• Anonym (LJ)

Imorgon släpper jag bomben.

Imorgon har jag planerat att förklara för min sambo att jag tycker vi ska flytta isär.  Men jäklars vad jobbigt det känns. Vi har varit ihop 24 år, har två barn ihop som är 17 och 15 år. Jag hoppas hoppas att dom ska ta det bra. Det är mycket pga dom som jag skjutit upp det.  Men jag måste göra detta nu, jag mår skit här!
    Grejen är att alla tror att vi har det så bra. Vi grälar aldrig. Men å andra sidan har vi aldrig kul heller. Vi mumlar ett hej eller god morgon när vi ses. Sen kanske vi pratar lite väder och vind, och det är allt. Vi gör aldrig nåt ihop längre, har inga intressen ihop. Så han borde också känna att detta inte är hållbart, förhoppningsvis. Det skulle göra det enklare. 

Men hur säger man det? Och efteråt sen? Lär ju ta ett tag att få tag på lägenhet. Bor man kvar ihop denna tid som inget hänt? Banken bör man boka in ett möte hos va? Nåt annat jag ska tänka på? Vi är inte gifta Men förlovade. Och vi bor på en gård så det är inte bara så att ta sitt pick och pack och dra. 

Jag är så nervös,  han är ju egentligen genomsnäll. Vill inte att han ska bli knäckt. 

• Svar på tråden Imorgon släpper jag bomben.
  • Anonym (Rosa)

Jag hade blivit väldigt besviken om min partner efter 24 år helt plötsligt säger att han vill separera utan att ha ens nämnt något om det tidigare. Att släppa en bomb som du skriver tycker jag är elakt. Hade du tagit upp era problem och att du funderade på separation tidigare hade ni haft möjlighet att försöka hitta tillbaka och rädda relationen. Eller inte, men då hade det inte kommit som en total chock för din partner åtminstone. Men hoppas det blir bra för er alla i slutändan.

• Anonym (Rosa)
    Anonym (been there done that) skrev 2022-01-23 16:58:15 följande:
    // Hjärta Jag tror att det här kommer att bli hur bra som helst - ni har ju verkligen alla förutsättningar att få det här att funka. Jag förstår din känsla av att kvävas så otroligt väl... Och som som sagt: känslan när du tagit dig igenom den närmaste jobbiga tiden, och kommit ut på andra sidan är sååååå fantastisk. {#emotions_dlg.flower}
    Som vanligt tänker ingen på barnen. Me, myself and I..
  • Anonym (Det kommer gå bra.)

Jag var den som fick höra-"Jag vill skiljas, jag älskar inte dig längre och flyttar så fort jag kan". Tre v senare på vår 21:a bröllopsdag packade han lite kläder och lämnade mig i ett stor hus,  två ( av fyra)  hemmavarande barn och två hundar. Det knäckte mig totalt. Två år och åtta månader senare insåg jag att jag blev befriad, inte dumpad och övergiven. Jag är honom evigt tacksam att han tog steget för jag skulle aldrig gjort det. Min lojalitet och förnekelse stod i vägen för förnuftet. 

• Anonym (been there done that)
    Anonym (Rosa) skrev 2022-01-23 17:44:06 följande:

Jag hade blivit väldigt besviken om min partner efter 24 år helt plötsligt säger att han vill separera utan att ha ens nämnt något om det tidigare. Att släppa en bomb som du skriver tycker jag är elakt. Hade du tagit upp era problem och att du funderade på separation tidigare hade ni haft möjlighet att försöka hitta tillbaka och rädda relationen. Eller inte, men då hade det inte kommit som en total chock för din partner åtminstone. Men hoppas det blir bra för er alla i slutändan.

Fast hon har ju tagit upp det tidigare, så...
    Anonym (Rosa) skrev 2022-01-23 17:45:57 följande:
    Och där kom det där intelligenta argumentet ja. Jag undrar om det finns en enda unge som har uppskattat eller mått bra av att föräldrar har hållit ihop för deras skull. Jag betvivlar det starkt.

I just den här situationen är kommentaren dessutom extra korkad, med tanke på att barnen är så pass gamla som de är.
    Anonym (Det kommer gå bra.) skrev 2022-01-23 17:49:05 följande:

Jag var den som fick höra-"Jag vill skiljas, jag älskar inte dig längre och flyttar så fort jag kan". Tre v senare på vår 21:a bröllopsdag packade han lite kläder och lämnade mig i ett stor hus,  två ( av fyra)  hemmavarande barn och två hundar. Det knäckte mig totalt. Två år och åtta månader senare insåg jag att jag blev befriad, inte dumpad och övergiven. Jag är honom evigt tacksam att han tog steget för jag skulle aldrig gjort det. Min lojalitet och förnekelse stod i vägen för förnuftet. 

Så otroligt bra och klokt skrivet - och all cred till dig för din självinsikt och att du kan erkänna detta. Hjärta Bättre bevis kan ts (och andra i samma situation) inte få för att hon tänker rätt. 
  • Anonym (Dunkudde)

Jag tycker vi har nog med bomber och sprängningar i det här landet! Drömmer

• Anonym (LJ)
    Anonym (Rosa) skrev 2022-01-23 17:44:06 följande:

Jag har pratat med honom några gånger. Senast lite mer ordentligt efter semestern. Men som jag redan skrivit så fick jag ingen vidare reaktion på det. Bara att han anat att jag inte mått bra. Sen har han inte sagt nåt mer. Men jag har småhintat om i några år att jag inte trivs som det är nu. Men inte fått nån vidare respons.
  • Anonym (LJ)
    Anonym (Dunkudde) skrev 2022-01-23 18:04:20 följande:

Jag tycker vi har nog med bomber och sprängningar i det här landet! Drömmer

Hahaha....det har du ju faktiskt rätt i ...haha
  • Anonym (LJ)
    Anonym (Rosa) skrev 2022-01-23 17:45:57 följande:
    What!!! Precis det jag gjort. Hade nog gjort detta tidigare om det inte varit för barnen. Men nu känner jag att dom är så stora. 15 och 17...blir 16 och 18 i år. Om du hade läst mina svar så hade du sett att den stora inte bor hemma nu och den yngre vill flytta när hon börjar gymnasiet så hon får smidigare bussförbindelser. Så jo, jag tänker enbart på dom. Och trots att vi aldrig grälar hemma så märker dom ju att jag och sambon aldrig gör nåt kul eller har roliga samtal som andra föräldrar har. Hur kul tycker dom det är tror du?
Svar på tråden Imorgon släpper jag bomben.