• Sun 13 Feb 2022 17:02
    13119 visningar
    17 svar
    17
    13119

    Orolig autism?

    Har en underbar liten bebis på 8 månader.
    Hon sitter upp men kryper ej ännu, men de känns som det inte är alldeles för långt bort för framåt vill hon. I övrigt följer hon sin kurva bra.

    Men har börjat blivit orolig då hon - ofta när vi träffar andra - är svår att få kontakt med och ler sällan. Här hemma jollrar hon och är glad (dock ska tilläga att hon är svårflörtad så ibland måste man kämpa lite för att få leeden/skratt o ibland räcker det med att man säger tittut, men oftast lite svårflörtad). Bland andra blir hon helt tyst och väldigt iakttagande, sitter mest och stirrar och det är svårt att få kontakt med henne. Jag får ögonkontakt med henne hemma även om även de ibland är lite kämpigt och man får ropa på henne några gånger. BÖR JAG OROA MIG???!


    Bebis autism
  • Svar på tråden Orolig autism?
  • Sun 13 Feb 2022 17:03
    #1

    Ska tilläggas att bebis inte reagerar på bebis namn alla gånger heller. Men det kanske är för tidigt ännu?

  • Sun 13 Feb 2022 17:09
    #2

    Någon i familjen som har diagnosen autism ? Var hörseln bra vid födsel ? Hon har ju inte börjat förskola än o man får se hur hon är där jämfört med andra barn o samspelar osv? Barn kan ha autistiska drag utan att det är autism. Pratar de inte eller samspelar runt 3 då hade jag nog blivit orolig. Vissa barn e snabbare i utvecklingen av vissa saker o vice versa.... jättesvårt det där 

  • Sun 13 Feb 2022 17:12
    #3

    Nej ingen autism i släkt. Tycker de är så konstigt bara då hon liksom blir annorlunda kring andra. Sen försöker jag tänka att det kan vara en fas också... men det tär på en inombords när man börjar googla. å andra sidan är det sällan det kmr upp bra svar på Google ????

  • moaguu­un
    Sun 13 Feb 2022 17:13
    #4

    Möter hon/han din blick spontant? Om hon tex blir rädd för något kollar hon på dig då? 

  • Sun 13 Feb 2022 17:15
    #5

    Ja. Och kollar efter mig om jag går iväg, och är enligt app i separationsfas nu att bebis kan bli ledsen när jag går iväg. Samma om det kmr folk till oss nu så kan bebis bli ledsen och lugn när jag konmer o plockar upp.

  • moaguu­un
    Sun 13 Feb 2022 17:18
    #6
    Liii19 skrev 2022-02-13 17:15:31 följande:

    Ja. Och kollar efter mig om jag går iväg, och är enligt app i separationsfas nu att bebis kan bli ledsen när jag går iväg. Samma om det kmr folk till oss nu så kan bebis bli ledsen och lugn när jag konmer o plockar upp.


    Vid autism så är ögonkontakt ofta inget barn gör spontant för att stämma av. 
    Tror inte det är så stor risk/chans 

  • Sun 13 Feb 2022 17:21
    #7

    Ett råd: googla inte! Alla är ju så olika personlighrtsmässigt också. I den åldern börjar de förstå att mamma o pappa kan försvinna så de är ej konstigt. Men tycker ändå du ska ta upp det med BVC så du kan få hjälp med din oro. Men tycker du kan vänta till runt efter ett år för då brukar ju barn kunna några ord iaf ja o nej o då märker du om bebis samspelar med dig / andra 

  • Sun 13 Feb 2022 17:22
    #8

    vad innebär det egentligen då? Bebis kollar efter mig när jag tex fixar i köket och bebis ligger på golvet..

  • moaguu­un
    Sun 13 Feb 2022 17:26
    #9
    Liii19 skrev 2022-02-13 17:22:09 följande:

    vad innebär det egentligen då? Bebis kollar efter mig när jag tex fixar i köket och bebis ligger på golvet..


    Att den kollar efter dig har inget med autism att göra. Det är mer nyfikenhet för omgivningen

    De med autism har svårt att läsa av andras ansiktsuttryck, så därför har de ett lägre intresse i att se in i ögonen och ta kontakt. Andra barn ser in i ögonen/ansiktet för att tex se om föräldern är rädd, arg osv. För att inhämta information
  • Sun 13 Feb 2022 17:26
    #10
    mimssans skrev 2022-02-13 17:21:48 följande:

    Ett råd: googla inte! Alla är ju så olika personlighrtsmässigt också. I den åldern börjar de förstå att mamma o pappa kan försvinna så de är ej konstigt. Men tycker ändå du ska ta upp det med BVC så du kan få hjälp med din oro. Men tycker du kan vänta till runt efter ett år för då brukar ju barn kunna några ord iaf ja o nej o då märker du om bebis samspelar med dig / andra 


    Ja jag ska nog göra det så jag kan få lite lugn. Jollrar gör bebis hemma och då kan vi ?prata? med varann. Men sen tänker jag också att alla bebisar är inte heller superglad utan vissa är väl kanske lite mer svårflörtade. hade dock varit roligare om bebis var gladare såklart och inte att man fick kämpa liksom.
  • Sun 13 Feb 2022 17:30
    #11
    moaguuun skrev 2022-02-13 17:26:09 följande:
    Att den kollar efter dig har inget med autism att göra. Det är mer nyfikenhet för omgivningen

