Mortiscia80 skrev 2022-02-04 08:46:12 följande:
Du ska mäta runt navelhöjd, inte över livmodern.
Pope Joan II skrev 2022-02-04 08:29:46 följande:
Om du har en lågt sittande buktande mage så har den inget att göra med midjemåttet. Det är ofta kvinnor som har en utpräglad svank som har en "bulligare" mage, men även om du inte skulle tillhöra dem som har det så är det du beskriver inte farligt för hälsan utan bara en typ av kroppskonstitution.
Jag funderar ju också i de banorna. Men det stämmer ju inte med några beskrivningar alls.
Ja, jag har rejäl svank. Minns att när jag i tonåren var superspinkig - alldeles för spinkig, så hade jag ändå kulan.
Det är en sjuksköterska på företagshälsan som mätt och uppmanat mig att minska måttet till under 80. Man vill ju tro att hon mätte rätt. Två fingrar under naveln.
Måttet vid naveln är cirka 5 cm mindre än två fingrar nedanför. Fortfarande en avsevärd kula i jämförelse med t ex midjemått på smalaste punkten, som nu är 70 cm.
Har aldrig tänkt på det som att jag skulle ha fetma innan, men hon mätte ju och gav mig det rådet...
Inte riktigt än där än, men jag tror att vid 58 kg kommer revbenens konturer och muskler börja anas. Vill minnas att jag såg ut så vid den vikten, innan graviditet... Med kulan, men har aldrig tänkt pö den som osund...