• Mirryam

    IVF - med PGD Karolinska

    Xmlx skrev 2023-01-13 20:48:47 följande:
    Heej,

    Mötet gick väl ändå bra, men lite jobbigt att få veta att det är ca 35-40% chans att det blir ett barn. Jag håller humöret uppe för det finns inget annat alternativ än att prova känner jag. 

    Och hjälp vad trött ja va. Dels att kliva upp så tidigt och flyga från Umeå men också att ta in all information som man får. Är glad att jag läst på lite och fått lite svar från er här. 🥰

    Okej, sååå var ska ja börja? 
    Det blir det långa protokollet för oss. Så ja kommer börja med nässpray ett antal veckor som sedan halveras tillsammans med hormonspruta, sen ägglossningsspruta osv. 

    Vi fick inget besked för en tid att starta med själva behandlingen då klinisk genetik måste se över vilken analysmetod som lämpar sig, samt analysera blodproverna min sambo lämnade igår. Han lämnade också kontrollprov på spermierna. Fick till oss att det kan ta 3-6 månader. Vi kommer också köra med ICSI, där dem sprutar in spermierna i ägget då spermierna inte simmar. 

    Vid min ultraljudsundersökning av livmodern hittade läkaren nån slags polyp (eventuellt) på livmoderslemhinnan, så en remiss är skickad till Skellefteå för spolning och se vad det är. Det kan vara så att det beror på min mens som jag har, men dem ville kolla upp det iallfall. Så jag hoppas att jag blir kallad dit vid nästa mens i februari. 

    Så för att sammanfatta det hela väntar vi på samtal från genetik med besked om när vi kan sätta igång, samt att få komma till Skellefteå och göra undersökningen. 

    I och med att vi reser från Umeå så kommer vi få göra ultraljud här vilket känns skönt. När vi gör äggplock så kommer vi åka ner dagen innan. 

    ____________
    Ah, 1,5 månad? Då hinner man också ställa om och försöka landa i det och kanske förbereda sig mer. Men kommer man verkligen kunna förbereda sig helt? 🤔

    Ja, tålamodet får verkligen tränas här. 😏 Hur känns det sedan sist du skrev. Har du kunnat ladda om inför kommande behandling? ❤️
    Spännande! Nu är ni i gång i alla fall. Glad Det måste kännas skönt. Hoppas analysen går fort och att de bestämmer sig fort vilken metod de ska använda.

    Jag var först på genetisk rådgivning, remiss i samband med att vi gjorde en fertilitetsutredning. Så de hade redan bestämt sig vad för metod de skulle göra när vi blev kallade till nybesök.

    Skönt att ni kan göra vissa moment på hemmaplan och slipper flyga varje gång.

    Själv kommer jag börja igen med nässpray 8 feb. Planerat uttag vecka 11 om allt går som planerat.

    Ja det är omöjligt att förbereda sig helt. I alla fall rent mentalt. Även om man vet att det kan gå dåligt är sorgen inte mindre för det. Men det gäller att inte tappa hoppet. 

    Ja självklart ska ni prova. Prova allt. Ni kommer vara glada för att ni gjorde allt ni kunde oavsett vad resultatet blir. Och du kommer aldrig behöva ångra något. Det tror jag är viktigt. Glad
  • Mirryam
    Unicorn123 skrevRynkar på näsan 2023-01-23 11:21:08 följande:

    Hej! 



    har nu varit på UL inför äggplock. verkar bara ha 6 äggblåsor som behöver växa på sig några dagar till. hade varit så skönt med några fler för att öka chanserna på ett friskt ägg.
    Ni som hunnit så långt i processen, hur många hade ni? och hur länge är man på sjukhuset för äggplock? 


    Hej igen,
    Trodde jag svarat dig redan men det verkar som om det inte postats ordentligt.

    Antar att du redan gjort äggplock nu? Hur gick det? Glad

    Jag har på sjukhuset ett par timmar bara för äggplock. Var där kl 8 för inskrivning. Sen tror jag att jag åkte hem kl 11. Stannade bara ca 30 min efter att jag var klar med plocket. Men tror att vissa stannar ca 2 timmar efter. Jag var hemma sen när bedövningen släppte vilket var skönt för då fick jag väldigt ont. Glad

    Jag hade 18 äggblåsor, 11 ägg, 10 mogna. 7 blev befruktade men tyvärr bara 1 blastocyst till analys som sen var obalanserad. Rynkar på näsan
  • Mirryam
    Unicorn123 skrev 2023-01-30 23:01:40 följande:

    Hej!

    tyvärr sket sig allt. Jag var inplanerad för äggplock i fredags men mina äggblåsor var inte så stora som de önskat inför det och det fanns ingen plats i deras schema att skjuta på äggploclet några dagar pga de är så få som jobbar som embroyloger och alla är inplanerade i minsta detalj. Så istället för att chansa och göra äggplock och riskera att jag skulle ha många omogna ägg så fick jag helt enkelt avbryta allt och är nu tillbaka på ruta ett?. Så väntar nu in mensen för att köra igång med spray igen. Suck! så mkt tid man lagt på detta, allt sprayade och alla sprutor och UL helt i onödan. känns som ett bakslag men försöker hålla mig positiv ändå, är redan så lång väntan som det är och så kommer detta. 


    tack för ditt svar. Får hoppas det går smidigt när det väl är dags. tråkigt att det blev så för dig men du verkar ha många äggblåsor så chansen är ändå stor att det finns ett guldägg där. Vart i processen är du nu? 


