• LinaFiaK

Så ont i magen

Hej!

Jag är i vecka 6 och har haft molande värk längst ner till vänster i typ 2-3 veckor nu, och vad jag förstått så är det helt normalt :)

Men, jag har under en veckas tid haft så himla ont i magen. Den bubblar, är gasig och lös i magen. Nu när jag precis åt lunch tex sitter jag vid skrivbordet böjd för de gör så ont. Det är en sån smärta man får när man är riktigt dålig i magen alltså. Är det fler som haft så här i början av en graviditet? Man läser ju mest om förstoppningar.

Man blir såklart lite orolig.

• Svar på tråden Så ont i magen
  • Anonym (Hur?)

Är du redan i v6 om du hade ÄL runt 10/12?

• Anonym (Ida)
    Anonym (Hur?) skrev 2022-01-03 21:09:19 följande:

Nu är inte jag TS, men varför skulle det vara konstigt?

Stämmer bra tycker jag.
  • LinaFiaK
    Anonym (Hur?) skrev 2022-01-03 21:09:19 följande:

Är väl så det räknas. Det räknas ju från den dagen man hade mens sist. Vilket var den 24/11. Då är det vecka 6 nu (5+6)
  • LinaFiaK

Vaknade inatt och hade jätteont i magen igen? det varade i typ 10-15 min.

Precis när det avtog så rörde det sig i magen, så det var ju antagligen gaser.

Har ju haft ont i snart en veckas tid. Det har inte kommit blod någon gång, peppar peppar.

• LinaFiaK
    LinaFiaK skrev 2022-01-04 06:54:10 följande:

Är väl så det räknas. Det räknas ju från den dagen man hade mens sist. Vilket var den 24/11. Då är det vecka 6 nu (5+6)

Första dagen man hade mens under förra menstruationen menade jag!
  • Anonym (Samma)

Jag har fått kraftiga smärtor och varit gasig och lös i magen under båda mina graviditeter. I början hade jag mycket molvärk. Inget konstigt alls och inget du behöver göra vul för.

• LinaFiaK
    Anonym (Samma) skrev 2022-01-04 10:53:11 följande:

Jag har fått kraftiga smärtor och varit gasig och lös i magen under båda mina graviditeter. I början hade jag mycket molvärk. Inget konstigt alls och inget du behöver göra vul för.

Skönt att höra att någon mer haft samma! Tack! Jag har haft väldigt ont i brösten men helt plötsligt försvann det.. varierade dina gravidsymptom också? Just idag känner jag mig inte gravid som jag gjort innan. Men man övertänker och överanalyserar säkert en del med.
  • Anonym (Samma)
    LinaFiaK skrev 2022-01-04 10:58:13 följande:

Skönt att höra att någon mer haft samma! Tack! Jag har haft väldigt ont i brösten men helt plötsligt försvann det.. varierade dina gravidsymptom också? Just idag känner jag mig inte gravid som jag gjort innan. Men man övertänker och överanalyserar säkert en del med.

Symptom kommer och går under hela graviditeten. Ena dagen har man ont någonstans andra inte. Först har man ont i brösten och sen har man plötsligt inte det. Och att analysera och övertänka är tyvärr symptom som du kommer få leva med resten av livet som förälder. Haha.

Usch det är jättejobbigt att gå och vänta och undra. Särskilt fram tills man har gjort ultraljud och passerat vecka 12. Men just symptom är inget bra sätt att veta hur gravid man är. Smärtor och blödning samtidigt är såklart ett tydligare tecken på missfall. Utöver det är det mesta normalt.
  • LinaFiaK

Kan informera om att de ville att jag skulle komma in och göra VUL eftersom de vill utesluta utomkvedshavandeskap eftersom jag haft lite molvärk längst till vänster och även dessa smärtor kopplade till gaser/diarré.

Han kunde inte se någon fosterskugga alls. Han sade att det antingen är för tidigt att se det, men att man borde kunna göra det om det nu stämmer att jag är vecka 5+6. Annars har det ju dessvärre blivit ett missfall. Han kunde inte heller säga om det är ett utomkvedshavandeskap eller inte eftersom han inte kunde se något alls någonstans. Jag frågade iallafall vad han tror och han tror att det rör sig om ett missfall. Men jag ska tillbaka om 2 veckor igen.

Känns väldigt tungt just nu då jag är inställd på att det är ett missfall. Känns konstigt att mina gravidsymptom avtagit, magen gör ont och nu även att man inte såg någon fosterskugga. Vet inte hur tidigt man kan se en fosterskugga men men.

• Jag är bara jag

Det finns bra skäl till varför man bör vänta med VUL till minst v.7. Det är för osäkert innan. Det kan dessutom hänga på VUL-apparaten, vanan att tyda och att man kan ha missat när man hade äl och är lite kortare gången och vips får man beskedet m.f och det kanske inte är det. Minns otaliga trådar här om kvinnor som gjort tidiga VUL och blivit utdömda. Vid senare VUL har det visat sig att fostret visst levde. Säger nu inte att det absolut är så för dig, men det går inte utesluta. Det är därför man alltid får göra ett VUL till efter 2 veckor för då vet man.

Svar på tråden Så ont i magen