• Anonym (ObekvämaJag)

Tips och råd gällande svärmor

Är höggravid och ska snart föda. Det blir min och sambons första barn samt det första barnbarnet på bådas sidor av familjen. 

Alla är jätte glada och väldigt förväntansfulla. 

Någon som är extra förväntansfull är min svärmor som dessutom jobbar på sjukhuset där jag ska föda. 

Hon berättade att hon har tagit ledigt hela veckan kring mitt BF datum och att hon planerar att vara där och titta till mig när vi åker in samt vara på plats igen kort efter att bebis är född. Och om det skulle vara så att jag går över tiden så gör det inget då hon enligt henne kan lämna sitt arbete då och då för att springa över till avdelningen jag ligger på för att titta till. 

Jag känner att detta är helt gränslöst och inte alls vad jag vill. 

Min pojkväns reaktion på det är att han känner samma men när det kommer till sin mamma och hennes sätt att ibland bara göra vad hon vill är att sucka åt det men aldrig säga ifrån då han inte tycker att det hjälper. 

Men jag tycker att det känns så fel.

Till detta så hör även att när jag var i mitten av min graviditet så behövdes jag läggas in akut och genomgå en operation på magen vilket var otroligt känslosamt att behöva göra som gravid. 

Operationen gick bra och vår bebis tog ingen skada, men det var skärrande och även då lämnade min svärmor sitt jobb i några minuter för att plötsligt stå i mitt sjukhusrum några timmar efter operationen för att titta till och hälsa på. 

Det kändes inte okej. Hon menar väl men vi har inte den relationen och jag känner mig jagad över att hon jobbar på samma sjukhus. 

jag var dessutom halvnaken och kunde inte röra mig ens för att skyla mig vilket också kändes pinsamt och obekvämt. 

Jag har försökt prata med henne men hon tar illa vid sig och när min pojkvän inte säger ifrån så står jag där som den elaka i situationen. 

Hon ska ju dessutom inte vara på den avdelningen alls då hon inte jobbar där men jag vill inte att hon ska hamna i trubbel genom att säga till personal. Så vad gör jag? 

I vanliga fall är jag inte det minsta konflikträdd men tror bara att jag är väldigt överväldigad efter en svår graviditet samt rädslan att skapa ett problem i familjen nu när vi ska bli förenade genom en bebis.

• Svar på tråden Tips och råd gällande svärmor
  • Anonym (M)

1. Byt sjukhus om du har möjlighet, tycker jag. Om det inte finns andra alternativ får ni säga till ordentligt att förlossningen bara är för er, det får du diskutera med din man så han får göra det. Du kan fråga honom om det är rimligt att inte vilja såra mamma på bekostnad av din integritet när DU är i en utsatt position. Nu har han tillfälle att visa vems välmående han prioriterar i en situation som hon inte har med att göra.

2. Säg inte till när ni åker in, hör av er först efteråt så slipper ni risken att hon dyker upp. Om hon inte jobbar på Förlossningen så kommer inte ditt namn synas i hennes patientlista heller.

3. Sedan säger ni också till personal att ingen får komma in utan ditt uttryckliga medgivande, skriv också det i förlossningsbrevet. Nämn gärna att svärmor jobbar på sjukhuset och kan dyka upp, men att hon då inte får komma in under några omständigheter. 

Skulle hon mot förmodan lyckas ta dig in till er ändå, får din man vara förberedd på hur han snabbt ska kunna fösa ut henne därifrån så du kan föda ifred.

• Anonym (Lio)

Släpper de ens in folk på förlossningsavdelningen som inte ska vara där? Dörrarna är ju låsta och dessutom är det ju covid, att svärmor tror att hon ska kunna komma och gå som hon vill till förlossningen är ju helt uppåt väggarna!

Säg inte till någon när ni åker in! Säg till personalen att de inte får släppa in någon annan till er och att de inte får säga att ni är där om någon ringer.

Tycker även att din sambo ska ta sig ett snack med sin mamma om SINA åsikter så att du inte blir syndabocken. 

• Anonym (Maja)

Tycker att det borde räcka att säga till de som jobbar på förlossningen, rimligtvis vill de inte ha folk där som inte behöver vara där/är närmast anhörig. Särskillt inte nu med corona och så. Utan att veta tycker jag inte att situationen att en svärmor helt oombedd rustar in på förlossningssalen  ens borde kunna uppstå. Men om du är orolig för det prata med dem på sjukhuset. Det är ju inget som ens behöver komma till svärmors kännedom. 

Om ni ligger kvar och kan ta emot besök kan ni ju vara tydliga med att ni vill att alla anhöriga (dina och makens föräldrar) kommer vid ett och samma tillfälle och ger en bestämd tid för det. Tycker inte att det borde behöva bli så "personligt" att svärmor behöver uppleva sig som ensam portad om ni bestämmer tydliga "regler" som gäller för alla. 

• Anonym

Hej ts, jag förstår dig. Det du beskriver är inte okej någonstans. Faktiskt så är det en mycket allvarlig situation du beskriver.
    Jag vill ge dig rådet att omedelbart kontakta  familjerådgivning. Du och din sambo behöver  professionella råd kring hur ni ska freda er familj. Ni behöver utomstående hjälp med detta. 
    Det kommer inte bli bättre av sig självt.
    Det är din sambo som ska säga ifrån till sin mor. Du har konstaterat att han i nuläget inte klarar detta. Därför måste ni ta hjälp. Ni riskerar skilsmässa om inte din man kliver fram som vuxen i er familj, som det är nu är hans mamma familjens överhuvud.
    Din man ska till sin mamma, muntligt eller skriftligt, säga att hon inte ska ta ledigt med anledning av förlossning. Ni ska heller inte ha besök av henne på förlossningen. Han måste förstå att det är inte hennes känslor som är det viktiga. Hon kommer inte bli glad och det får han ta.
    På sjukhuset talar ni om för personalen att svärmor inte får släppas in. Nu ska ni ha barn, nu måste ni sätta ert och barnets behov först. Sluta tänka på att det blir obekvämt för svärmor, det är inte svärmors behov som är er viktigaste uppgift.

