Anonym (Gudfar?) skrev 2022-01-05 22:13:24 följande:
Har ni några tips på hur man är en ?bra? fadder rent praktiskt?
Att slicka en present på födelsedagen känns lite materialistiskt. Om jag blir bjuden på kalas kommer jag självklart ha present enda.
Du som är kristen och fadder , hur ansvara du för den Kristina uppfostran? Läser bibeln för barnet då och då?
Jag tänker mig att en bra fadder träffar barnet och gör något lite utöver det vanliga regelbundet. t.ex går till ett fik och tar en ?dop-fika? en gång om året och pratar om livets mening. Det har jag svårt att se att jag kommer att göra, även om det låter trevligt. Ska jag vara fadder vill jag vara en bra fadder.
Vad gör du för ditt gudbarn?
Jag är fadder till min brorsdotter, har 3 barn som har faddrar inom släkten. När vi frågade våra faddrar förklarade vi oxå vad vi förväntade av dem. Det vi förväntade oss var:
Att de skulle finnas där som en extra vuxen om barnet av någon anledning känner att de inte kan prata med oss föräldrar om något.
Om barnet har någon hobby i framtiden, finnas där och dela hobbyn, inte aktivt men visa intresse och prata med barnet mer än med dess syskon och vara allmänt lite mer intresserade av deras fadderbarn.
Förr i tiden var det faddrarna som fick ta hand om barnen om föräldrarna dog. (Vad jag förstått) Idag är det inte så. Men vi har ändå klargjort för 2 av våra faddrar att dör vi, vill vi att en av dem tar hand om våra barn och den andra stöttar upp. Och det har de gladeligen accepterat, vill inte att barnen splittras och hamnar hos någon vi inte känner.
Samma har jag gjort för mitt fadderbarn, hon är nu 13 år. Kommer hit minst 1 gång i månaden och sover över, förr lekte vi, nu spelar vi tv-spel eller kollar filmer ihop bara hon och jag när de andra sover. Ser till att om hon vill åka med på roliga saker vi gör så hämtar vi henne osv. Hon är endel av våran familj oxå