• Alexi

    Hur många dagar använder ni ett par jeans /byxor innan de tvättas?

    Nyfiken på vad som är standard. Hur många dagar använder ni ett par jeans eller liknande byxor innan de tvättas?

    och förstås under förutsättning att man inte gått i lera eller spillt. 

  • Svar på tråden Hur många dagar använder ni ett par jeans /byxor innan de tvättas?
  • Fjäril kär

    Två dagar ungefär. Sen kan dom börja kännas ofräsch. Ibland kan jag ha dom nån dag till, framför allt på sommaren då man ju ofta byter om till badkläder eller kjol och byxorna inte hinner bli så mycket använda. 

  • Lönnsirap

    Sällan mer än 3 dar. Skulle definitivt klara mer om det inte vore så att det väldigt lätt hamnar skit på byxorna.

    Väldigt sällan de används 1 enda dag, precis som det sällan klarar en hel arbetsvecka....

  • Themis

    2-3 dagar. Mer hade känts ofräscht.


    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • snedtak

    1-2 veckor för jeans/byxor på jobbet om jag inte spillt eller av någon anledning blivit extra svettig på jobbet. Har kontorsarbete. Byter om från jobbkläder när jag kommer hem, och vädrar byxor hängandes när jag inte använder dem.

    Jag har läst på flera ställen att jeans kan/bör tvättas med 2-6 månaders mellanrum, men det känns för länge tycker jag.

  • lövet2

    Beror på var jag är och jobbar. Om jag är på dagis, så åker de i tvätten efter 2 dagar högst. Ungarna snorar och kladdar på mina kläder.

  • Faxze

    En vän till mig arbetar med kostymvård på en teater och är mycket väl insatt i hur kläder ska vårdas - såväl teaterkostymer som privatkläder.

    Som tidigare har nämnts tvättas jeans enbart oftare om de är smutsiga annars räcker 2 gånger om året. Har du högkvalitativa jeans är det bästa att sätta sig i badet med jeansen på. Ljummet vatten och lite duschtvål fungerar utmärkt. Skrubba inte! Sitt där en stund och känn dig j-vligt dum och konstig - för det gör man. Samtidigt är det rätt skön avkoppling. Kliv upp och låt jeansen börja torka medan du fortfarande har dem på dig. Sedan hänger du upp dem på en byxgalge och låter dem torka klart. Häng absolut inte dem i solljus!

    Anledningen till detta sätt är att då behandlar du jeansfärgen milt så färgen håller bättre. Att börja torka jeansen på kroppen gör även att du får en perfekt passform. Tvätt i maskin och hänga upp jeansen på tork direkt riskerar att de krymper och får dålig passform.

    Jag roterar på 6 par jeans så de inte slits så mycket. Räcker att vädra dem efter dagen istället för att tvätta. Hänger upp dem luftigt.

    Så en gång i månaden tvättar jag ett par jeans och roterar vilka par jag tvättar. Alla par har perfekt passform och har aldrig tappat formen. De har snygg patina/syns att de är använda, men ändå fin färg. De är alltid fräscha trots att jag tvättar de så sällan.

    Skulle jag däremot haft ett arbete där jag skulle bli svettig så skulle jag vilja tvätta byxorna oftare. Men då skulle jag inte ha jeans på mig så det är ett icke-problem.

  • oland4ever

    Jeans i denim kan man ju jämföra med en äkta persisk matta. Vårdar man mattan väl kan den hålla i 100 år men missköter man den är den förstörd efter redan ett par år.  Rynkar på näsan
    Likadant är det med denimjeans. Är syftet att de bara ska hålla i någon månad eller två så kan man naturligtvis tvätta dom var- och varannan dag. Men vill man ha ett par riktigt fint slitna denimjeans så ska man vara väldigt försiktig med att tvätta dom. Men den mest avgörande betydelsen är naturligtvis om man satsar på ett par "raw" denimjeans för åtskilliga tusenlappar eller köper ett par skitjeans på H&M eller Dressman för en hundring eller två. Rynkar på näsan

    Här är en bra sida för TVÄTTRÅD FÖR DENIM
    https://jeansbolaget.se/skotselrad/

    Här är en bra sida med KVALITETS RAW NUDIE DENIM JEANS
    https://www.nudiejeans.com/selection/selvage-denim/


    En annan fråga gäller väl lite bättre byxor typ "kostymbyxor" som ska kemtvättas.


    Oland4ever @ www.oland4ever.com
Svar på tråden Hur många dagar använder ni ett par jeans /byxor innan de tvättas?