• Anonym (ObekvämaJag)

Tips och råd gällande svärmor

Är höggravid och ska snart föda. Det blir min och sambons första barn samt det första barnbarnet på bådas sidor av familjen. 

Alla är jätte glada och väldigt förväntansfulla. 

Någon som är extra förväntansfull är min svärmor som dessutom jobbar på sjukhuset där jag ska föda. 

Hon berättade att hon har tagit ledigt hela veckan kring mitt BF datum och att hon planerar att vara där och titta till mig när vi åker in samt vara på plats igen kort efter att bebis är född. Och om det skulle vara så att jag går över tiden så gör det inget då hon enligt henne kan lämna sitt arbete då och då för att springa över till avdelningen jag ligger på för att titta till. 

Jag känner att detta är helt gränslöst och inte alls vad jag vill. 

Min pojkväns reaktion på det är att han känner samma men när det kommer till sin mamma och hennes sätt att ibland bara göra vad hon vill är att sucka åt det men aldrig säga ifrån då han inte tycker att det hjälper. 

Men jag tycker att det känns så fel.

Till detta så hör även att när jag var i mitten av min graviditet så behövdes jag läggas in akut och genomgå en operation på magen vilket var otroligt känslosamt att behöva göra som gravid. 

Operationen gick bra och vår bebis tog ingen skada, men det var skärrande och även då lämnade min svärmor sitt jobb i några minuter för att plötsligt stå i mitt sjukhusrum några timmar efter operationen för att titta till och hälsa på. 

Det kändes inte okej. Hon menar väl men vi har inte den relationen och jag känner mig jagad över att hon jobbar på samma sjukhus. 

jag var dessutom halvnaken och kunde inte röra mig ens för att skyla mig vilket också kändes pinsamt och obekvämt. 

Jag har försökt prata med henne men hon tar illa vid sig och när min pojkvän inte säger ifrån så står jag där som den elaka i situationen. 

Hon ska ju dessutom inte vara på den avdelningen alls då hon inte jobbar där men jag vill inte att hon ska hamna i trubbel genom att säga till personal. Så vad gör jag? 

I vanliga fall är jag inte det minsta konflikträdd men tror bara att jag är väldigt överväldigad efter en svår graviditet samt rädslan att skapa ett problem i familjen nu när vi ska bli förenade genom en bebis.

• Svar på tråden Tips och råd gällande svärmor
  • Zakopane

TS, jag tycker att du kan ge svärmor lite arbetsuppgifter... typ städa ert hem, göra matlådor och baka och frysa in... Hehe. Om hon nu verkligen vill vara till hjälp på ett sätt som skulle vara hjälpsamt för ER, med fokus på ERA behov! 

Klart hon inte ska stövla in på förlossningen! som förstföderska vet man inte alls hur man känner, det är ju en helt okänd situation och jag kan verkligen relatera till känslan att blä, ska svärmor stå där och titta på en när man har ont. Usch!

Vill dock skicka med ett litet medskick att det KAN bli så att du efter förlossningen inte alls känner att du inte vill att svärmor kommer till BB. Du kanske kommer känna att du vill att hela världen (nåja) kommer och beundrar lilla bebisen. 

Hur som helst, allt är upp till dig och din man. Svärmor får anpassa sig.

• GetenAnita
    Anonym (=) skrev 2022-02-17 12:15:29 följande:
    Nu är det en förlossning som diskuteras. Håll dig till trådstart.
    Det stog efter barnet är född,Du kanske inte klarade av att läsa TS? Var det nåt mer I TS du inte förstog som jag behöver förklara för dig vännen? 
  • Anonym (Knäppt)

Nu har jag själv enbart två förlossningar bagaget men jag har båda gångerna åkt in innan förlossningen, så skulle någon komma dit och titta till mig när jag åker in skulle jag tolka det som att hon ämnar vara där i samband med förlossningen.

GetenAnita skrev 2022-02-17 12:57:48 följande:
    Det stog efter barnet är född,Du kanske inte klarade av att läsa TS? Var det nåt mer I TS du inte förstog som jag behöver förklara för dig vännen? 
    Hon berättade att hon har tagit ledigt hela veckan kring mitt BF datum och att hon planerar att vara där och titta till mig när vi åker in samt vara på plats igen kort efter att bebis är född. Och om det skulle vara så att jag går över tiden så gör det inget då hon enligt henne kan lämna sitt arbete då och då för att springa över till avdelningen jag ligger på för att titta till. 

