• Anonym (Sömn)

Bäst sömntablett?

Jag har länge haft sömnproblem. Tar nu propavan och Atarax och det har fungerat men inte längre. Vad tar ni andra?

• Svar på tråden Bäst sömntablett?
  • Anonym (Första ggn hjälp för sömn)
    Anonym (Maria) skrev 2022-02-03 10:43:59 följande:

Har Imovane 7.5 mg. Provat allt och tar fortfarande ibland nån Atarax, Lergigan eller Theralen i låga doser.

Varför sover du dåligt ts? Själv har dålig sömn pga en nervsmärta så alla sömnhygien tips, avslappning träna stenhårt och dylikt räcker inte utan medicin krävs. Har även Saroten för smärtorna, den ger även bättre sömn i ganska låga doser. Har även en bensodiazepin att lägga till. Visst finns beroenderisk med Imovane, Stilnoct, benso, men sömnen är viktig för att ha ett någorlunda liv.
    Har också provat Propovan, extrema ryckningar och väck i huvudet. Mirtazapin fungerar för många. Är ett antidepressiva, men i lågdos kan det ges för sömnsvårigheter. 

Tack för förklaring om Mirtazapin..Ser nu att det står 20.00 på den faktiskt. Natten med Propavan blev en plåga. Vaknade efter 3 timmar med en krypningar i hela kroppen. Fruktansvärt! 
  • Cusoon
    Anonym (Första ggn hjälp för sömn) skrev 2022-02-03 13:59:23 följande:
    Tack för förklaring om Mirtazapin..Ser nu att det står 20.00 på den faktiskt. Natten med Propavan blev en plåga. Vaknade efter 3 timmar med en krypningar i hela kroppen. Fruktansvärt! 
    Propavan ska göra att man inte har störd sömn med uppvak. För mig fungerar den bra, inte bäst men bra, har jag däremot svårt att somna så hjälper inte Propavan mig eftersom att det inte är en insomningstablett.
  • Anonym (Tar ibland)

Har du provat Melatonin? De flesta upplever inga som helst biverkningar på den. Finna receptfritt nu också. Jag har för det mesta inga sömnsvårigheter men när jag behöver tar jag melatonin och den funkar kanon. Har testat Atarax men tycker inte den gör ngn skillnad för mig. 

• Anonym (Zzzzzzzopiklon)
    Anonym (Stina) skrev 2022-02-03 08:43:01 följande:

Imovane är det som fungerat bäst för mig men det är narkotikaklassat och inget som går att ta regelbundet under lång tid. 

Alimemazin fungerar också för mig men har en hel del biverkningar, den värsta är att jag blir helt död dagen efter, jag får också huvudvärk och munnen blir som en öken. 

Imovane och Zopiklon går utmärkt att ta under lång tid. Jag har använt dem i minst 10 år. Enda är att man behöver ha uppehåll ibland på ett par veckor för att sömnen successivt blir ytligare med medicinen och tabletterna håller bara 3-4 tim i sträck. Men något beroende eller annat har jag inte känt av förutom att man sover sämre av sig själv efter en tid.

Har provat Propavan och Lergigan och mådde pyton med myrkrypningar och vedervärdig bakfylla på 24 tim efter varje gång. Imovane är en dröm i jämförelse och gör dessutom att muskler slappnar av.

Anonym (Tar ibland) skrev 2022-02-03 18:49:46 följande:

Har du provat Melatonin? De flesta upplever inga som helst biverkningar på den. Finna receptfritt nu också. Jag har för det mesta inga sömnsvårigheter men när jag behöver tar jag melatonin och den funkar kanon. Har testat Atarax men tycker inte den gör ngn skillnad för mig. 

Nej men vi har alltid  hemma till sonen. Kanske ska börja med det istället. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Zzzzzzzopiklon) skrev 2022-02-03 19:09:17 följande:
    Imovane och Zopiklon går utmärkt att ta under lång tid. Jag har använt dem i minst 10 år. Enda är att man behöver ha uppehåll ibland på ett par veckor för att sömnen successivt blir ytligare med medicinen och tabletterna håller bara 3-4 tim i sträck. Men något beroende eller annat har jag inte känt av förutom att man sover sämre av sig själv efter en tid.

Har provat Propavan och Lergigan och mådde pyton med myrkrypningar och vedervärdig bakfylla på 24 tim efter varje gång. Imovane är en dröm i jämförelse och gör dessutom att muskler slappnar av.
    Risken för beroende är stor och som du säger blir sömnen sämre efter en tid. 
    Anonym (Stina) skrev 2022-02-03 20:29:04 följande:
    Risken för beroende är stor och som du säger blir sömnen sämre efter en tid. 
    Aldrig känt mig beroende alls. Slutar emellanåt i flera veckor eller nån månad och känner inget alls då bara den psykologiska effekten i början att jag vet att jag inte har tagit tabletten och därför får svårare att sova.

Det räcker med att hålla upp en till två veckor så kan man sova lika bra igen.
    Anonym (Tar ibland) skrev 2022-02-03 18:49:46 följande:

Melatonin är otroligt dyrt. Känner mig ofta lite illamående och konstig av Melatonin särskilt den syntetiska varianten Cirkadin som jag inte gillar alls.
    Men många tycker det funkar.
  • Anonym (Li)
    Anonym (Zzzzzzzopiklon) skrev 2022-02-03 19:09:17 följande:

Det du beskriverr tillvänjning. 
    Anonym (Li) skrev 2022-02-03 21:06:30 följande:
    Det du beskriverr tillvänjning. 
    Jasså på så sätt. Fast det är ju ingenting jämfört ed den kroniska sömnlösheten jag haft hela livet och annars skulle haft. Måste ta dem för att fungera.
    Anonym (Zzzzzzzopiklon) skrev 2022-02-03 20:48:15 följande:
    Melatonin är otroligt dyrt. Känner mig ofta lite illamående och konstig av Melatonin särskilt den syntetiska varianten Cirkadin som jag inte gillar alls.
    Men många tycker det funkar.
    Ja det är väldigt dyrt. Köper numera online på apoteket.se för13 kr billigare per ask. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Zzzzzzzopiklon) skrev 2022-02-03 20:46:36 följande:
    Aldrig känt mig beroende alls. Slutar emellanåt i flera veckor eller nån månad och känner inget alls då bara den psykologiska effekten i början att jag vet att jag inte har tagit tabletten och därför får svårare att sova.

Imovane är narkotikaklassat och beroendeframkallande. Att du inte får några problem när du slutar innebär inte att det blir så för alla. Det finns dom som får extrema utsättningssymtom av den tabletten.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Zzzzzzzopiklon) skrev 2022-02-03 20:46:36 följande:

Att risken är stor betyder inte att 100% blir beroende, det är inte så det fungerar. Ingen vet vem som kommer bli beroende visste man det skulle man kunna undvika det. 
    Anonym (Klara) skrev 2022-02-04 10:30:21 följande:
    Imovane är narkotikaklassat och beroendeframkallande. Att du inte får några problem när du slutar innebär inte att det blir så för alla. Det finns dom som får extrema utsättningssymtom av den tabletten.
    Så kan det klart vara men aldrig hört om någon förutom det där med att sömnen efter ett tag blir ytligare och kortare. Den är fantastisk i perioder när man måste komma ikapp med sömn och lämnar ingen baksmälla alls. Den går ur kroppen fort.
Svar på tråden Bäst sömntablett?