• Anonym (Mamma till 5)

Vuxna barn som bor hemma

Min dotter på 22 och svärsonen på 23 letar just nu bostad och bor under tiden hos oss . De båda jobbar mellan 85-100 % varje månad och jag är nu nyfiken på vad ni tycker att de bör betala så länge de bor här hemma . Vill gärna ha svar från andra vars vuxna barn bor hemma och betalar för sig .

• Svar på tråden Vuxna barn som bor hemma
  • Godochglad

De bör absolut betala, dels för direkta kostnader i form av mat, försäkring och el, och dels en rimlig hyra, exempelvis motsvarande vad det kostar att bo inneboende någonstans i närheten av där ni bor. Du ser ju lätt på blocket vad det skulle kosta.

Hyresdelen för båda skulle jag placerat i en indexfond i mitt eget namn, men avsett för dottern någon gång i framtiden.

Så kommer min man och jag att hantera det för våra barn.

• Anonym (Efter gymnasiet)
    Anonym (blå) skrev 2022-01-04 14:16:40 följande:

Så TS ska alltså sälja stolarna till matbordet när barnen flyttat för två räcker till henne och sambon/mannen. Sälja sängarna, garderoberna, hyllorna också kanske? Har de aldrig gäster? Allt jag använde hemma hos mina föräldrar är till för gästrummet, och stolar har vi redan ett överskott för det skulle se konstigt ut med färre till det stora bordet, och om gäster kommer så finns det alltid plats. 

Ne jag tycker det hade varit fult att ta betalt av sina barn för att de sitter på en stol som är föräldrarnas. Eller ligger i en säng som ska bli gästsäng eller slängas för den är så gammal.

Det är Konsumentverkets schablon på vad ett normalt utrustat hem kostar.
    Anonym skrev 2022-01-04 14:23:39 följande:

Du har rätt, jag backar där.

Dock tycker jag personligen att siffran totalt åt skogen för hög!

Ska räkna lite på vad det skulle kosta mig att han en 20åring boende hemma.

Siffrorna och posterna är gammaldags speciellt vad gäller dagstidning och telefon t.ex.

Kläder tror jag en 20-åring betalar själv med t.ex studiebidrag.
  • Anonym

Mitt yngsta barn är 22 och flyttade hemifrån förra året.

Här är en uträkning på vad han "kostat" att ha hemma.

Mat exklusive lunch 5 dagar i veckan, vi hade en matbudget för 3 personer på 4500 så 1500 på honom då.

Kläder och skor, noll kronor för sånt köpte han för egna mede.
    Förbrukningsvaror, där hade vi en budget på 1000 så säg 450 då för ungdomar förbrukar en del.
    Möbler, husgeråd, radio och TV, ingen kostnadsskillnad alls.
    Dagstidning och telefon, skillnad 200 då han ingick (gör ännu) familjeab.
    Hyra och el, hyran är densamma. Elen kanske gick ner med 200.
    Hemförsäkring, oförändrad.

Summa kostnad blir 2350 kronor per månad. Cirka sisådär.

Anonym skrev 2022-01-04 14:30:05 följande:

Mat exklusive lunch 5 dagar i veckan, vi hade en matbudget för 3 personer på 4500 så 1500 på honom då.

Förbrukningsvaror, där hade vi en budget på 1000 så säg 450 då för ungdomar förbrukar en del.

Då stämmer det bra att jag behåller 2000 av underhållet på 2200.

Man kan räkna på olika vis. Du räknar på ev. ökad kostnad och då blir det t.ex ngen hyra alls att betala för den är ju samma oavsett hur många som bor där. Hemförsäkring likaså.

Konsumentverket delar på allt.
  • Anonym
    Anonym (Efter gymnasiet) skrev 2022-01-04 14:35:58 följande:
    Då stämmer det bra att jag behåller 2000 av underhållet på 2200.

Man kan räkna på olika vis. Du räknar på ev. ökad kostnad och då blir det t.ex ngen hyra alls att betala för den är ju samma oavsett hur många som bor där. Hemförsäkring likaså.

Konsumentverket delar på allt.
    Ja, om dina kostnader ungefär motsvarar mina så!

