• Anonym (Mamma till 5)

Vuxna barn som bor hemma

Min dotter på 22 och svärsonen på 23 letar just nu bostad och bor under tiden hos oss . De båda jobbar mellan 85-100 % varje månad och jag är nu nyfiken på vad ni tycker att de bör betala så länge de bor här hemma . Vill gärna ha svar från andra vars vuxna barn bor hemma och betalar för sig .

• Svar på tråden Vuxna barn som bor hemma
  • Anonym (Frida)
    Anonym (blå) skrev 2022-01-04 13:47:21 följande:
    Ja så om hemmets möblemang är hemmets, inte den vuxna barnet som bor hemma så  borde det inte möbler vara inräknad som kostnad. Om man tar matbord som exempel så borde det vara föräldrarna som köper det för sina pengar eftersom barnet inte ska ta med det när den flyttar. 
    Kostnaden för möbler mm. är typ någon hundralapp per månad och person, och innebär att familjen köper soffa, sängar, lampor mm under åren, allt eftersom det behövs. På samma sätt kan ungdomen inte ta med sig elen eller de extra kvadratmetrarna boyta när den flyttar.
  • Anonym
    Anonym (Efter gymnasiet) skrev 2022-01-04 14:00:45 följande:
    Men barnet använder det.
    Det får väl ändå vara någon måtta på snålheten.
  • Anonym (Efter gymnasiet)
    Anonym skrev 2022-01-04 14:11:19 följande:

Det får väl ändå vara någon måtta på snålheten.

Men det är ju så det räknas. Läs ovan inlägg. Hemförsäkring räknas oxå in.

Beräkningen är vad ett hem kostar.
  • Anonym (blå)
    Anonym (Efter gymnasiet) skrev 2022-01-04 14:00:45 följande:
    Men barnet använder det.
    Så TS ska alltså sälja stolarna till matbordet när barnen flyttat för två räcker till henne och sambon/mannen. Sälja sängarna, garderoberna, hyllorna också kanske? Har de aldrig gäster? Allt jag använde hemma hos mina föräldrar är till för gästrummet, och stolar har vi redan ett överskott för det skulle se konstigt ut med färre till det stora bordet, och om gäster kommer så finns det alltid plats. 

Ne jag tycker det hade varit fult att ta betalt av sina barn för att de sitter på en stol som är föräldrarnas. Eller ligger i en säng som ska bli gästsäng eller slängas för den är så gammal.
  • Anonym (En deal)

Har två vuxna barn som bor hemma. En är 27, den andra 24. Ena studerar, andra knegar. Den som studerar jobbar deltid, & tar inget studielån. Så hennes post är en symbolisk summa på 500. Den andra hyr en utbyggnad som är separerad från resten av huset med egen dusch, kök, tvättmaskin, vardagsrum osv. Betalar 4000.

Så ser beror väl på förutsättningarna. Ser hellre att barnen sparar undan pengar än ger dom till mig. Tycker det är fel att kräva en fattig student på pengar eller unga vuxna. De behöver pengarna mer än vad jag behöver dom.

Förövrigt köper de sin egna mat så har i stort sett 0 utgifter.

• sextiotalist
    Anonym (blå) skrev 2022-01-04 13:19:55 följande:

Tror ingen ger allt det där till ens 20 åring. När jag var 20 betalade jag kläder och skor själv, inte skulle mamma bestämma vad jag ska ha på mig.. Möbler köpte jag inga och därför tillhörde dem ej mig när jag flyttade. Lunch fick jag fixa själv några gånger i veckan.

När jag var drygt 20, innan jag flyttade hemifrån, hade jag köpt egna möbler, som jag möblerade mitt rum med, som jag tog med mig i flytten.

Hade även en del husgeråd.

Ja, jag betalade även hemma. För mat och drift
  • Anonym
    Anonym (Efter gymnasiet) skrev 2022-01-04 14:14:24 följande:
    Men det är ju så det räknas. Läs ovan inlägg. Hemförsäkring räknas oxå in.

Beräkningen är vad ett hem kostar.
    Nej, du har missförstått uträkningen.
    Den handlar om när man bekostar sitt eget hem, inte när man bor hemma hos föräldrarna.

Att ta betalt för slitage för att ens eget barn sitter vid köksbordet?
    Anonym (blå) skrev 2022-01-04 14:16:40 följande:

Så TS ska alltså sälja stolarna till matbordet när barnen flyttat för två räcker till henne och sambon/mannen. Sälja sängarna, garderoberna, hyllorna också kanske? Har de aldrig gäster? Allt jag använde hemma hos mina föräldrar är till för gästrummet, och stolar har vi redan ett överskott för det skulle se konstigt ut med färre till det stora bordet, och om gäster kommer så finns det alltid plats. 

Ne jag tycker det hade varit fult att ta betalt av sina barn för att de sitter på en stol som är föräldrarnas. Eller ligger i en säng som ska bli gästsäng eller slängas för den är så gammal.

Det är Konsumentverkets schablon på vad ett normalt utrustat hem kostar.
    Anonym skrev 2022-01-04 14:18:29 följande:

Nej, du har missförstått uträkningen.

Den handlar om när man bekostar sitt eget hem, inte när man bor hemma hos föräldrarna.

Att ta betalt för slitage för att ens eget barn sitter vid köksbordet?

Se inlägg 16. Vi i talar om Konsumentverkets beräkning på vad som anses rimligt att ta för en 20-åring som bor hemma.
  • Anonym
    Anonym (Efter gymnasiet) skrev 2022-01-04 14:21:34 följande:
    Se inlägg 16. Vi i talar om Konsumentverkets beräkning på vad som anses rimligt att ta för en 20-åring som bor hemma.
    Du har rätt, jag backar där.
    Dock tycker jag personligen att siffran totalt åt skogen för hög!

Ska räkna lite på vad det skulle kosta mig att han en 20åring boende hemma.
Svar på tråden Vuxna barn som bor hemma