• Anonym (Mamma till 5)

Vuxna barn som bor hemma

Min dotter på 22 och svärsonen på 23 letar just nu bostad och bor under tiden hos oss . De båda jobbar mellan 85-100 % varje månad och jag är nu nyfiken på vad ni tycker att de bör betala så länge de bor här hemma . Vill gärna ha svar från andra vars vuxna barn bor hemma och betalar för sig .

• Svar på tråden Vuxna barn som bor hemma
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2022-01-04 09:41:54 följande:
    Vuxna barn som bor hemma

Min dotter på 22 och svärsonen på 23 letar just nu bostad och bor under tiden hos oss . De båda jobbar mellan 85-100 % varje månad och jag är nu nyfiken på vad ni tycker att de bör betala så länge de bor här hemma . Vill gärna ha svar från andra vars vuxna barn bor hemma och betalar för sig .

• Anonym (Kr)
    Vuxna barn som bor hemma

Nytt försök....

Hänger en del på familjens ekonomi. Behöver du pengarna eller är ett sparande för barnen inför eget hem mer motiverat.

Ett sätt är att räkna merkostnad, hur mycket mindre skulle kostanden bli om barnen flyttar?

Ett annat sätt är att uttgå från någon lämplig schblon, se konsumnetverket t ex.

Någon som också kan påverka är vad banen står för själva, mat, hygien, bil telefon och om det har tydliga uppgifter till det gemsnamma de sköter, matlagning, städ, trädgård mm
  • nernu

Jag hade inte velat ha betalt. Hade bara varit glad att kunna hjälpa till och att de vill vara hemma. Obs! Nu utgår jag från välfungerande barn som vill göra rätt för sig inte ungdomar som går och dräller hemma och inte vill göra något med sitt liv.

Men det beror såklart på. Vilket upplägg har ni? Lever ni tillsammans i vardagen eller vill de vara lite för sig själva? Hur lång tid handlar det om?

• Akilaforest

Det är helt omöjligt för dina barn att flytta ut om du tar för mycket. 
    för det första befinner vi oss i en bostadsbubbla. (omöjligt att köpa hyra något)
    Det är inte som på 70-80talet tyvärr. Utan 30x värre.

hyran/mat delat på dina 5 barn om du vill agera hyresvärd.

annars hyran delat på 10. om du är en förälder.

Glöm inte att det är du som valt att sätta barnen på jorden. 

beRare
  • Anonym (Mamma Mi)

Jag skulle nog ta ut en liten hyra, de är ju vuxna och har jobb. Det är ju rimligt kan jag tycka. För mat och husrum skulle jag ta 2-3000 kr/per person. Det är SUPERBILLIGT 

• Robert 558
    Vuxna barn som bor hemma

Hur lever de i övrigt? Spenderar de pengar på en massa skit, eller sparar de mycket i syfte att kunna köpa en bostad? Hur mycket bidrar de i övrigt, exempelvis genom att handla mat? 
  • Ocdmänniska

När jag bodde hemma och fick bidrag så betalade jag inte hyra dock så betalade jag matvaror till maten ibland och köpte självklart det jag ville ha själv, sen hjälpte jag med vedköp.

Men fick jag en lön då hade jag definitivt kunnat bidragit till mer hemma! Så tycker snarare att dom kanske skulle vilja.

Sen är jag lite emot faktiskt att man ska behöva betala hyra hemma. Men allt beror på.

Hjälper dom till allefal med kostnader?

• Anonym (S)
    Vuxna barn som bor hemma

Eftersom du skriver "oss" antar jag att ni är fyra vuxna totalt. Då ska barnen betala en fjärdedel av mat och löpande kostnader samt en symbolisk summa för boendet.
  • Anonym (gg)

Jag har haft ett vuxet barn boende hemma under en period som har bidrag och är sjuk. Jag har inte krävt något alls i den situationen. Men vi har hjälpts åt lite med att handla mat osv. Däremot krävde jag 1500 kr när hen studerade med fullt csn. Eftersom det var svårt för oss att klara oss annars då jag var sjukskriven. 

Så länge jag och övriga barn klarar oss så ser jag inte syftet med att kräva något. Men jag tror att mina barn själva hade försökt att bidra även om jag inte bad om det.

Svar på tråden Vuxna barn som bor hemma