Anonym (Danne) skrev 2022-02-02 08:56:27 följande:
Ingen som jobbar som SOS-operatör som faktiskt vet exakt vilken säkerhetsklass en jobbar som där ?
jo givetvis kommer jag vara ärlig på säkerhetsintervjun men tycker det känns onödigt att de har utdrag ( väntetid på ca 8 veckor ) och sedan kan de inte gå vidare med mig ändå , då missar de ju någon annan i rekryteringsprocessen tänker jag.
Vad de kollar beror på så mycket. Skulder kan definitivt vara en orsak att inte få jobb eftersom det gör en känslig för utpressning. Samma sak med tex släkt som varit aktiva i organisationer som säpo har koll på.
Jag blev stoppad för ett säkerhetsklassat jobb pga en nära släkting varit medlem i en obskyr organisation 50 år tidigare. Hen var då i yngre tonåren och tja... under 50 år hinner mycket vatten rinna under broarna. Men ur ett säkerhetsperspektiv kan man aldrig veta personens åsikter ens ett halvt liv senare. Så det var ju helt rätt att stoppa mig även om jag tyckte att det var jävligt taskigt på ett emotionellt plan.
Nu fick jag veta detta efter säkerhetskollen varpå jag checkade av med släktingen. Hen blev helt ställd eftersom det var en sån kort episod som helt fallit i glömska. Det ironiska i kråksången är att hen har ett säkerhetsklassat jobb.
Det man ska göra är att vara öppen och ärlig för att inte slösa med vare sig sin egen som AGs tid. De kan då redan från början få en hum om du är värd att gå vidare med och vänta på.