    De med autism har svårt att läsa av andras ansiktsuttryck, så därför har de ett lägre intresse i att se in i ögonen och ta kontakt. Andra barn ser in i ögonen/ansiktet för att tex se om föräldern är rädd, arg osv. För att inhämta information
    Får ögonkontakt men de jag tycker är lite knepigt är att När jag ler mot bebis o säger tittut får jag liksom inte alltid svarsleende utan måste ibland göra de några gånger. Och sen tänker jag att med andra kanske omgivningen är väldigt spännande att utforska än mig. Men vad vet jag.
  • Sun 13 Feb 2022 17:33
    #12

    Bebis håller i ögonkontakten när vi ex busar. De är mest med främmande människor som bebis blir som helt annorlunda och det jag reagerar på. Känns nästan som om bebis blir lite rädd fast inte rädd men bara väldigt iakttagande 

  • moaguu­un
    Sun 13 Feb 2022 17:48
    #13

    Citat


    Barnet visade bristande joint attention (delad uppmärksamhet), till exempel: svårighet att hålla kvar ögonkontakt (utvecklas vanligen före 3 månaders ålder), följer inte någon annans blick (utvecklas vanligen runt ca 6 månader), pekar inte på föremål som barnet önskar (utvecklas vanligen mellan 9?2 månader, pekar inte på föremål för att någon annan ska fästa uppmärksamhet på föremålet (utvecklas vanligen vid 12 månaders ålder).

    den sista punkten lär bli avgörande. Så vänta och se om barnet börjar peka vid 9-12 månader ålder
  • Tue 22 Mar 2022 11:58
    #14

    Hej!
    Kan inte låta bli att undra vad du blir orolig för? Med det menar jag om du kan beskriva vart oron sitter? Att ditt barn kan få en diagnos? Vad det innebär i framtiden? Blir lite provocerad av att du är orolig att det kan vara autism därav min fråga, hoppas du förstår mig rätt. Har nämligen en son med autism som är min största idol. Såklart känner jag oro för honom för att han ska bli placerad i ett fack och liknande pga okunskap hos våra medmänniskor. Hoppas du pratat med ex bvc om din oro. Skulle det visa sig att det är autism vågar jag lova dig allt går bra, med näbbar och klor! 

  • Fri 25 Aug 2023 13:58
    #15

    Har precis samma funderingar kring min dotter, hon är idag 20månader. Egentligen är nog all utveckling normal förutom att hon ger i princip ingen rektion när andra kommer fram och vill hälsa på henne, hon tittar liksom snett bort ut i intet..

    Jag ser sån otrolig skillnad mot alla andra barnen på förskolan som glatt tittar upp i ansiktet på mig med full ögonkontakt. 

    jag hittade någon checklista för tidig diagnostik av autism men hon klarar liksom alla punkter där(pekar mot föremål och säger vad dom heter, tittar upp för ögonkontakt när hon gör vissa saker, hämtar saker till mig osv..) men det är just blicken som är annorlunda, liksom lite tröttare och sen väldigt lite glädje över interaktion med andra, kanske primärt vuxna, barn är hon eller har iaf varit intresserad av, samma sak med sin storasyster..

    Jag inser att diagnosen kanske primärt ska sättas på mig som oroar mig för detta men jag skulle gärna veta hur det gått för ditt barn nu lite över ett år..

  • Sat 9 Sep 2023 11:03
    #16

    Min son med autism nivå 1 har alltid haft superbra ögonkontakt och har fortfarande. Han är supersocial men har en del problem med sociala regler och har svårt att leka med andra barn på grund av det. Grovmotoriken utvecklades tidigt. Språk och finmotorik lite senare. 

    Autism är svårt att se förrän cirka 18 månader, så du måste sluta oroa dig! Min sons första tecken på autism var att han började snurra med sina armar och inte lekte normalt med leksaker. Det kunde man ej se innan 18 månader. 

  • Anonym­mamma1­2
    Sun 10 Sep 2023 19:52
    #17
    +2

    Hej! Känner mig träffad att svara på detta då det hade kunnat vara jag som skrev denna tråden för några månader sedan. Google gjorde mig helt övertygad att min son hade autism för så mycket stämde; han var inte kramig/gosig, väldigt självständig och tyst i sociala sammanhang som du beskriver ditt barn. Jag överanslyserade allt min son gjorde och tolkade allt utifrån det. Snurrade han tex på ett hjul så såg jag det direkt som ett tecken. Mitt tips är att sluta googla och analysera så små barn. 8 månader är så litet. Min son är nu 19 månader och det är inte förens nu min oro släppt helt. Han utvecklas för varje dag som går och nu förstår jag att alla barn är OLIKA, vissa mer sociala, vissa mer blyga osv. precis som vi vuxna. Google och forum gör oss inte gott, dessutom så svårt att läsa trådar och ?känna igen? symtom, men så svårt att läsa om beteenden för man kommer bara tolka det efter det man är rädd för. Så sluta googla även om det är svårt och njut av småbarntiden, det önskar jag att jag hade gjort bättre! För att vara extra tydlig som jag behövde när jag febrilt leta runt  trådar så har min son INTE autism utan jag oroade mig helt i onödan. Och skulle han ha haft det hade jag älskar honom lika mycket ändå, han är ju forfarande han. Borde insett det direkt med! 

Svar på tråden Orolig autism?