Inlägg från: Anonym (Rektor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rektor)

    Borde vi utreda henne för Asperger?

    Anonym (Lärare) skrev 2022-01-03 23:26:59 följande:

    Eftersom din dotter inte är intresserad och livet verkar fungera väl för henne känns det onödigt att dra igång hela den apparaten. Mentorn tummar verkligen på sanningen där, din dotter har rätt till all slags stöttning oavsett om hon har diagnos eller inte. Det är skolans skyldighet enligt skollagen. Den enda skillnaden är att de får mer pengar om hon har en diagnos. Även utan den har de alltså skyldighet att göra pedagogiska kartläggningar, ge allmänt och särskilt stöd, samtal med kuratorer, speciallärare och allt hon kan behöva för att ta sig igenom skoltiden.

    Hon är gammal nog att bestämma själv i den här frågan och hon vill inte. Det borde räcka.


    Du har i stort sett rätt utom på en viktig punkt: Skola får inget extra tillägg för en elev med autismdiagnos. Det ska föreligga stora behov av extra bemanning om skolan ens ska få möjlighet till att få tilldelat några extrabelopp från förvaltningen för att en elev har autism. Inte ens med egen assistent är det säkert att ansökan om tilläggsbeloppet beviljas, utan ska ofta lösas på befintlig budget. Så att det skulle strömma in pengar för att diagnoser ställs, nej det är en grav missuppfattning.
  • Anonym (Rektor)
    SweeneyToad skrev 2022-01-04 10:58:07 följande:

    Hab kan inte ge BRA stöd. 

    Själv var fick jag inte ta ett aktivt beslut, jag tvingades till BUP, och senare tvingades jag till en utredning.

    Diagnosen har inte hjälpt mig ett smack. Vad ska man ha den till? Det finns liksom ingen medicin. 

    Man blir inte automatiskt lyckligare, får inte automatiskt fler vänner, och så vidare...


    Nu är det ju din erfarenhet av Hab, inte Hab i alla regioner. Det finns utmärkta insatser från andra habiliteringar som arbetar med samtalsstöd och samtalsgrupper i vuxenblivandet. Bland annat hur man agerar i kontakt med andra och skapar och upprätthåller en vänskap. Jag beklagar att du inte fått den hjälp du kunde ha fått.
  • Anonym (Rektor)
    SweeneyToad skrev 2022-01-04 12:49:05 följande:

    Tack för snäll och bra respons. 

    //




    (föreslår att du tar kontakt med autismföreningen och ber dem framföra synpunkter till region/habilitering om att de behöver utveckla ett mer matchat stöd till högfungerande patienter. Det har jag gjort genom bl a föreningen och samverkansråd när t ex akutvårdens kommunikation inte varit matchad, bara som exempel ur mitt liv med autistisk anhörig)
  • Anonym (Rektor)
    KCL skrev 2022-01-04 14:09:15 följande:

    Tack för era svar! Jag är en grubblare av rang som funderat mkt på om vi gör rätt, men nu när jag läser era svar så känns det som rätt beslut. Information om Asperger och knep hur vi ska bemöta henne känns det som att vi har fått bra, så det behöver vi inte en utredning för. 

    Läraren menade att hon skulle ha rätt till mer stöd nu under gymnasietiden, men jag förstår nu att hon inte behöver någon diagnos för det. Kanske har jag och läraren missuppfattat varandra. Det har hittills fungerat väldigt bra på gymnasiet och jag tror det underlättade en del att jag nämnde att hon troligtvis har Asperger. 

    Vi fortsätter på det spåret vi börjat på, så får vi se vart det leder :) 


    Jag hade också låtit det bero Dock om ni vet med er att hon har många anpassningar i bemötande hemma och i skolan, kanske i undervisningens upplägg eller extra förtydligande, hade jag tagit reda på så mycket som möjligt om de rättigheter en autismdiagnos för med sig. Det är först på högskolenivå en diagnos på en NPF får ett "materiellt" värde för hjälp, mer tid och anpassningar i studierna. Om man behöver längre tid för att slutföra sina gymnasiestudier kan det i och för sig ha ett materiellt värde med en diagnos innan högskolestudier (högre ersättning när FK gpr in) Vad gäller LSS så fundera över om det är ett stöd din dotter kan komma att behöva i sitt vuxenblivandet eller för lägre trösklar till praktuk i arbetslivet, för utan diagnos förblir den LSS-dörrens rättigheter stängd.
Svar på tråden Borde vi utreda henne för Asperger?