• Anonym (ObekvämaJag)

Tips och råd gällande svärmor

Är höggravid och ska snart föda. Det blir min och sambons första barn samt det första barnbarnet på bådas sidor av familjen. 

Alla är jätte glada och väldigt förväntansfulla. 

Någon som är extra förväntansfull är min svärmor som dessutom jobbar på sjukhuset där jag ska föda. 

Hon berättade att hon har tagit ledigt hela veckan kring mitt BF datum och att hon planerar att vara där och titta till mig när vi åker in samt vara på plats igen kort efter att bebis är född. Och om det skulle vara så att jag går över tiden så gör det inget då hon enligt henne kan lämna sitt arbete då och då för att springa över till avdelningen jag ligger på för att titta till. 

Jag känner att detta är helt gränslöst och inte alls vad jag vill. 

Min pojkväns reaktion på det är att han känner samma men när det kommer till sin mamma och hennes sätt att ibland bara göra vad hon vill är att sucka åt det men aldrig säga ifrån då han inte tycker att det hjälper. 

Men jag tycker att det känns så fel.

Till detta så hör även att när jag var i mitten av min graviditet så behövdes jag läggas in akut och genomgå en operation på magen vilket var otroligt känslosamt att behöva göra som gravid. 

Operationen gick bra och vår bebis tog ingen skada, men det var skärrande och även då lämnade min svärmor sitt jobb i några minuter för att plötsligt stå i mitt sjukhusrum några timmar efter operationen för att titta till och hälsa på. 

Det kändes inte okej. Hon menar väl men vi har inte den relationen och jag känner mig jagad över att hon jobbar på samma sjukhus. 

jag var dessutom halvnaken och kunde inte röra mig ens för att skyla mig vilket också kändes pinsamt och obekvämt. 

Jag har försökt prata med henne men hon tar illa vid sig och när min pojkvän inte säger ifrån så står jag där som den elaka i situationen. 

Hon ska ju dessutom inte vara på den avdelningen alls då hon inte jobbar där men jag vill inte att hon ska hamna i trubbel genom att säga till personal. Så vad gör jag? 

I vanliga fall är jag inte det minsta konflikträdd men tror bara att jag är väldigt överväldigad efter en svår graviditet samt rädslan att skapa ett problem i familjen nu när vi ska bli förenade genom en bebis.

• Svar på tråden Tips och råd gällande svärmor
  • Anonym (J)

Sätt ner foten mot din sambo, NU. 
    Han får sätta ner foten mot sin mamma, NU, för det kommer bli mycket värre när barnet växer upp. 

• Anonym
    Anonym (M) skrev 2022-02-15 17:35:20 följande:

Många har svarat att hon inte kan komma in eftersom det råder besöksförbud, covid-regler eller annat. Men hon jobbar ju på sjukhuset, så hon kan komma in var hon vill utan frågor.

Bara för att man är anställd på ett sjukhus har man ingen rätt att knata in och ut i rum med pågående undersökningar / förlossningar.
  • Anonym (A 2)
    Anonym skrev 2022-02-15 13:29:55 följande:
    Tala inte om för svärmor när ni åker till förlossningen. Ge henne informationen efter förlossningen att barnet är fött.
    +1
  • Anonym (svärmor)

Ännu en gång är jag tacksam för min fina svärdotter som ringer och vill ha med mig på allt och ingenting!

• Anonym
    Anonym (svärmor) skrev 2022-02-15 19:34:32 följande:

Ännu en gång är jag tacksam för min fina svärdotter som ringer och vill ha med mig på allt och ingenting!

Menar du att ts borde vilja att svärmor är med inne i förlossningsrummet?
  • Anonym (svärmor)
    Anonym skrev 2022-02-15 19:36:15 följande:
    Det har inte varit på tal att svärmor ska vara med under förlossningen.
  • GetenAnita

Din svärmor bryr sig alltså om dig, och vill försökra sig om att du mår bra? Oj va dumt av henne , du verkar väldigt otacksam måste jag säga 

• Anonym (svärmor)
    Anonym skrev 2022-02-15 19:36:15 följande:
    Min svärdotter förberedde mig på att följa med om inte min son (hennes man) hann dit i tid.
    Min son är ibland någon timme bort i jobbet.

Som tur var så var det sonen som var med när barnbarnen kom till världen.
  • GetenAnita
    Anonym (J) skrev 2022-02-15 19:14:15 följande:

Sätt ner foten mot din sambo, NU. 
    Han får sätta ner foten mot sin mamma, NU, för det kommer bli mycket värre när barnet växer upp. 

Sambon borde snarare sätta ner foten mot TS 

Här har vi en snäll svärmor som bryr sig, men det gillar tydligen inte TS 
  • Anonym (=)
    Anonym (svärmor) skrev 2022-02-15 19:34:32 följande:

Vad menar du med din kommentar? Hur hör den hit?
    Ts vill inte ha sin svärmor med på förlossningen, men svärmor bryr sig inte om ts vilja.
Svar på tråden Tips och råd gällande svärmor