• Anonym (Suck)

Nej, man blir INTE gravid med rätt preventivmedel

Jag stör mig på trådar där vissa kvinnor har påstått att de har blivit gravida trots preventivmedel, och kvinnor som påstår att inget preventivmedel är hundraprocentigt.

De fallen som jag känner till då kvinnor blivit gravida trots preventivmedel är de som tagit minipiller, vilket inte alls rekommenderas som preventivmedel eftersom det har ganska lågt skydd och de flesta får det utskrivet av andra orsaker, exempelvis på grund av kraftig mens. Eller så har dessa kvinnor tagit p-piller och missat ett piller och därför råkat få ägglossning. Det är nämligen väldigt viktigt att ta p-pillren vid samma tidpunkt varje dag.

De allra flesta andra preventivmedel är i princip hundraprocentiga. Argumentet att inget preventivmedel är hundraprocentigt håller alltså inte. P-piller och minipiller är inte hundraprocentiga, men INGEN blir gravid efter att ha tagit p-spruta eller p-stav som faktiskt har ett 99,95 % skydd om man inte tar ut den i förtid eller råkar ha oskyddat samlag precis när staven nyligen blivit insatt.

• Svar på tråden Nej, man blir INTE gravid med rätt preventivmedel
  • Trent
    Anonym (Suck) skrev 2022-01-14 23:49:14 följande:

Vad är det du inte förstår? Jag har INTE SKRIVIT att det ger ett hundraprocentigt skydd så sluta tillskriva mig det tack!

Jag har inte heller skrivit att någon skrivit att det är vanligt, utan att de VILL INDIREKT få det till det.

Men om du inte tänker att de ger ett hundraprocentigt skydd är ju hela tråden totalt meningslös.

Deasutom, det är väldigt ovanligt att vinna mycket pengar. Om jag startade en tråd om att det är omöjligt att vinna mycket pengar, vilka skulle svara med berättelser om deras lotterivinster? De som vunnit 30 kr på en trisslott eller de som vunnit mycket pengar?
  • Anonym (J)

Varför starta debatt TS? Vad är problemet, menar jag?

• Anonym (99,95)

Om p-stav har ett skydd på 99,95% så skulle 1 av 2000 kvinnor bli gravida trots p-stav.

Absolut liten risk, men den finns.

• Anonym (Aborter)

Preventivmedel är inte 100 %skydd.Men använde alla preventivmedel exakt som man ska utan att slarva så skulle oönskade graviditeter minska .

• Anonym (99,95)
    Anonym (99,95) skrev 2022-01-15 09:36:03 följande:

Om p-stav har ett skydd på 99,95% så skulle 1 av 2000 kvinnor bli gravida trots p-stav.

I relation att vinna på lotto:

99,95 % ger 1 gravid på 2000.

Vinna på lotto (7 rätt) är 1 på 6 700 000. Alltså 99,999915 vinner inte på lotto.

Så 3350 gånger större risk att bli gravid med p-stav än att vinna miljoner på lotto.
  • Anonym (Anna)
    EpicF skrev 2022-01-14 19:58:39 följande:

Om ni inte har sex vid ägglossning så är det inte speciellt märkligt att ni inte blir gravida. Att ni använder skydd i övrigt är förvisso bra, men rätt onödigt eftersom man som alla borde veta inte blir gravid när inte har ägglossning.

Det är en säkerhetsåtgärd såklart. Ut i fall ägglossningen inte har inträffat när jag tror. Skulle inte slarva eller chansa när jag verkligen inte vill bli gravid. Däremot strax innan mens händer det att vi kör en kort stund utan. Det är ända gången vi känner oss helt säkra.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (99,95) skrev 2022-01-15 09:36:03 följande:

Instämmer. Dessutom räknar de på sannolikhet per år. Så under tio års användning av ett preventivmedel med 99,95% säkerhet är det 1 kvinna på 200 som blir gravid. Verkligen inte konstigt att så många känner någon som råkat ut för det!
  • nonameleft

I call bullshit! Inget skydd är hundraprocentigt förutom att avsta fran sex helt och hallet.

Jag har blivit gravid 2 ganger med kopparspiral (tidigt missfall bada gangerna) och en gang med vanliga P-piller (abort).

Utan skydd har jag blivit gravid 8 ganger varav det blivit 3 barn, 4 missfall och 1 abort.

Har jag använt spiralen fel menar du? Den var ju insatt av gynekolog bada gangerna. Dessutom var det inte samma gynekolog. Sa det kanske är sa att bada gynekologerna har satt in spiralen fel?

• Anonym (Blåklockan)

I agree.

Absolut kan det hända att man blir gravid trots korrekt använt skydd, men tror knappast att alla dessa kvinnor i tråden talar sanning. Är många här som påstår sig ha blivit gravida trots rätt använt skydd, och de påstår sig också känna många personer som har blivit det. Sannolikheten att de har använt skyddet fel eller slarvat (eller till och med ljuger i tråden) är större.

Det kan hända att man blir gravid trots skydd som är använt rätt, men den risken är väldigt väldigt liten. Därför köper jag inte att så många av dessa unika kvinnor som ska ha råkat ut för det skulle hänga i denna tråd. Det är osannolikt, men jag tror förstås inte heller på allt jag hör och läser.

Om fler skulle använda skydd överhuvudtaget och använda det rätt, dvs inte slarva, så skulle antalet aborter definitivt minska.

• Anonym (U)
    Anonym (Blåklockan) skrev 2022-01-15 13:22:13 följande:

I agree.

Absolut kan det hända att man blir gravid trots korrekt använt skydd, men tror knappast att alla dessa kvinnor i tråden talar sanning. Är många här som påstår sig ha blivit gravida trots rätt använt skydd, och de påstår sig också känna många personer som har blivit det. Sannolikheten att de har använt skyddet fel eller slarvat (eller till och med ljuger i tråden) är större.

Det kan hända att man blir gravid trots skydd som är använt rätt, men den risken är väldigt väldigt liten. Därför köper jag inte att så många av dessa unika kvinnor som ska ha råkat ut för det skulle hänga i denna tråd. Det är osannolikt, men jag tror förstås inte heller på allt jag hör och läser.

Om fler skulle använda skydd överhuvudtaget och använda det rätt, dvs inte slarva, så skulle antalet aborter definitivt minska.

Vad säger du om siffrorna och uträkningarna i tråden?
Svar på tråden Nej, man blir INTE gravid med rätt preventivmedel