• Shofalerittan

    Hur ofta lagar ni mat till era barn?

    För att förtydliga: Ja, titeln är överdriven. Jag vill dra till mig uppmärksamhet. Och nej jag syftar inte på en specifik typ utav mat. Jag förstår att många lagar halvfabrikat och beställer snabbmat. Det gör vi också vid tillfällen och det är inte det jag syftar på. 


    Många i min och min partners omgivning har blivit chockade över att vi lagar mat varje dag till våra barn. De menar att det är helt okej att ge sina barn mackor, panpizzor och flingor till middag. Jag trodde att det absolut vanligaste var att äta hemlagad mat majoriteten av tiden (oavsett om det är halvfabrikat eller inte), och vid undantagsfall bjuda på snabbmat och mackor osv. Båda mina föräldrar har lagat mat till mig när jag bodde hemma och min partners föräldrar likaså. 


    Lagar ni mat majoriteten av tiden till era barn, eller äter ni mest mackor/flingor osv till middag? Vid vilken ålder är det ?okej? att sluta laga middag till sina barn? 

  • Svar på tråden Hur ofta lagar ni mat till era barn?
  • Anonym (Matmor)

    Vi ger våra barn lagad mat nästan varje dag. Det kan bli havregröt någon gång och äggmacka en annan, men ena barnet blir olycklig av mackor. Hon rör sig mycket och äter som en häst och vill helst ha varm mat för att känna sig mätt.


    På helgen blir det ofta lagad mat på kvällen och någon enklare lunch. 


    Barnen går i låg- och mellanstadiet. 

  • Gameofthrones

    Tror hela Familjeliv vet att jag skriver ordet hemlagat, från nudlar- dumpling - wotons

    Hemlagad pasta. Men har en pastamaskin som kostar därefter. Så väljer man vilken form man ska ha vill man ha La Mafalda, Gnocchi, Penne. Etc.

    Sen har jag standardpastamaskin manuell. För lasagne, spagetti. Det är mina favoriter. 

    Köper färdig pasta till övriga i familjen när jag är inte är hemma. Vi ser oftast till att det finns rester eller nått från frysen. Fryser in mkt. Speciellt dumplings. 

    Så hemlagad superofta och ja det finns dgr med take away 
    :) 

  • Gameofthrones

    Gröt?

    Det går ju snabbare med hemlagad pasta?!

    Mina barn nöjer sig med mackor också allt det som serveras på bordet. 

    Är väldigt konsekvent med mina barn. Man måste kunna äta och kunna äta hos folk som inte kan laga mat och till de som inte vill laga mat och då blir det blodpudding, färdiga pannkakor, ärtsoppa Feix egna. 

    Sen kan man få ett samtal eller sms att mina barn tackar för maten och äter upp maten hos vänner. 

    Så Im Happy with that 

  • Spucks

    Vi brukar för det mesta inte ha en lagad middag. Jag är uppvuxen med en lagad/varm måltid per dag, vilket var lunch. Okej, på den tiden var det många hemafruar, men ändå ser jag ingen anledning eller nödvändighet till två "riktiga" maträtter per dag. Jag tycker det räcker med en (vilket barnet får på förskolan).
    Fast p
    å kvällen är det oftas gröt, och det måste man ju också tillaga - räknas det Flört

  • Anonym (alla dagar)
    Shofalerittan skrev 2022-01-24 23:03:39 följande:
    Hur ofta lagar ni mat till era barn?

    För att förtydliga: Ja, titeln är överdriven. Jag vill dra till mig uppmärksamhet. Och nej jag syftar inte på en specifik typ utav mat. Jag förstår att många lagar halvfabrikat och beställer snabbmat. Det gör vi också vid tillfällen och det är inte det jag syftar på. 


    Många i min och min partners omgivning har blivit chockade över att vi lagar mat varje dag till våra barn. De menar att det är helt okej att ge sina barn mackor, panpizzor och flingor till middag. Jag trodde att det absolut vanligaste var att äta hemlagad mat majoriteten av tiden (oavsett om det är halvfabrikat eller inte), och vid undantagsfall bjuda på snabbmat och mackor osv. Båda mina föräldrar har lagat mat till mig när jag bodde hemma och min partners föräldrar likaså. 


