• Anonym (Danne)

Registerutdrag inför jobb som SOS-operatör

Jag har kommit en bit i rekryteringsprocessen för en tjänst på SOS alarm, det gäller en tjänst som SOS-operatör, nu väntar registerutdrag från Säpo och länsstyrelsen, vad innefattar det ? Vilka uppgifter är det de kontrollerar ? Jag är inte dömd eller misstänkt för något brott, men har exempelvis skulder.. 

någon som vet ? Vid kontakt med länsstyrelsen sa de att de hämtar uppgifter från Säpo och brotts och misstanke-registret och inte KFM, men vad är det för uppgifter de hämtar in från Säpo ? 

• Svar på tråden Registerutdrag inför jobb som SOS-operatör
  • Anonym (....)

Anonym (Danne­) Trådstartaren: För ett jobb som  SOS operatör så kontrollerar se inte din familj/närstående och heller ingen säkerhetsintervjuv. Det är inte säkerhetsklassat jobb. Anledningen till registerkontroll är att du i jobbet som sos-opperatör kommer att hantera personuppgifter. 

• SaraL77

De kollar bara misstanke- och belastningsregistret samt i det som i folkmun kallas för säpo-registret. Det är bara för högre säkerhetsklassde befattningar (klass 2 och 1) som de även gör en sk fördjupad personutredning där de kollar på ekonomin.

• Anonym (Danne)
    SaraL77 skrev 2022-02-02 11:45:31 följande:

De kollar bara misstanke- och belastningsregistret samt i det som i folkmun kallas för säpo-registret. Det är bara för högre säkerhetsklassde befattningar (klass 2 och 1) som de även gör en sk fördjupad personutredning där de kollar på ekonomin.

Ja det låter mer rimligt för tjänsten det gäller faktiskt.
    förstår att polisen, kriminalvården och det militära har mer djupgående personutredningar..
  • SaraL77
    Anonym (Danne) skrev 2022-02-02 12:11:58 följande:
    Ja det låter mer rimligt för tjänsten det gäller faktiskt.
    förstår att polisen, kriminalvården och det militära har mer djupgående personutredningar..
    Bara för säkerhetsklassde befattningar i klass 2 och 1. I klass 3 kollar dem bara i ovannämnda register samt genomför en säkerhetsintervju. Men som jag tolkar det är inte befattningen säkerhetsklassad.
  • Anonym (Åhhh)

Önskar dig all lycka till.  Det är mitt drömjobb men jag kan tyvärr inte söka det. Har varit nere under Johannes brandstation med en brandman när jag jobbade där. Så häftigt att få se hur de (du snart?) Jobbar. 

• Anonym (Danne)
    Anonym (Åhhh) skrev 2022-02-02 13:16:24 följande:

Önskar dig all lycka till.  Det är mitt drömjobb men jag kan tyvärr inte söka det. Har varit nere under Johannes brandstation med en brandman när jag jobbade där. Så häftigt att få se hur de (du snart?) Jobbar. 

Jasså? varför kan du inte söka ? 

• Anonym (Danne)

Jag hoppas ni har rätt och att det inte blir något hinder, då det är ett jobb jag verkligen tror skulle passa mig. 

• Anonym (Åhhh)
    Anonym (Åhhh) skrev 2022-02-02 13:16:24 följande:

Har en dom tyvärr. Har inte suttit inne men domen finns kvar ett par år.
  • SaraL77
    Anonym (Åhhh) skrev 2022-02-02 17:56:28 följande:
    Har en dom tyvärr. Har inte suttit inne men domen finns kvar ett par år.
    Utgör inte hinder per automatik. Är en bedömningsfråga. 
  • Anonym (J)

Jag jobbar med säkerhetsprövningar. Däremot jobbar jag inte på SÄPO så jag vet inga detaljer om vad de kollar på. Jag har inte ens fått se min egen registerkontroll. Har själv blivit säkerhetsprövad minst fyra gånger, på högsta nivå. 

Intervjun görs delvis för att du har rätt att få yttra dig om det som eventuellt syns i registerkontrollen. Om du exempelvis har ett syskon som sitter i fängelse nämner du det. Annars kan det verka märkligt att du inte sa något om det. Man blir absolut godkänd om det skulle vara så att någon i familjen är kriminell, MEN om min man är kriminell och jag väljer att stanna så kan det bli problem.

Angående skulder så beror det på vad man jobbar med. I vissa tjänster helt omöjligt. Men man ska helst inte vara i en ekonomiskt utsatt situation. Har du skulder hos KF men betalar av utan större konstigheter så kan det absolut gå ändå. Mycket handlar om hur, när och varför. Är det en jättegammal skuld från när du var ung och dum är det exempelvis inte lika hemskt som om du drar på dig nya mindre skulder konstant. Handlar om omdöme. 

Svar på tråden Registerutdrag inför jobb som SOS-operatör