• Anonym (Gudfar?)

Gudfar

Jag har fått frågan att bli gudfar till ett barn i släkten. Jag sa direkt att jag är ju inte troende eller räknar mig som kristen, men dom vill bara ha en bra förebild till sin son säger dom.

Jag vill inte göra föräldrarna besvikna och såklart vill jag vara en bra förebild för barnet. Men ändå. Jag är döpt och med i kyrkan men har tänkt gå ur eftersom jag absolut inte alls är troende. Valde att inte konfirmera mig av den anledningen.

Vad lägger ni i begreppet gudfar och hur ska man tänka?

• Svar på tråden Gudfar
  • SweeneyToad

Däremot finns det krav på att faddern/gudföräldern är döpt. 

• ilovebamse
    Anonym (Gudfar?) skrev 2022-01-05 22:13:24 följande:

Har ni några tips på hur man är en ?bra? fadder rent praktiskt?

Att slicka en present på födelsedagen känns lite materialistiskt. Om jag blir bjuden på kalas kommer jag självklart ha present enda.

Du som är kristen och fadder , hur ansvara du för den Kristina uppfostran? Läser bibeln för barnet då och då?

Jag tänker mig att en bra fadder träffar barnet och gör något lite utöver det vanliga regelbundet. t.ex går till ett fik och tar en ?dop-fika? en gång om året och pratar om livets mening. Det har jag svårt att se att jag kommer att göra, även om det låter trevligt. Ska jag vara fadder vill jag vara en bra fadder.

Vad gör du för ditt gudbarn?

Jag är fadder till min brorsdotter, har 3 barn som har faddrar inom släkten. När vi frågade våra faddrar förklarade vi oxå vad vi förväntade av dem. Det vi förväntade oss var:

Att de skulle finnas där som en extra vuxen om barnet av någon anledning känner att de inte kan prata med oss föräldrar om något.

Om barnet har någon hobby i framtiden, finnas där och dela hobbyn, inte aktivt men visa intresse och prata med barnet mer än med dess syskon och vara allmänt lite mer intresserade av deras fadderbarn.

Förr i tiden var det faddrarna som fick ta hand om barnen om föräldrarna dog. (Vad jag förstått) Idag är det inte så. Men vi har ändå klargjort för 2 av våra faddrar att dör vi, vill vi att en av dem tar hand om våra barn och den andra stöttar upp. Och det har de gladeligen accepterat, vill inte att barnen splittras och hamnar hos någon vi inte känner.

Samma har jag gjort för mitt fadderbarn, hon är nu 13 år. Kommer hit minst 1 gång i månaden och sover över, förr lekte vi, nu spelar vi tv-spel eller kollar filmer ihop bara hon och jag när de andra sover. Ser till att om hon vill åka med på roliga saker vi gör så hämtar vi henne osv. Hon är endel av våran familj oxå
  • MsFry
    SweeneyToad skrev 2022-01-06 03:35:04 följande:

Däremot finns det krav på att faddern/gudföräldern är döpt. 

Gör det? Jag är fadder till mitt barns kusin, varken jag eller den andra faddern är döpta. Ingen frågade oss heller om det.
  • MsFry

Jag blev tillfrågad att vara fadder till mitt barns kusin. Jag är inte med i svenska kyrkan, är inte döpt och är principiellt mot barndop. MEN det hade blivit otroligt tråkig stämning i släkten om jag tackat nej.

Har idag ingen speciell relation till det barnet mer än att det är mitt barns kusin, specialbehandlar hen inte på något sätt och står inte närmare hen än övriga kusiner.

Tycker det hela med faddrar är en anakronism men ibland är det värt att ställa upp för att upprätthålla släktfriden.

• Anonym (T)
    Anonym (Gudfar?) skrev 2022-01-05 21:48:38 följande:
    Gudfar
    Jag har fått frågan att bli gudfar till ett barn i släkten. Jag sa direkt att jag är ju inte troende eller räknar mig som kristen, men dom vill bara ha en bra förebild till sin son säger dom.

Jag vill inte göra föräldrarna besvikna och såklart vill jag vara en bra förebild för barnet. Men ändå. Jag är döpt och med i kyrkan men har tänkt gå ur eftersom jag absolut inte alls är troende. Valde att inte konfirmera mig av den anledningen.

Knepigt. Jag som ateist hade haft svårt att ta på mig det uppdraget och delta i en ceremoni som jag inte tror på. Det är något annat än att bara vara där som gäst. Inför föräldrarna är det ju ok att du hoppar över den religiösa delen av uppdraget. Frågan är om prästen, som ju är den som utför ceremonin, är ok med det. Och är du ok med att stå längst fram i kyrkan framför släkt och vänner och låtsas att du är med på något som du egentligen inte alls sagt ja till?

Men som sagts, det är en ära att få frågan, så att säga nej är väldigt känsligt.

Kanske kan du föreslå ett sekulärt fadderskap? Om ni vill kan ni ju kalla det något trevligt, handhållare/guide etc. Du kan presenteras på kaffet efteråt inramat på något fint sätt ni kommer överens om. (Om prästen är med på kaffet är det hyggligt att berätta i förväg hur familjen valt att göra.)

Om du inte redan läst så finns info om hur Svenska kyrkan ser på fadderskap här: www.svenskakyrkan.se/dopsajten/att-vara-fadder
  • Anonym (T)
    MsFry skrev 2022-01-06 09:14:26 följande:

Gör det? Jag är fadder till mitt barns kusin, varken jag eller den andra faddern är döpta. Ingen frågade oss heller om det.

