• Anonym (Suck)

Nej, man blir INTE gravid med rätt preventivmedel

Jag stör mig på trådar där vissa kvinnor har påstått att de har blivit gravida trots preventivmedel, och kvinnor som påstår att inget preventivmedel är hundraprocentigt.

De fallen som jag känner till då kvinnor blivit gravida trots preventivmedel är de som tagit minipiller, vilket inte alls rekommenderas som preventivmedel eftersom det har ganska lågt skydd och de flesta får det utskrivet av andra orsaker, exempelvis på grund av kraftig mens. Eller så har dessa kvinnor tagit p-piller och missat ett piller och därför råkat få ägglossning. Det är nämligen väldigt viktigt att ta p-pillren vid samma tidpunkt varje dag.

De allra flesta andra preventivmedel är i princip hundraprocentiga. Argumentet att inget preventivmedel är hundraprocentigt håller alltså inte. P-piller och minipiller är inte hundraprocentiga, men INGEN blir gravid efter att ha tagit p-spruta eller p-stav som faktiskt har ett 99,95 % skydd om man inte tar ut den i förtid eller råkar ha oskyddat samlag precis när staven nyligen blivit insatt.

• Svar på tråden Nej, man blir INTE gravid med rätt preventivmedel
  • Anonym (U)
    Anonym (Blåklockan) skrev 2022-01-15 14:39:45 följande:

Personen vars inlägg jag citerade skrev att Läkemedelsverket påstår att 1 av 100 kvinnor blir gravida trots korrekt använt skydd. 1 av 100 är tydligen om man slår ihop flera olika preventivmedel. Då ville jag att hen skulle länka till källan och berätta vilka preventivmedel som slagits ihop.

Såg det precis, my bad, sorry!

Du formulerade inte din fråga om källhänvisning så men oavsett har du fått svar.

Stämmer svaret tycker du?
  • Anonym (Blåklockan)
    Anonym (Suck och puck) skrev 2022-01-15 14:32:02 följande:

Om du inte är upprörd över mänskligt slarv,

varför behöver du då skriva såna självklarheter som att antalet aborter skulle minska om preventivmedel användes korrekt?

Att jag är upprörd över mänskligt slarv är enbart dina antaganden och dina egna spekulationer och slutsatser. Dessutom har jag aldrig sagt att man inte kan bli gravid trots korrekt använt skydd. Du anklagar mig för förtal men gör samma sak själv.
  • Anonym (Pearl-index)
    Anonym (Blåklockan) skrev 2022-01-15 14:39:45 följande:

Personen vars inlägg jag citerade skrev att Läkemedelsverket påstår att 1 av 100 kvinnor blir gravida trots korrekt använt skydd. 1 av 100 är tydligen om man slår ihop flera olika preventivmedel. Då ville jag att hen skulle länka till källan och berätta vilka preventivmedel som slagits ihop.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Pearl-index

det är mer än 1/100 om man summerar alla preventivmedel som nämns, jag orkade inte göra detta utan tog en lägre siffra för att få fram min poäng.

De skiljer ju på vid typisk användning och vid perfekt användning.

Men ja, om man antar att alla testpersoner i alla studier man genomför ljuger blir det ju svårt att lita på någon vetenskap överhuvudtaget.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Suck) skrev 2022-01-15 14:34:10 följande:

Hur många är ens fertila efter 30 år??

De flesta.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Pearl-index) skrev 2022-01-15 14:47:43 följande:

sv.m.wikipedia.org/wiki/Pearl-index

det är mer än 1/100 om man summerar alla preventivmedel som nämns, jag orkade inte göra detta utan tog en lägre siffra för att få fram min poäng.

De skiljer ju på vid typisk användning och vid perfekt användning.

Men ja, om man antar att alla testpersoner i alla studier man genomför ljuger blir det ju svårt att lita på någon vetenskap överhuvudtaget.

Vissa kan ljuga, även om inte alla gör det. Du kan inte räkna ihop alla preventivmedel när du ska utgå ifrån hur säkert just p-stav är.

P-stav har ett skydd på 99,95 % oavsett vad du påstår. Det kan knappast bli säkrare än så.
  • Anonym (U)
    Anonym (Suck) skrev 2022-01-15 14:44:37 följande:

Kvinnorna som de frågat kan vara av samma sort som jag misstänker här i tråden.

Vem vill erkänna att de slarvat med preventivmedel? Då är det lättare att skylla på att man minsann varit ansvarsfull och använt preventivmedlet korrekt.

Du menar att man inte kontrollerat att tex. spiral och p- stav suttit rätt när graviditet konstaterats?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Bella) skrev 2022-01-15 14:49:44 följande:

De flesta.

Försvinnande få 50-åringar är fertila, och är de fertila så har de verkligen inte 9 % risk att bli gravid när de dessutom använder ett skydd som ger 99,95 % säkerhet.

Inte ens utan preventivmedel har en 50-åring 9 % risk att bli gravid. Risken är betydligt större att hon är infertil pga ålder, eller t.om i klimakteriet.
  • Anonym (Blåklockan)
    Anonym (U) skrev 2022-01-15 14:46:09 följande:

Såg det precis, my bad, sorry!

Du formulerade inte din fråga om källhänvisning så men oavsett har du fått svar.

Stämmer svaret tycker du?

Svaret på sidan hen länkade till? Slår man ihop alla preventivmedel så blir det ju några få som blir gravida trots korrekt använt skydd men det blir ju också en annorlunda tolkning om man ska slå ihop alla preventivmedel och räkna utifrån det. Jag själv har bara pratat om p-piller.

Sedan håller jag med ts att man inte vet om kvinnorna i studierna talar sanning. De flesta vill nog inte erkänna att de har slarvat med skydd.

Sedan undrar jag varför man räknar med naturlig familjeplanering och avbrutet samlag? Dessa metoder räknas väl inte som preventivmedel? De är ju i varje fall inte säkra alls och använder man sig av en sådan metod förstår jag att man blir gravid.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (U) skrev 2022-01-15 14:50:09 följande:

Du menar att man inte kontrollerat att tex. spiral och p- stav suttit rätt när graviditet konstaterats?

Det kan vara en vanlig frågeundersökning. det vet du inget om.
  • Anonym (U)
    Anonym (Suck) skrev 2022-01-15 14:49:56 följande:

Vissa kan ljuga, även om inte alla gör det. Du kan inte räkna ihop alla preventivmedel när du ska utgå ifrån hur säkert just p-stav är.

P-stav har ett skydd på 99,95 % oavsett vad du påstår. Det kan knappast bli säkrare än så.

I vilket inlägg har (Pearl index) påstått att just p- stav har lägre säkerhet än 99.95%?

Håller dock med dig om att man bör vara tydlig med tidsrymd när man diskuterar siffror.
Svar på tråden Nej, man blir INTE gravid med rätt preventivmedel