• Anonym (Gudfar?)

Gudfar

Jag har fått frågan att bli gudfar till ett barn i släkten. Jag sa direkt att jag är ju inte troende eller räknar mig som kristen, men dom vill bara ha en bra förebild till sin son säger dom.

Jag vill inte göra föräldrarna besvikna och såklart vill jag vara en bra förebild för barnet. Men ändå. Jag är döpt och med i kyrkan men har tänkt gå ur eftersom jag absolut inte alls är troende. Valde att inte konfirmera mig av den anledningen.

Vad lägger ni i begreppet gudfar och hur ska man tänka?

• Svar på tråden Gudfar
  • Anonym (Bra fråga)

Hej!

Bra fråga. Jag hade nog tackat nej men sagt att man ändå vill vara en bra förebild som barnet gärna får vända sig till. Förklara läget, de som ej är medlemmar i svenska kyrkan får inte vara gudföräldrar (är jag rätt säker på?). Kolla upp det och använd det som ?ursäkt?.

• Anonym

Det finns inget som heter gudfar längre.
    Men du kan vara dopfadder, antar att det är det de menar
    Låter ju lite värdelöst om du inte ens vill, om den tillfrågade inte känner sig hedrad och stolt över uppdraget. 

• Anonym (ppp)

Många bryr sig inte idag om hur kristen man  är, utan just att de vill köra på en tradition bara, och ha en gudfar/mor.

Jag har fått frågan en gång om jag kunde vara gudmor men tyvärr var jag utomlands när dopet skulle vara så jag kunde verkligen inte. Skulle vara borta i en hel månad. De hade kunnat välja mig ändå, men att jag inte var där på dopet, men de vill ha någon som de facto var på plats, så de valde några vänner (som inte finns i umgänget alls längre). För dem var det viktigare att det blev en fin ceremoni än att man faktiskt aktivt deltog i barnets liv sen som en aktiv gudmor. 

Om jag var du hade jag sagt ja tack. 

• Anonym (Gudmor)
    Anonym skrev 2022-01-05 21:51:57 följande:

Låter ju lite värdelöst om du inte ens vill, om den tillfrågade inte känner sig hedrad och stolt över uppdraget. 

På den tiden det fanns blev jag gudmor och min make gudfar till ett syskonpar. Det känns inte så ok nu för vi är skilda och ingen av oss umgås längre.
  • Anonym (Gudfar?)

Har ni några tips på hur man är en ?bra? fadder rent praktiskt?

Att slicka en present på födelsedagen känns lite materialistiskt. Om jag blir bjuden på kalas kommer jag självklart ha present enda.

Du som är kristen och fadder , hur ansvara du för den Kristina uppfostran? Läser bibeln för barnet då och då?

Jag tänker mig att en bra fadder träffar barnet och gör något lite utöver det vanliga regelbundet. t.ex går till ett fik och tar en ?dop-fika? en gång om året och pratar om livets mening. Det har jag svårt att se att jag kommer att göra, även om det låter trevligt. Ska jag vara fadder vill jag vara en bra fadder.

Vad gör du för ditt gudbarn?

• Anonym (Gudmor)
    Anonym (Gudfar?) skrev 2022-01-05 22:13:24 följande:

Har ni några tips på hur man är en ?bra? fadder rent praktiskt?

Att slicka en present på födelsedagen känns lite materialistiskt. Om jag blir bjuden på kalas kommer jag självklart ha present enda.

Du som är kristen och fadder , hur ansvara du för den Kristina uppfostran? Läser bibeln för barnet då och då?

Jag tänker mig att en bra fadder träffar barnet och gör något lite utöver det vanliga regelbundet. t.ex går till ett fik och tar en ?dop-fika? en gång om året och pratar om livets mening. Det har jag svårt att se att jag kommer att göra, även om det låter trevligt. Ska jag vara fadder vill jag vara en bra fadder.

Vad gör du för ditt gudbarn?

Jag är osäker om det är mig du frågar nu. Men jag gör inget alls eftersom jag inte umgås med dem längre. Det försvann med vår skilsmässa.
  • Maac

Tänk på att det är en ära att bli tillfrågad, så du inte sårar föräldrarna när du pratar med dem...

Jag är fadder men har ingen tro överhuvudtaget. Min roll är som en vän till familjen, jag ser till att uppmärksamma födelsedagar och att prata mycket med barnet när jag är där.

Mina gudföräldrar har jag aldrig spenderat mycket tid med, men fick alltid genomtänkta små gåvor och på nåt sätt så känns de lite extra viktiga för mig även om vi inte har så mycket kontakt nu när jag är vuxen.

Det behöver inte vara en stor grej för dig.

Såg till föräldrarna att det är en ära, säg att du är osäker på vad de förväntar sig och be dem förklara. Och för tusan, säg inte nej.

• SweeneyToad
    Anonym skrev 2022-01-05 21:51:57 följande:
    Jo, visst gör det. 
  • SweeneyToad
    Anonym (Bra fråga) skrev 2022-01-05 21:50:34 följande:
    Hej!
    Bra fråga. Jag hade nog tackat nej men sagt att man ändå vill vara en bra förebild som barnet gärna får vända sig till. Förklara läget, de som ej är medlemmar i svenska kyrkan får inte vara gudföräldrar (är jag rätt säker på). Kolla upp det och använd det som ursäkt.
    Man får visst vara gudförälder om man inte är med i svenska kyrkan.

www.svenskakyrkan.se/sundbyberg/fadder-till-ett-dopbarn

. ''Det finns inget formellt krav på att han/hon ska tillhöra Svenska kyrkan''
  • Anonym (Vafan)
    Anonym (Gudfar?) skrev 2022-01-05 22:13:24 följande:

Att slicka en present på födelsedagen

Det tycker jag känns OERHÖRT olämpligt! Hur kan du ens tänka så?
Svar på tråden Gudfar