åhh, så underbart om man kunde ladda ner det spelet som jag har här hemma istället. Bra mycket bättre att köra utan en skiva, tänker jag.

Jag har The Sims 3 som jag gärna vill spela.
    Skall jag mejla till The Sims webbsida eller hur gör man?

Tack snälla, snälla du!!
  • Kasegylf
    Anonym (Vill så gärna spela mitt spel under Jullovet!) skrev 2022-01-01 21:34:34 följande:
    Åhh, så underbart om man kunde ladda ner det spelet som jag har här hemma istället. Bra mycket bättre att köra utan en skiva, tänker jag.

Tack snälla, snälla du!!
    Har du fått någon sorts kod med spelet, som ser ut som att man ska skriva in den någonstans?
  • klyban
    Anonym (Vill så gärna spela mitt spel under Jullovet!) skrev 2022-01-01 21:34:34 följande:

Tack snälla, snälla du!!

Hur gammal är du?
    Undrar lite då detta är rätt enkla saker att googla efter, även interna CD/DVD spelare för PC'n.

Jag har inte läst allt här, men detta verkar vara före dig, och här pratar dom en som hade en trasig spelskiva och hur man sen går tillväga som jag förstod det.
    answers.ea.com/t5/Technical-Issues-PC/FAQ-Lost-and-broken-DVDs-and-missing-serial-codes-What-to-do/td-p/14230
    Sen finns det även på Steam($9,99 om man måste köpa.), och man tycker ju att man borde kunna använda sin Serial även där, men hur har jag inte en susning, har aldrig testat nått sånt.
    Du har en hel del gratisspel på Steam också, som inte kostar ett öre att spela, jag testade Fishing planet och det var mycekt roligt för mig som gillar fiske.

Detta med ladda ned spel, detta är nått som är bara mer och mer utbrett och vi pratar givetvis inte om olagliga nedladdningar.
    Och om du tittar på webshops, så ser du ofta det finns såna alternativ och nedladdning över en fysisk skiva.

Svar på tråden Köpa en extra CD-spelare för datorn - Så man kan spela datorspel