• Anonym

Tala inte om för svärmor när ni åker till förlossningen. Ge henne informationen efter förlossningen att barnet är fött.

• Anonym (Trippersuck...)

Jaha, en gränslös svärmor nu igen. Med ett flatskaft till son som inte vågar fräsa ifrån på bekostnad av sambons/fruns välmående. Jag fattar verkligen inte! Svärmor har noll och intet att göra vare sig på förlossning eller bb. Här kommer ingen ens in för dörrarna är låsta.

Nu är det hög tid stå upp för dig själv- och du måste få mannen med dig! Han bara måste fräsa ifrån. Du och ert barn och er välfärd går före mamma. Följ råden du fått. Säg inte till när ni åker in. Säg till personalen att inte släppa in henne. Det borde i vilket fall som helst vara förbjudet. Jag fick barn strax före coronan och det var besöksförbud även då.

Om ni inte sätter tydliga gränser nu kommer svärmor fortsätta vara gränslös och ta över. Det är faktiskt inte farligt att säga åt folk att man inte vill vissa saker. Ett klart och tydligt nej helt enkelt. 

• Anonym (Linn)

Ni måste dra gränserna nu, innan  bebisen kommer. Det blir svårt sen när man står där, nyförlöst och skör med en liten bebis - och så har man svärmor som tränger sig på och vill ta över.

Problemet här är egentligen inte svärmor, det är din kille som är rädd och hellre ser att du blir obekväm än att hans mamma blir det. Men det är ju ni två som är familj nu. Han kan inte fortsätta att sätta mamma främst nu - för det är faktiskt det han gör.

Jag skulle övervägt att byta sjukhus. Då slipper du oroa dig för att hon ska smita förbi personalen och ta sig in till er. Annars så säg inget när ni åker in. Meddela efteråt att nu är bebis här. Då kan även din kille passa på att säga att hon är välkommen hem till er den dagen och den tiden, så vet ni innan hur det blir. 

Men redan nu bör din kille ta över ratten från sin mamma och säga själv hur det ska bli. När mamman igen säger att hon ordnat allt så hon är ledig vid förlossningen och hon ska besöka er, då svarar din kille lugnt: Ja vi meddelar dig när bebisen är född och vi hunnit landa. Vi får se om vi tar besök på BB annars blir det när vi kommer hem sen. Vi får se hur TS mår och hur bebisen mår. 
    Börjar mamman att argumentera, säga att hon som ju är ledig/som ändå är på sjukhuset kommer såklart att kika förbi, då upprepar han bara samma mening igen. 

Ja hon blir säkert kränkt, men samtidigt måste hon få veta att hon måste lyssna in er och vad ni vill och inte bara rusa på efter eget behag. Ni är inte dumma mot svärmor utan ni värnar om er upplevelse med ert första barn. 

• Anonym (M)

Många har svarat att hon inte kan komma in eftersom det råder besöksförbud, covid-regler eller annat. Men hon jobbar ju på sjukhuset, så hon kan komma in var hon vill utan frågor.

• Anonym (Trippersuck...)
    Anonym (M) skrev 2022-02-15 17:35:20 följande:
    Många har svarat att hon inte kan komma in eftersom det råder besöksförbud, covid-regler eller annat. Men hon jobbar ju på sjukhuset, så hon kan komma in var hon vill utan frågor.
    Så alla anställda på ett sjukhus kan kliva in på vilken klinik/avdelning/mottagning som helst även om det är låst?! De har ju inte där att göra.
  • Anonym (A)

Herregud vilken fruktansvärt gränslös svärmor. Jag har själv erfarenhet av något liknande vid min första förlossning. Då skulle prompt svärmor BO hos oss samma tidpunkt som jag skulle föda, hon och hennes man bor i ett grannland i vanliga fall och bokade in en resa till oss utan att kolla med oss om det passade. Hon ville få träffa bebisen direkt. Min man kunde tyvärr inte säga ifrån till henne utan det blev världens gräl mellan mig och min sambo samtidigt som jag låg i förvärkar. Jag fick bråka och bråka för att stoppa besöket, värdefull energi som kunde ha lagts på att förbereda mig för min förlossning. Sedan kom svärmor och hennes man helt oannonserat till BB dagen efter jag hade fött. Då hade min man hört av sig till dom utan att meddela mig. Dom hade tagit in på hotell och skulle hälsa på bebisen, sen reste dom igen. Sedan kom dom tillbaka och bodde hos oss då vår bebis bara var fem veckor gammal, även det var ett besök jag inte kunde avstyra. Och sådär har det fortsat, dom har kommit och bott hos oss 2-3 gånger i halvåret och vägrar ta ett nej. Det har lett till mycket bråk mellan mig och min man. Jag tackade gud för att pandemin kom och satte stopp för detta. Inte nog med det, när svärmor bor här ändrar hon om i inredningen och lägger sig i hur vi sköter vårt hus. Nu har jag äntligen satt ner foten efter fem år och säger numera tvärnej till besök som sover över, vill hon hälsa på så får hon bo på hotell. Och hon har accepterat detta, men tycker inte speciellt mycket om mig. Vilket är helt ok för jag tycker inte om henne. Mitt råd är att sätta tydliga gränser NU och stå ut med att bli illa omtyckt. 

Svar på tråden Tips och råd gällande svärmor