• Anonym (Suck)

Nej, man blir INTE gravid med rätt preventivmedel

Jag stör mig på trådar där vissa kvinnor har påstått att de har blivit gravida trots preventivmedel, och kvinnor som påstår att inget preventivmedel är hundraprocentigt.

De fallen som jag känner till då kvinnor blivit gravida trots preventivmedel är de som tagit minipiller, vilket inte alls rekommenderas som preventivmedel eftersom det har ganska lågt skydd och de flesta får det utskrivet av andra orsaker, exempelvis på grund av kraftig mens. Eller så har dessa kvinnor tagit p-piller och missat ett piller och därför råkat få ägglossning. Det är nämligen väldigt viktigt att ta p-pillren vid samma tidpunkt varje dag.

De allra flesta andra preventivmedel är i princip hundraprocentiga. Argumentet att inget preventivmedel är hundraprocentigt håller alltså inte. P-piller och minipiller är inte hundraprocentiga, men INGEN blir gravid efter att ha tagit p-spruta eller p-stav som faktiskt har ett 99,95 % skydd om man inte tar ut den i förtid eller råkar ha oskyddat samlag precis när staven nyligen blivit insatt.

• Svar på tråden Nej, man blir INTE gravid med rätt preventivmedel
  • Anonym (Blåklockan)
    Anonym (Suck) skrev 2022-01-15 14:34:10 följande:

Hur många är ens fertila efter 30 år?? Om en kvinna som är 20 år börjar ta p-piller så är hon 50 om 30 år. Alltså har kommit in i klimakteriet, då blir det ingen graviditet.....

Sant.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Pearl-index) skrev 2022-01-15 14:36:10 följande:

Här har du en lista över pearl-index, det är alltså hur många (i procent) som blir gravida efter ett år vid perfekt användning.

Bara minipiller har ett pearl-index på 1.1, dvs 1.1% blir gravida efter 1 år med perfekt användning.

Jag höftade till med 1/100 det är lite mer än så vid perfekt användning om man summerar enbart p-ring, p-stav, p-spruta, p-plåster och kombinerade p-piller.

www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/gynekologi-obstetrik/antikonception/

Det siffran står för är ju hur många som blir gravida på ett år trots perfekt användning, det är så man kommer fram till siffran.

Ingen vet om dessa kvinnor faktiskt har använt preventivmedlet korrekt.
  • Anonym (Blåklockan)
    Anonym (U) skrev 2022-01-15 14:37:19 följande:

Varför begär du källa på 1 av 100? Det är inte de siffror som presenteras i inlägget.

Under hur lång tid syftar du på då?

Personen vars inlägg jag citerade skrev att Läkemedelsverket påstår att 1 av 100 kvinnor blir gravida trots korrekt använt skydd. 1 av 100 är tydligen om man slår ihop flera olika preventivmedel. Då ville jag att hen skulle länka till källan och berätta vilka preventivmedel som slagits ihop.
  • Anonym (U)
    Anonym (Suck) skrev 2022-01-15 14:38:11 följande:

Ingen vet om dessa kvinnor faktiskt har använt preventivmedlet korrekt.

Så siffrorna är fel?
  • Anonym (Pearl-index)
    Anonym (Blåklockan) skrev 2022-01-15 14:36:52 följande:

Ingen har sagt emot att risken finns men skydden är väldigt säkra om de används korrekt. Punkt slut.

Det är ingen som sagt emot att de inte är säkra. Det folk däremot säger emot är att du påstår att de som blir det trots korrekt användning ljuger?

Du påstår också att det finns 100%-igt preventivmedel vilket det inte finns, dvs att det kvinnorna du stör dig på påstår faktiskt är sant. Du har skapat en tråd där du ifrågasätter något som det finns tydlig fakta på att du faktiskt har fel i.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Blåklockan) skrev 2022-01-15 14:39:45 följande:

Personen vars inlägg jag citerade skrev att Läkemedelsverket påstår att 1 av 100 kvinnor blir gravida trots korrekt använt skydd. 1 av 100 är tydligen om man slår ihop flera olika preventivmedel. Då ville jag att hen skulle länka till källan och berätta vilka preventivmedel som slagits ihop.

Det blir en helt fel tolkning att slå ihop preventivmedlen.

Säkerheten av preventivmedlen utgår inte ifrån ett års användning. P-stav är 99,95 % säkert, alltså nästan 100 % säkert. Något kan knappast bli säkrare än något som nästan är 100 %.
  • Anonym (Blåklockan)
    Anonym (Pearl-index) skrev 2022-01-15 14:36:10 följande:

Här har du en lista över pearl-index, det är alltså hur många (i procent) som blir gravida efter ett år vid perfekt användning.

Bara minipiller har ett pearl-index på 1.1, dvs 1.1% blir gravida efter 1 år med perfekt användning.

Jag höftade till med 1/100 det är lite mer än så vid perfekt användning om man summerar enbart p-ring, p-stav, p-spruta, p-plåster och kombinerade p-piller.

www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/gynekologi-obstetrik/antikonception/

Det siffran står för är ju hur många som blir gravida på ett år trots perfekt användning, det är så man kommer fram till siffran.

Jag är medveten om att minipiller är mindre säkert. Det har jag aldrig sagt emot.

Naturlig familjeplanering och avbrutet samlag räknas väl ej som preventivmedel så det hade jag inte räknat med. Det är ju inte säkert alls.

Jag vet inte vart du vill komma med detta? Jag har aldrig sagt att något skydd skyddar till 100% men de är väldigt säkra om de används rätt.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (U) skrev 2022-01-15 14:40:25 följande:

Så siffrorna är fel?

Kvinnorna som de frågat kan vara av samma sort som jag misstänker här i tråden.

Vem vill erkänna att de slarvat med preventivmedel? Då är det lättare att skylla på att man minsann varit ansvarsfull och använt preventivmedlet korrekt.
  • Anonym (Blåklockan)
    Anonym (Suck) skrev 2022-01-15 14:43:06 följande:

Det blir en helt fel tolkning att slå ihop preventivmedlen.

Säkerheten av preventivmedlen utgår inte ifrån ett års användning. P-stav är 99,95 % säkert, alltså nästan 100 % säkert. Något kan knappast bli säkrare än något som nästan är 100 %.

Ja, så är det ju.
Svar på tråden Nej, man blir INTE gravid med rätt preventivmedel