• Törnrosa41
    GetenAnita skrev 2022-02-17 10:06:17 följande:
    Tittar man runt på detta forum så är det ju alltid kvinnas behov som kommer först alla gånger, att stänga ute mannen och hans familj är helt ok så länge hennes behov blir uppfylda
    Det är den födande kvinnan som
    1. Gör "jobbet" och föder barnet
    2.ligger nästintill naken och är utlämnad till andra 

Varför i helvete ska någon annan bestämma vem som är inne på förlossningen än just den födande kvinnan?

Hade min mamma eller svärmor klampar in när jag födde något av barnen hade de åkt ut illa kvickt!

Min kropp, mitt tempel, mina beslut!
  • Törnrosa41

Jag hoppas att du och din sambo kan komma överens om vad som är viktigt här; att du är trygg när du föder ert barn.
    Vad svärmor vill är inte det viktigaste här. 
    Det kanske är hennes sätt att visa att hon bryr sig, men då borde hon fråga vad det är ni behöver och inte köra över er med en bulldozer för att hon vill något på ett visst sätt!!

Om du ska föda barn nu snart så är vi mitt i influensasäsong, där covid fortfarande härjar OCH maginfluensor OCH RS virus. Om svärmor jobbar inom vården borde hon förstå det och veta att hon kan smitta er och den nyfödda. Kan hon inte förstå det så är hon en stor egoist.

Jag var väldigt tydlig att jag inte ville ha någon annan på plats än min man när barnen föddes. Och hade han inte kunnat då hade jag hellre varit där själv än haft svärmor eller min mamma på plats!

Din sambo för ta sig i kragen och växa upp. Han är inte mammas lilla pojke längre! Han ska bli pappa och det är dags att han visar att han kan ta ansvar för sin familj nu. Steg ett är att säga till sin mamma att hon inte får vara på förlossningen.

• GetenAnita
    Törnrosa41 skrev 2022-02-17 13:42:57 följande:
    Det är den födande kvinnan som
    1. Gör "jobbet" och föder barnet
    2.ligger nästintill naken och är utlämnad till andra 

Varför i helvete ska någon annan bestämma vem som är inne på förlossningen än just den födande kvinnan?

Hade min mamma eller svärmor klampar in när jag födde något av barnen hade de åkt ut illa kvickt!

Min kropp, mitt tempel, mina beslut!
    Mitt mitt mitt jag jag jag 

Det finns mer människor än du på denna jord och deras vilja räknas också 
  • GetenAnita
    Anonym (Knäppt) skrev 2022-02-17 13:05:15 följande:

Nu har jag själv enbart två förlossningar bagaget men jag har båda gångerna åkt in innan förlossningen, så skulle någon komma dit och titta till mig när jag åker in skulle jag tolka det som att hon ämnar vara där i samband med förlossningen.

När vi åker in, alltså före ,Sen säger hon efter. Före" efter" ta reda på vad dom orden betyder sen har du lov att svara mig 
  • sextiotalist
    GetenAnita skrev 2022-02-18 11:32:34 följande:
    Mitt mitt mitt jag jag jag 

Det finns mer människor än du på denna jord och deras vilja räknas också 
    När det gäller förlossningen och dagarna efter, så är det totalt ointressant hur de andra personerna på jorden tycker och tänker,
    Du och dina gelikar (alltså ni som är så gränslösa att ni inte förstå vad som är privat) borde få varningsskyltar på er.
  • GetenAnita
    sextiotalist skrev 2022-02-18 11:41:06 följande:
    När det gäller förlossningen och dagarna efter, så är det totalt ointressant hur de andra personerna på jorden tycker och tänker,
    Du och dina gelikar (alltså ni som är så gränslösa att ni inte förstå vad som är privat) borde få varningsskyltar på er.
    Bara kvinnan räknas skit i resten av världen

Ska kvinnan ha rätt att okupera hela sjukhuset också när vi ändo håller på? Kanske tvångsförflytta alla ur landen för gud nåde att det existerar andra människor i närheten av 2000mils radie

Det är snarare du och dina gelikar som är helt gränslösa och tror hela världen behöver anpassa sig. Svärmor är fakitskt barnets farmor och har självfallet rätt att hälsa på barnet efter det är född , mamman kan stå ut i 5 min eller ta en promenad om det är så frukstavärt jobbig med att andra människor existerar 
  • GetenAnita
    sextiotalist skrev 2022-02-18 11:41:06 följande:
    Vill du ha det privat född då i ditt eget hem. Sjukhuset är inte ditt att styr och ställa över svärmor får givitvis också vara där 
Svar på tråden Tips och råd gällande svärmor