Så är det, jag tycker att det är sniket att ta betalt för sånt som ändå ska betalas.
  • Drottningen1970
    Anonym (blå) skrev 2022-01-04 13:16:07 följande:

Ja då är det ju billigare att flytta än att bo hemma om de inte vet att hon sparar i smyg. Förresten kan de inte spara själva? De måste ha ett ganska högt sparande om de jobbar och bor hemma. Är de inte kapabla till att spara så kommer de aldrig kunna flytta ändå, det blir lyxfällan.

Om de inte är kapabla att spara är det ännu viktigare att lära dom att livet kostar.

Visst är det bra att hjälpa sina barn ekonomiskt om man kan, men det ligger också i föräldraansvar att lära dom hur livet ser ut, så att de är kapabla när de ska bo själva.
  • Anonym (Kn)

Ska de köpa något eget eller letar de nått att hyra? Är de väldigt aktiva och köper nått direkt nu när marknaden drar igång efter ledigheterna eller tror du detta kommer dra ut på tiden?

Jag hade inte tagit nått om du ändå tror de köper nått och flyttar inom kort. Det är pengar de behöver till insats och ev renovering, möbler osv så det hade jag hjälpt till med om jag inte absolut behövt ta ut en hyra av dem.

Tror du att det kan dröja ett bra tag hade jag tagit ca 2000 kronor per person. De ska inte heller spara pengar genom att leva på dig i evigheter liksom.

• Anonym (Varit där)

Hade också dottern med pojkvän boendes hemma när dom arbetade. 
    Jag krävde MINST 3000kr var men dom fick sätta in dom på ett konto till sig själva. Då bägge tränar hårt så gick det mat för nästan den summan varje månad men vår ekonomi klarade det. 
    När dom sen flyttade iväg för att studera hade dom en rejäl handpenning till lägenhet och bor således billigare nu när dom studerar. 
    Har man möjlighet tycker jag man ska hjälpa dom men också lära dom att ta ansvar. 

• svansmamman

Jag bodde hemma fram tills jag var 21 år och betalade mer per månad för varje år som gick. Vid 18 betalade jag 2500 kr/månad, när jag flyttade vid 21 betalade jag 5500 kr. Mina föräldrar ville inte att jag skulle betala något alls men eftersom jag var myndig och arbetade skulle jag inte ha haft samvete att iallafall betala något. Utöver det handlade jag och ansvarade för matlagning ungefär varannan dag samt hjälpte till i hemmet med städning etc.

För mig är det givet att man betalar en slant när man som myndig bor under föräldrarnas tak. Sen kan ju föräldrarna välja att använda slantarna de får i ?hyra? till ett sparande åt barnet i fråga, men att iallafall betala något tror jag är nyttigt även för den unge.

• Robert 558

Bra sätt att räkna på, vi gjorde detsamma och landade på ungefär samma summa. 
  • Anonym
    Robert 558 skrev 2022-01-04 15:53:05 följande:
    Bra sätt att räkna på, vi gjorde detsamma och landade på ungefär samma summa. 
    Eller hur, det känns rättvisast så.

Det beror oxå på om man är två vuxna med inkomst i hushållet. Jag är själv och det kommer 0 kr från pappan. Barnet är 19 men går ff i gymnasiet. Jag tar underhållet som kommet från fk.

• Anonym (T)

Jag är i den åldern och bor hos en förälder, jag får ca 16000 i lön och betalar varje månad 3300, som är en del av hyran, elen och internetkostnaderna. Utöver det köper jag all min mat själv och allt annat jag använder.

Men min förälder har dålig ekonomi, hade den varit bättre kanske jag hade fått spara pengar till framtiden istället.

• Anonym

På konsumentverkets hemsida finns guide till hur mycket man bör betala 

Anonym skrev 2022-01-04 19:26:56 följande:

På konsumentverkets hemsida finns guide till hur mycket man bör betala 

Jo det kom fram i inlägg nr 16
  • SHB

5000 kr för båda, el/mat/försäkring osv. 5000 kr/mån är billigt.

• Anonym (Xyz)

Skulle tagit runt 3.000 - 3.500 per person, inte för att hushållet behöver pengarna utan för att de ska lära sig att man betalar för sig. Pengarna hade jag satt in på ett sparkonto utan att säga något och så hade dom fått det vid flytt.

• Anonym (Jo)

Bra sätt att räkna på.
Svar på tråden Vuxna barn som bor hemma