    Åh nej vad tråkigt att höra. Jag är ledsen för din skull. Rynkar på näsan Men kunde de inte se det under ultraljudet och justera behandlingen? Förstår att du är besviken. Alltså den här processen är så lång. Varenda steg tar lång tid. Hoppas du kan få börja om snart. Mådde du dåligt också under behandlingen?

    Ja de har bara äggplock för PGT onsdag-fredag. Jag var först planerad till torsdag men jag blev sen ombokad till fredag så de skulle få växa lite till. Egentligen hade jag behövt en dag till men de jobbar inte lördag. De sa då att de skulle försöka planera mig till onsdag nästa gång så det finns två dagar extra om det behövs.

    Jag ska börja med spray 8 feb. Äggplock vecka 11 om allt går som det ska. Ser inte riktigt fram emot behandlingen igen men vad gör man? Obestämd
  • Mirryam
    Xmlx skrev 2023-02-04 20:31:43 följande:

    Hej Mirryam,

    Ja, verkligen. Skönt att vi är igång. Nu väntar vi på samtal från genetik och snart är det gynundersökning i skeå. Det går framåt. 🤗

    Det känns som att jag skulle vilja göra mer för att förbereda mig, men känns samtidigt som att jag har gjort allt. Och har ganska mycket info om det också.

    Nu är det februari och snart är det dags. Jag håller verkligen alla tummar för dig!! ❤️ 


    Hej,

    Ja det är bara att be till högre makter. Det är verkligen ett "numbers game" det här med BT.

    Det är dåliga odds med BT och ålder gör saken ännu svårare. Hade nog inte förstått vilket utmaning det här egentligen är. Hur gammal är du? Förhoppningsvis har du åldern lite mer på din sida.

    Jag gick på akupunktur under första behandlingen. Vet inte hur mycket det hjälpte men du skulle kunna testa det. Denna vända så tar jag även coenzym Q10 för att Förhoppningsvis minimera åldersrelaterade avvikelser hos mina ägg. Vet inte om det kommer hjälpa men jag hoppas det. Du kan läsa i boken "it starts with the egg" om du vill. Glad

    Håller tummarna för oss! 
  • Mirryam

    Hej Unicorn123,

    Ja väntan är olidlig. Varenda steg tar tid. Och behandlingen är lång jämfört med det korta protokollet. Sen ska man in i programmet igen och få en plats. Verkligen en mental utmaning. Svårt att fokusera på nåt annat i livet samtidigt som man gör det här. Samtidigt måste man ju leva och leverera i jobb och allt annat. Inte helt lätt. Det går ju inte en dag utan att man tänker på det här.

    Minns inte storleken men de sa att jag hade 18 äggblåsor när jag var där. Däremot skulle inte alla hinna växa sig tillräckligt stora till plocket. Men jag fick ut 11. 10 var mogna. Tyvärr hjälpte ju inte det. :(

    Hoppas det ska gå bättre för er nästa gång och de planerar bättre. 

  • Mirryam

    Hej Xmlx,

    Ja kika. Kanske finns det nåt där du vill testa. :)

    Ja jag kör akupunktur. Precis, det är med nålar. Hur mycket det hjälper vet jag inte. Men jag är desperat. Det kan ju inte fixa BT men det kan förhoppningsvis hjälpa till att öka blodflöde och kanske ge fler ägg med bättre kvalitet.

    Ja precis, jag är inne på fjärde dagen nu med spray. Så känner inte så mycket än. Känt av äggstockarna lite vilket är konstigt. Tror biverkningarna kom efter ca en vecka förra gången.

    Hela behandlingen med både spray och sprutor är så lång. Det blir ju drygt 5 veckor :( 

  • Mirryam

    Såg nu! Haha. Lite trött idag tror jag.

    Polyp? Ingen farligt eller?

    Hoppas remissen kommer snart.

    Jag är fortfarande på sprayen. Ska på ultraljud på torsdag för att se om jag är nedreglerad. Hoppas bara på att allt flyter på som det ska nu. Då ska jag börja med sprutor 27 feb.

    Ja väntan är verkligen en prövning.

  • Mirryam
    Tullu skrev 2023-03-18 08:32:08 följande:

    Hej!
    Jag är ny i forumet. Fick min diagnos balanserad reciprok translokation på kromosom 21 och 3 tidigare i veckan. Min kille har inte visat några fel vilket är skönt. Har precis fått en remiss skickad till karolinska.