    Lagar ni mat majoriteten av tiden till era barn, eller äter ni mest mackor/flingor osv till middag? Vid vilken ålder är det ?okej? att sluta laga middag till sina barn? 


    Vi äter lagad mat till middag i princip alla dagar, alltid. Och vi lagar inte mat bara till barnen utan alla i familjen äter av den lagade maten. Vi använder både halvfabrikat och helfabrikat samt att vi ibland köper hämtmat eller äter ute på restaurang.

    Vi äter sällan/aldrig gröt, mackor eller flingor till middag, men det händer enstaka gånger. Det gjorde vi däremot rätt ofta i min uppväxtfamilj på 70-80-talet, men i huvudsak åt vi lagad middag även i min uppväxtfamilj. Vi kommer troligen att laga mat till familjen under hela barnens uppväxt och även när de flyttat hemifrån, för vi vuxna vill också äta lagad mat till middag för det mesta. 

    När du säger lagad mat (och utesluter halvfabrikat) vad menar du då för mat? Tycker du tex att köttfärssås är lagad mat eller går det bort ifall man använder halvfabrikatet krosstomat? 
  • Gameofthrones

    Det är ju så barn får lunch och mellis så det blir middagar vardagar. 

    Helger beroende på situation.

    Jag äter inte frukost på morgonen, tyvärr om jag ska äta blir det mat till frukost varm eller kall.
    Mina barn varierar från en vanlig frukost till matigare eller bara mackor. De är inte så hungriga på morgonen heller. Men de tar alltid med sig ngt till skolan. Det är långt till lunchen annars. 

  • Anonym (Matkultur)

    Skulle säga att det beror på vilken matkultur man är uppväxt med. Både jag och sambon kommer från familjer där man äter två lagade mål mat per dag, alltid. Vi äter alltid lagad mat både till lunch och middag (vi har tre barn i skolåldern). 


    Är man uppväxt med ett mål lagad mat och något enklare, kallt på kvällen så gör man antagligen så med sin egna familj.

  • Anonym (J)

    Jag lagar mat varje dag. Till lunch kan det bli något enklare som äggröra, gröt eller liknande, men aldrig bara mackor. Köper heller aldrig snabbmat eftersom vi inte har något sådant i närheten av där vi bor. 
    Jag trodde också det var standard att laga mat och skulle aldrig äta mackor eller flingor till lunch, såvida inte barnet är sjuk och det är det enda som råkar gå ner. 

  • Alexi

    Vi äter ordentligt lagad mat sju dagar i veckan normalt sett. Det blir så klart hämtmat någon gång och ibland blir det så mycket av söndagsmiddagen att vi äter samma på tisdagen mm men generellt lagar vi mat varje dag. 

  • Anonym (Matmor)
    Gameofthrones skrev 2022-01-24 23:23:52 följande:

    Gröt?

    Det går ju snabbare med hemlagad pasta?!

    Mina barn nöjer sig med mackor också allt det som serveras på bordet. 

    Är väldigt konsekvent med mina barn. Man måste kunna äta och kunna äta hos folk som inte kan laga mat och till de som inte vill laga mat och då blir det blodpudding, färdiga pannkakor, ärtsoppa Feix egna. 

    Sen kan man få ett samtal eller sms att mina barn tackar för maten och äter upp maten hos vänner. 

    Så Im Happy with that 


    Snabbare? Ja, kanske det. Gröt tar väl typ 10 minuter. Jag har ytterst sällan behov av att få ihop mat snabbare än så.


    Havregröt är både mer näringsrikt och fiberrikt än pasta och i mitt tycke betydligt godare. (Hade inte resten av familjen gillat pasta hade jag nog nästan aldrig ätit det.) Men gillar man pasta och har en mage som fixar det så går det så klart bra att äta det också. 

Svar på tråden Hur ofta lagar ni mat till era barn?