• Anonym (Mamma till 5)

Vuxna barn som bor hemma

Min dotter på 22 och svärsonen på 23 letar just nu bostad och bor under tiden hos oss . De båda jobbar mellan 85-100 % varje månad och jag är nu nyfiken på vad ni tycker att de bör betala så länge de bor här hemma . Vill gärna ha svar från andra vars vuxna barn bor hemma och betalar för sig .

• Svar på tråden Vuxna barn som bor hemma
  • sextiotalist
    Anonym (zigge z) skrev 2022-01-04 12:55:10 följande:

Enligt Konsumentverket ligger kostnaden på strax över 4 000 kronor för en 20-åring som bor hemma.

I summan ingår:

Mat exklusive lunch 5 dagar i veckan
    Kläder och skor
    Förbrukningsvaror
    Möbler, husgeråd, radio och TV
    Dagstidning och telefon
    Hyra och el
    Hemförsäkring

www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/bank/ekonomitips/familjeekonomi/tonaringar-och-pengar/ 
    Förutsätter att kläder och skor, en del förbrukningsvaror samt telefon betalas av ungdomarna själva.
  • sextiotalist
    Kläder och skor
    Förbrukningsvaror
    Dagstidning och telefon
    Hyra och el
    Hemförsäkring

Jag stryker direkt tre poster.

Det de ska betala är minst de extrakostnader som det medför. Dvs del av driftkostnaderna, (el, vatten etc)
    Sin del av maten 
    Hyra, det beror på, mer än symbolisk summa, om det inte är så att ni vuxna är tvungna att ha större för att de bor där.
    Sedan ska de självklart bidra till det andra, dvs ni ska inte ha en större arbetsbelastning för att de bor där.

• fjanten

Det beror på de unga vuxna (är de sparsamma och försöker spara undan det absolut mesta, förrutom t.ex. vad telefonen kostar, gymkort/liknande, nya kläder vid BEHOV och något roligt i månaden, eller är det slösa slösa slösa och spendera hela/nästan hela lönen varje månad?), föräldrarnas ekonomi och hushållskostnader, och egen syn på saken (t.ex. kanske vissa tycker att det är en bra lärdom att betala för sig, även om 'barnen' är ekonomiska av sig och föräldrarna har råd med råge att inte ta ut 'hyra').

Själv hade jag definitivt velat att ett slösa-'barn' skulle betala för sig, och då hade jag sparat undan de pengarna tills barnet blev moget och behöver dem för bidrag till t.ex. möbelinköp till första bostaden eller så. Är barnen ekonomiska av sig och sparar undan det absolut mesta så kommer vi inte ta ut 'hyra'.

Så beror det också på hur länge vi pratar om här. Jag kommer aldrig kasta ut ett barn som inte lyckas få ett boende, men jag kommer inte låta en 25plus-åring med vettig lön bo gratis i all evighet, hur sparsam denne än är. Finns möjlighet att köpa (och det kommer det finnas, med kontantinsatserna vi redan hjälper till att spara åt dem) eller hyra så kan man inte välja att bo hemma hur länge som helst för att det ses som billigt eller bekvämt. Förväntar mig också att barnen tar sin del av hushållsarbetet.

• Anonym (blå)
    Drottningen1970 skrev 2022-01-04 11:44:06 följande:

Skulle ta 6000 per person.

Hälften av detta skulle jag hjälpa dom spara undan i smyg.

Ja då är det ju billigare att flytta än att bo hemma om de inte vet att hon sparar i smyg. Förresten kan de inte spara själva? De måste ha ett ganska högt sparande om de jobbar och bor hemma. Är de inte kapabla till att spara så kommer de aldrig kunna flytta ändå, det blir lyxfällan.
  • Anonym (blå)
    Anonym (zigge z) skrev 2022-01-04 12:55:10 följande:

Enligt Konsumentverket ligger kostnaden på strax över 4 000 kronor för en 20-åring som bor hemma.

I summan ingår:

Kläder och skor
    Förbrukningsvaror
    Dagstidning och telefon
    Hyra och el
    Hemförsäkring

www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/bank/ekonomitips/familjeekonomi/tonaringar-och-pengar/ 
    Tror ingen ger allt det där till ens 20 åring. När jag var 20 betalade jag kläder och skor själv, inte skulle mamma bestämma vad jag ska ha på mig.. Möbler köpte jag inga och därför tillhörde dem ej mig när jag flyttade. Lunch fick jag fixa själv några gånger i veckan.
  • Anonym (Efter gymnasiet)

Just nu tar jag underhåll och barnet behåller studiebidrag. Kommer aldrig låta ett vuxet barn med inkomst bo gratis. Ta hyra och spara i smyg? Aldrig. Mitt barn skulle känna sig förnedrad när det kom fram.

Anonym (blå) skrev 2022-01-04 13:19:55 följande:

Tror ingen ger allt det där till ens 20 åring. När jag var 20 betalade jag kläder och skor själv, inte skulle mamma bestämma vad jag ska ha på mig.. Möbler köpte jag inga och därför tillhörde dem ej mig när jag flyttade. Lunch fick jag fixa själv några gånger i veckan.

Det är hemmets möblemang och inredning som räknas. Matbordet osv..
  • Anonym (blå)
    Anonym (Efter gymnasiet) skrev 2022-01-04 13:22:56 följande:
    Det är hemmets möblemang och inredning som räknas. Matbordet osv..
    Ja så om hemmets möblemang är hemmets, inte den vuxna barnet som bor hemma så  borde det inte möbler vara inräknad som kostnad. Om man tar matbord som exempel så borde det vara föräldrarna som köper det för sina pengar eftersom barnet inte ska ta med det när den flyttar. 
    Anonym (blå) skrev 2022-01-04 13:47:21 följande:

Ja så om hemmets möblemang är hemmets, inte den vuxna barnet som bor hemma så  borde det inte möbler vara inräknad som kostnad. Om man tar matbord som exempel så borde det vara föräldrarna som köper det för sina pengar eftersom barnet inte ska ta med det när den flyttar. 

Men barnet använder det.
Svar på tråden Vuxna barn som bor hemma