• Fotella

    Ni som haft småbarn innan corona

    Hej! Är "nybliven småbarnsförälder" och det jag märker både med mina barn och andras är att de går knappt 3 veckor emellan innan barnen blir sjuka igen. Min äldsta är 6 år nu och känner inte igen att hon har varit så sjuk tidigare som hon är nu. Är detta vanligt och att jag bott under en sten de senaste åren. Eller tycker ni också det är ofantligt ofta barnen blir sjuka nuförtiden. Tänker att egentligen borde det vara tvärtom nu kanske. Att folk stannar hemma vid minsta symptom så de inte smittas vidare. Spekulerar mycket men hade varit kul och höra med någon som har äldre barn och kanske kan berätta om det är rätt likt förr som idag.

  • Svar på tråden Ni som haft småbarn innan corona
  • Anonym (Myran)

    Mina barn 5 och 8 år har aldrig varit så friska som nu under coviden. Vi har vabbar 1 vecka med 5 åringen(då hon hade covid som hon blev smittad av på förskolan). Sen var hon sjuk nu på jullovet 1 vecka. Detta är det enda hon varit sjuk på de senaste 2 åren. 8åringne har varit sjuk en gång det var nu på jullovet i 2 dagar. 

  • Anonym (.)
    Fotella skrev 2022-01-18 10:42:36 följande:
    Ni som haft småbarn innan corona

    Hej! Är "nybliven småbarnsförälder" och det jag märker både med mina barn och andras är att de går knappt 3 veckor emellan innan barnen blir sjuka igen. Min äldsta är 6 år nu och känner inte igen att hon har varit så sjuk tidigare som hon är nu. Är detta vanligt och att jag bott under en sten de senaste åren. Eller tycker ni också det är ofantligt ofta barnen blir sjuka nuförtiden. Tänker att egentligen borde det vara tvärtom nu kanske. Att folk stannar hemma vid minsta symptom så de inte smittas vidare. Spekulerar mycket men hade varit kul och höra med någon som har äldre barn och kanske kan berätta om det är rätt likt förr som idag.


    Vi har en pandemi som pågått i snart 2 år. Självklart vabbas det mycket mer nu än tidigare, eftersom reglerna för när man får lämna är mycket striktare nu och har varit de senaste åren. 
     
  • cosinus

    För oss har det gått i vågor. Vissa år har ungarna knappt varit sjuka. Andra år har de varit sjuka jämt. Våren 2010 hade jag en 2, 4 och en 6-åring och då vet jag att mellan sport och påsklov jobbade jag och min man 5.5 dagar samtidigt. Resten vab. Det var typ från 22 feb till 5 april eller nåt i den stilen. 

    Min 13-åring har hittills i år 22 dagars frånvaro från skolan p g a sjukdum och då är det bara under höstterminen. Det är mer än vanligt men å andra sidan har han haft år utan också. De varierar som sagt fram och tillbaka.

  • Cawr

    Att folk varit hemma mer och varit mer noggranna med hygien osv gör ju till viss del att barnen (och vuxna) är friskare ett tag. Man utsätts för mindre sjukdom, färre virus. Men på längre sikt innebär ju att inte utsättas för alla bakterier och virus vi normalt stöter på i vardagen (som man ibland blir sjuk av och som ibland kan hanteras av immunförsvaret), att man inte heller utvecklar något immunförsvar mot dem. Vilket gör att så snart vi försöker återgå till någon slags normal tillvaro kommer vanliga förkylningar etc öka explosionsartat. :) 

  • LaFontaine

    Jag skolade in ett barn på förskola 2018. Det tog flera veckor innan hon var sjuk. Hon var sen sjuk ett par gånger första terminen och några fler gånger terminen efter. Efter det var hon sjuk max två tillfällen per termin.

    Jag skolade in nummer två i höstas. En gång var båda barnen friska i två veckor. Också den äldre, som alltid varit frisk, har varit sjuk gång på gång. Jag pratade med en av hennes läkare i ett annat ärende, som då bekräftade att det florerade långt många fler sjukdomar än tidigare år. Hon menade att hon, under sin långa karriär, aldrig varit med om så många sjuka barn och att pandemin och avståndet mellan människor helt enkelt försämrat immuniteten hos folk. 

  • Anonym (L)

    Nu är mitt barn snart 10, så hon var inget småbarn innan corona heller. Men hon har aldrig varit sjuk speciellt ofta. Max 2 gånger per år har man behövt ha henne hemma. Under covid har hon varit hemma mer pga att man ska stanna hemma vid minsta symptom, men det är inget jag hade hållit henne hemma för i "vanliga" fall. Alltså lite hosta eller snuva, det tycker inte jag är att vara sjuk.

  • Jemp

    6åringen har legat på ungefär samma nivå hela tiden. 

    3.5åringen har följt trenden i samhället men med större styrka: 2020 mer hemma än på förskolan pga knappt befintliga "symtom". Under hösten 2021 oftare sjuk än annars, följer trenden eftersom många barn "missat" de vanliga sjukdomarna under striktare restriktioner och tog igen allt samtidigt. 

Svar på tråden Ni som haft småbarn innan corona