• Anonym (ObekvämaJag)

Tips och råd gällande svärmor

Är höggravid och ska snart föda. Det blir min och sambons första barn samt det första barnbarnet på bådas sidor av familjen. 

Alla är jätte glada och väldigt förväntansfulla. 

Någon som är extra förväntansfull är min svärmor som dessutom jobbar på sjukhuset där jag ska föda. 

Hon berättade att hon har tagit ledigt hela veckan kring mitt BF datum och att hon planerar att vara där och titta till mig när vi åker in samt vara på plats igen kort efter att bebis är född. Och om det skulle vara så att jag går över tiden så gör det inget då hon enligt henne kan lämna sitt arbete då och då för att springa över till avdelningen jag ligger på för att titta till. 

Jag känner att detta är helt gränslöst och inte alls vad jag vill. 

Min pojkväns reaktion på det är att han känner samma men när det kommer till sin mamma och hennes sätt att ibland bara göra vad hon vill är att sucka åt det men aldrig säga ifrån då han inte tycker att det hjälper. 

Men jag tycker att det känns så fel.

Till detta så hör även att när jag var i mitten av min graviditet så behövdes jag läggas in akut och genomgå en operation på magen vilket var otroligt känslosamt att behöva göra som gravid. 

Operationen gick bra och vår bebis tog ingen skada, men det var skärrande och även då lämnade min svärmor sitt jobb i några minuter för att plötsligt stå i mitt sjukhusrum några timmar efter operationen för att titta till och hälsa på. 

Det kändes inte okej. Hon menar väl men vi har inte den relationen och jag känner mig jagad över att hon jobbar på samma sjukhus. 

jag var dessutom halvnaken och kunde inte röra mig ens för att skyla mig vilket också kändes pinsamt och obekvämt. 

Jag har försökt prata med henne men hon tar illa vid sig och när min pojkvän inte säger ifrån så står jag där som den elaka i situationen. 

Hon ska ju dessutom inte vara på den avdelningen alls då hon inte jobbar där men jag vill inte att hon ska hamna i trubbel genom att säga till personal. Så vad gör jag? 

I vanliga fall är jag inte det minsta konflikträdd men tror bara att jag är väldigt överväldigad efter en svår graviditet samt rädslan att skapa ett problem i familjen nu när vi ska bli förenade genom en bebis.

• Svar på tråden Tips och råd gällande svärmor
  • Anonym (=)
    GetenAnita skrev 2022-02-15 19:42:11 följande:
    Sambon borde snarare sätta ner foten mot TS 

Här har vi en snäll svärmor som bryr sig, men det gillar tydligen inte TS 
    Att inte bry sig om en födande kvinnas önskan är inte alls snällt
  • GetenAnita
    Anonym (=) skrev 2022-02-15 19:42:18 följande:
    Vad menar du med din kommentar? Hur hör den hit?
    Ts vill inte ha sin svärmor med på förlossningen, men svärmor bryr sig inte om ts vilja.
    TS bryr sig ju bara om sig själv 

Är det inte bra att svärmor vill hjälpa till och vara snäll? 
  • Anonym (Knäppt)

Jag kan absolut förstå att svärmor längtar och ser fram emot sitt (första?) barnbarn, men helt seriöst hade hon själv velat ha sin svärmor på sin egen förlossning? Jag tycker det låter extremt gränslöst när man är i en så utsatt situation som en förlossning faktiskt är. 
    Mest av allt är det dock pappans ansvar att sätta gränserna, du ska inte behöva ta denna diskussionen men svärmor. Klarar han inte ens att sätta gränser i något sånt här så kommer det med stor sannolikhet dyka upp många fler tillfällen framöver där han heller inte står upp för er familj. 

• Anonym (=)
    Anonym (svärmor) skrev 2022-02-15 19:41:22 följande:
    Min svärdotter förberedde mig på att följa med om inte min son (hennes man) hann dit i tid.
    Min son är ibland någon timme bort i jobbet.

Som tur var så var det sonen som var med när barnbarnen kom till världen.
    ok, inget fel med det.
    Men denna trådstart handlar om en person som inte får gehör för vad hon vill angående sin egen förlossning
  • Anonym (en annan fru)

Jag hade talat ut med svärmor och sagt att antingen respekterar du när vi vill vara ifred som en familj eller så kommer vi att sluta berätta för dig om viktiga saker som händer, om det är så det måste vara för att vi ska få vara oberoende och ifred ibland.

Ibland får man välja.

Men man fick t.ex. aldrig säga till min svärmor att hennes son var förkyld eller sjuk alls, det var strängeligen förbjudet av honom. För då gick hon i toppspinn och skulle komma med kycklingsoppa som i en amerikansk sitcom eller ringde 10 ggr om dagen och gjorde honom galen. Min man var mycket "onåbar på konferens" vissa vintrar...Drömmer

• Anonym (=)
    GetenAnita skrev 2022-02-15 19:39:27 följande:

Din svärmor bryr sig alltså om dig, och vill försökra sig om att du mår bra? Oj va dumt av henne , du verkar väldigt otacksam måste jag säga 

Det är inte omsorg att vara påstridig när en person har sagt att man inte vill ha den med på förlossningen
  • Anonym (Knäppt)
    GetenAnita skrev 2022-02-15 19:44:30 följande:

I en förlossning om något är det faktiskt helt okej att vara egoistisk och inte bry sig om att göra alla andra nöjda. 
  • Anonym (=)
    GetenAnita skrev 2022-02-15 19:44:30 följande:

DEt är inte alls egoistiskt att inte vilja ha svärmor med på förlossningen.
    Det är inte snällt att försöka tvinga sig in på en förlossning mot en födande kvinnas önskemål
  • Anonym (=)
    GetenAnita skrev 2022-02-15 19:45:47 följande:
    Uppför sig den föddande kvinnan hysteriskt som här så bör hennes önskan ignoreras 
    Det är inte hysteriskt att bestämma över sin egen förlossning
    Bra att du skrev rakt ut "hennes önskan bör ignoreras". Då vet vi var du står.
  • Jemp

Jag hade sagt ifrån själv istället för att försöka övertala sambon att göra nåt. 

(Fast för min egen mamma skyllde jag på påhittat besöksförbud...)

Svar på tråden Tips och råd gällande svärmor