Ja, det gör det.

-Alla som är döpta får lov att vara fadder, det finns inga andra regler. Personen ska vara döpt i Svenska kyrkan eller i någon annan kristen kyrka eller samfund. För att det ska räknas som ett kristet dop ska det skett i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och med rent vatten.

www.svenskakyrkan.se/dopsajten/att-vara-fadder
  • MsFry
    Anonym (T) skrev 2022-01-06 10:03:54 följande:

Ja, det gör det.

-Alla som är döpta får lov att vara fadder, det finns inga andra regler. Personen ska vara döpt i Svenska kyrkan eller i någon annan kristen kyrka eller samfund. För att det ska räknas som ett kristet dop ska det skett i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och med rent vatten.

www.svenskakyrkan.se/dopsajten/att-vara-fadder

Intressant! Det var ingen som ens frågade mig eller den andra faddern (som är icke troende muslim) om vi var döpta.
  • Anonym (T)
    MsFry skrev 2022-01-06 12:47:52 följande:

Intressant! Det var ingen som ens frågade mig eller den andra faddern (som är icke troende muslim) om vi var döpta.

Alla är tydligen inte så petiga. :)

Vet du hur den icke troende muslimen resonerade kring att delta i en kristen rit och så där? Tänker att det kan vara intressant för TS också.
  • MsFry
    Anonym (T) skrev 2022-01-06 14:13:41 följande:

Alla är tydligen inte så petiga. :)

Vet du hur den icke troende muslimen resonerade kring att delta i en kristen rit och så där? Tänker att det kan vara intressant för TS också.

Alltså, han deltog helt frivilligt. Varför skulle han ha resonerat på något speciellt sätt mer än att det var en ära att få vara fadder? Det är inte som att muslimer brinner upp om de deltar i en kristen gudstjänst.
  • Anonym
    ilovebamse skrev 2022-01-06 06:35:21 följande:
    Jag är fadder till min brorsdotter, har 3 barn som har faddrar inom släkten. När vi frågade våra faddrar förklarade vi oxå vad vi förväntade av dem. Det vi förväntade oss var:

Att de skulle finnas där som en extra vuxen om barnet av någon anledning känner att de inte kan prata med oss föräldrar om något.

Om barnet har någon hobby i framtiden, finnas där och dela hobbyn, inte aktivt men visa intresse och prata med barnet mer än med dess syskon och vara allmänt lite mer intresserade av deras fadderbarn.

Förr i tiden var det faddrarna som fick ta hand om barnen om föräldrarna dog. (Vad jag förstått) Idag är det inte så. Men vi har ändå klargjort för 2 av våra faddrar att dör vi, vill vi att en av dem tar hand om våra barn och den andra stöttar upp. Och det har de gladeligen accepterat, vill inte att barnen splittras och hamnar hos någon vi inte känner.

Samma har jag gjort för mitt fadderbarn, hon är nu 13 år. Kommer hit minst 1 gång i månaden och sover över, förr lekte vi, nu spelar vi tv-spel eller kollar filmer ihop bara hon och jag när de andra sover. Ser till att om hon vill åka med på roliga saker vi gör så hämtar vi henne osv. Hon är endel av våran familj oxå
    Förr i tiden fanns något som hette gudmor/gudfar, de skulle ta hand om barnet om båda föräldrarna dog.
    Om du och den andra föräldern till dina barn dör så kommer sociala myndigheter att bestämma var dina barn placeras. 
  • ilovebamse
    Anonym skrev 2022-01-06 19:45:58 följande:

Förr i tiden fanns något som hette gudmor/gudfar, de skulle ta hand om barnet om båda föräldrarna dog.

Om du och den andra föräldern till dina barn dör så kommer sociala myndigheter att bestämma var dina barn placeras. 

Jo det vet jag. Men jag vet då jag på nära håll varit med om att ena föräldern dog, pga den andra föräldern att barnen hamnade först o främst i släkten. I detta fall en moster som tog sig an barnen. Socialen försöker alltid med släkten först, innan de försöker med något annat. Allt för barnens skull.
  • Anonym (abc)

Finns det ingen här som har sett filmen The Godfather. För mig säger ett sådant åtagande något åt det hållet. Och det bör man ju rimligen också kunna svara upp mot. Åtminstone lite gran. I någonslags blek svensk tappning.

• Anonym (T)
    MsFry skrev 2022-01-06 18:01:26 följande:

Alltså, han deltog helt frivilligt. Varför skulle han ha resonerat på något speciellt sätt mer än att det var en ära att få vara fadder? Det är inte som att muslimer brinner upp om de deltar i en kristen gudstjänst.

Jag som är ateist (vilket han väl också var?) hade inte velat göra det. Skulle kännas dumt att stå där med en präst (som ju är seriös med det hela) och ta på mig uppgiften att be för barnet, prata om Gud och hjälpa barnet att mogna i sin gudstro. Det är ju bland annat det man förväntas att göra som fadder. Jag som inte tror kan omöjligt göra det och bör därför inte bli fadder, i mitt tycke. Tror man inte på det är det ju mest ett spektakel och teater.

Tänkte att själva spektakelgrejen kanske blev ännu mer tydlig för någon som inte har vuxit upp med seden att ha barndop.
  • Anonym (Aldrig)
    Anonym (Gudfar?) skrev 2022-01-05 21:48:38 följande:
    Gudfar

Jag är inte med i kyrkan, mina barn är inte döpta. Jag hade aldrig varit fadder/gudmor om någon frågade. Det har en kristen innebörd och det är helt fel för mig.
Svar på tråden Gudfar