• Auri79

Normal BMI, rejält för stort midjemått..?

Midjemåttet bör ju inte överstiga 80 cm. Här är jag:

Innan viktnedgång:
    166 cm
    68 kg alltså BMI 24,7
    96 cm på kulmagen

Nu:
    62 kg BMI 22,5
    90 cm på kulmagen
    Mål:
    58 kg BMI 21
    Jag har svårt att se att min mage skulle minska med 10 cm på 4 kg, vilket är vad som krävs för att komma under 80 cm. Det verkar som att min midja minskat cirka 1 cm per kg. I så fall skulle jag nå 80 cm vid 52 kg och BMI 18,9, och då är jag bara och NUDDAR  vid maxgränsen för sunt midjemått.

Min kula sitter långt ner, som en lite tidig gravidmage. Nere i höftbenen. Jag har breda höftben. Hur ska jag någonsin komma ner under 80..?
    Jag är inte något särskilt muskulös. Springer någon gång i veckan, lite skidåkning... Vanlig Svensson.
  • Svar på tråden Normal BMI, rejält för stort midjemått..?
  • Pope Joan II

Om du har en lågt sittande buktande mage så har den inget att göra med midjemåttet. Det är ofta kvinnor som har en utpräglad svank som har en "bulligare" mage, men även om du inte skulle tillhöra dem som har det så är det du beskriver inte farligt för hälsan utan bara en typ av kroppskonstitution.

• Auri79
    Mortiscia80 skrev 2022-02-04 08:46:12 följande:

Du ska mäta runt navelhöjd, inte över livmodern.

Pope Joan II skrev 2022-02-04 08:29:46 följande:

Om du har en lågt sittande buktande mage så har den inget att göra med midjemåttet. Det är ofta kvinnor som har en utpräglad svank som har en "bulligare" mage, men även om du inte skulle tillhöra dem som har det så är det du beskriver inte farligt för hälsan utan bara en typ av kroppskonstitution.

Jag funderar ju också i de banorna. Men det stämmer ju inte med några beskrivningar alls.

Ja, jag har rejäl svank. Minns att när jag i tonåren var superspinkig - alldeles för spinkig, så hade jag ändå kulan.

Det är en sjuksköterska på företagshälsan som mätt och uppmanat mig att minska måttet till under 80. Man vill ju tro att hon mätte rätt. Två fingrar under naveln.

Måttet vid naveln är cirka 5 cm mindre än två fingrar nedanför. Fortfarande en avsevärd kula i jämförelse med t ex midjemått på smalaste punkten, som nu är 70 cm. 

Har aldrig tänkt på det som att jag skulle ha fetma innan, men hon mätte ju och gav mig det rådet...

Inte riktigt än där än, men jag tror att vid 58 kg kommer revbenens konturer och muskler börja anas. Vill minnas att jag såg ut så vid den vikten, innan graviditet... Med kulan, men har aldrig tänkt pö den som osund...
  • Auri79

Kollar och tycker min navel sitter i höjd med höftbenen, definitivt inte högre, jag har jättehögt sittande höftben! Skäms

Guuud vad jag INTE ser ut som "manualen". Rynkar på näsan

• cosinus

men alltså, alla ser inte likadana ut.

Kan ju varit så att hon vid din högre vikt inte fattade att 80 var orimligt. Ser hon dig vid ett klart lägre bmi så kan det ju vara en annan sak.

Jag har själv typ ingen midja, är mer pojkaktigt rak i kroppen. Jag kan i vissa fall ta mig under 80 men tror t ex jag hade 82 sist jag var på hälsokontroll. 

Den sköterskan blev nästan upprörd när hon var tvungen att ge mig avdrag för midjemåttet i systemen eftersom hon ansåg det absurt med tanke på hur ser ut i kroppen.

Jag är vältränad och man ser konturerna av mina magmuskler och även mina revben. Men någon smal midja har jag inte.

• Mrs Moneybags

Det är väl ändå midjan man ska mäta? Smalaste delen på din torso. 

Såhär står det på 1177:

Gör så här när du mäter ditt midjemått:

Använd ett måttband.
    Stå upp och lägg måttbandet vågrätt strax ovanför navelhöjd.
    Känn var övre delen på höftbenet och nedre delen av revbensbågen sitter. Lägg måttbandet däremellan.
    Stå så avspänt som möjligt med benen lite isär. Ta ett djupt andetag och andas ut precis innan du mäter.
    Mät utan att dra åt måttbandet.

www.1177.se/liv--halsa/sunda-vanor/sa-bedomer-du-din-vikt/
  • Jag är bara jag

Om man mätte över magen skulle nog nästan alla kvinnor bli överviktiga. Man mäter midjan vilken kan vara oerhört mycket smalare än över magen. Jag vet att de hade en väldigt diskussion i nåt tv-program om det här där personen ifråga (nån kändis) tyckte de mätte helt galet när de mätte över naveln. Där sitter ju inte midjan alls!

Svar på tråden Normal BMI, rejält för stort midjemått..?