    Beskedet kom som en chock för mig då ingen i min familj (som vi vet om) har samma problem. Jag har ett syskon och hon har två barn. Min mamma och min syster har "bara" haft ett missfall vardera. Jag har förstått det som att det ibland är lättare att hitta en bra behandlingsanalys om man har bekräftade prover från en drabbad släkting? Vad är era erfarenheter? Har ni alla något i släkten eller kan tillståndet uppkomma ändå? Jag fyller 34 i år så jag har väl lite tid på mig men vi har redan försökt i flera år och det verkar vara väldigt lång väntetid samt stor chans att äggen är dåliga. Om man bara hade vetat att det skulle bli bra tillslut hade det ju känts lättare att vänta. Allt känns just nu hopplöst och väldigt tröstlöst även om jag är medveten om att jag fortfarande är i acceptansstadiet. Och samtidigt försöker jag vara tacksam för att metoder finns. Ser att ni skriver om sannolikheter i procent. Hur har ni fått reda på den siffran och när? Man kanske känner sig mer hoppfull när man väl har fått prata med läkare och fått påbörja behandling?

    Håller alla tummar jag har för er alla! 🌟


    Hej Lullu,

    Jag är ledsen att du fått veta att du har BT. Det är ett jäkla skit om man vill få barn. Annars märker man ju inte av det. Men många får flera friska barn och vet inte ens om att de har det. Så det finns hopp.

    Jag har min BT från min mamma men vi vet inte om min bror också har det eller hans 2 barn. Kanske ligger det även längre tillbaka i släkten. Det vet vi inte.

    Bra ändå att du står i kö till Karolinska. Ja väntan är sjukt långt för PGT. Var beredd på en mentalt jobbig resa.

    När jag har läst om chansen att få friska barn med BT så säger de att chansen är 50 % om en föräldern har det. Det är tyvärr inte applicerbart på verkligen. Det finns fler faktorer som påverkar och gör chansen mindre. Jag menar personer utan BT har ju inte heller 100 % chans att bli med barn. På KI sa de att chansen är ca 25 %. På Klinisk Genetik (stället där de gör själva analysen) säger att det är ca 20% som får ett embryo som är friskt och kan sättas tillbaka. Att det sen fastnar är ju inte heller en garanti. Har man Robertsons så däremot chanserna annorlunda som jag förstått det.
    Det verkar heller inte som om varken genetikerna eller de som jobbar med det är tillräckligt kunniga i området.

    Det finns en Facebookgrupp som du kan gå med i om du vill. Den heter Balanced translocation support group. Där säger de att chansen är ca 1/8 chans till ett friskt barn med alla parametrar. Det är svårt att inte tappa hoppet, jag vet :( Ålder försämrar även läget få avvikelsen ökar för alla individer med åldern.

    Själv har jag genomgått ett misslyckad försök med PGT. Precis gjort andra ägguttaget nu. Färre ägg än förra gången så jag känner mig superdeppig. På tisdag vet jag har många av dessa som går att testa. Är jätterädd att ingen ska ha överlevt.

    BT är verkligen numbers game. Du vet inte hur resultatet blir. För vissa visar alla embryon avvikelser och andra kan få flera som är friska. Man vet inte. 

    Se till att ha mycket stöd och håll hoppet uppe. 
  • Mirryam

    Hej Xmlx,

    Gjorde andra äggplocket 15 mars. Det var bara ett embryo som de kunde testa. Så besviken. Rynkar på näsan Fick ut färre ägg denna gång också. Nu väntar vi på analyssvar för den. Känns så hopplöst och chansen är så liten att den ska vara frisk. Men vi hoppas såklart. 

    Hur går det för er?

  • Mirryam

    Jag fick svar på analysen idag efter drygt 7 veckor. Obalanserad. Känner mig helt förkrossad även om jag på nåt sätt kände på mig att det skulle vara negativt.

  • Mirryam

    Hej,
    Jag tänkte bara hoppa in igen och säga hej.
    Jag är inne på min 3 behandling nu. En vecka in på nedreglering med Synarela. Fått högre dos denna gång då planeringen med nedreglering är kortare tid. Detta för att klara tidsplan med plock och analys.

    Jag har hållit mig borta från denna grupp och egentligen allt annat som har med IVF och PGT. Jag har märkt att det bara gör mig mer deppig och negativ och att det inte hjälper mig. Så jag har i princip helt slutat prata om det med alla. Känns som en bra metod faktiskt. Förnekelse. Haha Skrattande

    Den här gånger om jag få en blandning av Menopur och Gonal F om allt går som de ska. De vet inte om det ger bättre eller sämre resultat men det känns ändå som ett bra alternativ att testa nåt nytt.

    Wish me luck! Cool

    Ni är så grymma som kämpar allihopa. Men ett tips kan nog faktiskt vara att ta en paus från alla medier med IVF. Bara fokusera på bra saker. Och försöka må bra.

    Jag är så ledsen att höra Xmlx. Jag hoppas ni hittar ett sätt som känns bra för er båda. ❤️

    Vi hörs längre fram. Kram

Svar på tråden IVF - med PGD Karolinska