Det beror på de unga vuxna (är de sparsamma och försöker spara undan det absolut mesta, förrutom t.ex. vad telefonen kostar, gymkort/liknande, nya kläder vid BEHOV och något roligt i månaden, eller är det slösa slösa slösa och spendera hela/nästan hela lönen varje månad?), föräldrarnas ekonomi och hushållskostnader, och egen syn på saken (t.ex. kanske vissa tycker att det är en bra lärdom att betala för sig, även om 'barnen' är ekonomiska av sig och föräldrarna har råd med råge att inte ta ut 'hyra').
Själv hade jag definitivt velat att ett slösa-'barn' skulle betala för sig, och då hade jag sparat undan de pengarna tills barnet blev moget och behöver dem för bidrag till t.ex. möbelinköp till första bostaden eller så. Är barnen ekonomiska av sig och sparar undan det absolut mesta så kommer vi inte ta ut 'hyra'.
Så beror det också på hur länge vi pratar om här. Jag kommer aldrig kasta ut ett barn som inte lyckas få ett boende, men jag kommer inte låta en 25plus-åring med vettig lön bo gratis i all evighet, hur sparsam denne än är. Finns möjlighet att köpa (och det kommer det finnas, med kontantinsatserna vi redan hjälper till att spara åt dem) eller hyra så kan man inte välja att bo hemma hur länge som helst för att det ses som billigt eller bekvämt. Förväntar mig också att barnen tar sin del av hushållsarbetet.