Inlägg från: Anonym (enligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (enligt)

    När ena föräldern är på semester?

    granitmuppen skrev 2022-02-17 09:05:51 följande:
    När ena föräldern är på semester?

    Hej!

    Min man som är FL just nu ska åka på en långweekendresa om några veckor där jag tar ut en semesterdag för att kunna ta hand om sonen när han är iväg. 

    Började fundera på hur det skulle bli vid ett senare tillfälle, säg när vi båda jobbar och har sonen på förskola. Om mannen vill åka på semester själv, säg en vecka då, då måste ju jag vara hemma från jobbet? Eller? Generellt är det väl så reglerna funkar med förskola - är man ledig får inte barnet va på fsk?

    Vet ju samtidigt om flera som då åkt iväg själva på resor när barnen varit små (innan 7 år och skolplikt), hur har de gjort i så fall? Hur gör ni?


    Enligt reglerna så måste barnet vara hemma om ena föräldern är ledig. Men vi har haft barnet på förskola/fritids även i såna fall eftersom den andra föräldern behöver jobba och då ha barnomsorg. Det har hänt ca 1 gång per år under barnens förskole/fritidstid. 

    Om man vill följa regelverket så måste båda föräldrarna ta ledigt så att en kan vara med barnet eller så måste man anlita annan barnvakt. 
  • Anonym (enligt)
    Anonym (R) skrev 2022-02-18 10:37:26 följande:

    Är det jobbresa så har barnet rätt till förskola, eftersom att ni bägge jobbar.

    Åker din man iväg på semester/nöjesresa så ska barnet/barnen vara lediga men det är få föräldrar som följer detta. Vilket man kan ifrågasätta varför det är viktigare för mamma/pappa att åka iväg i 1-2 veckor och ha ledigt medan barnen ska gå på förskolan (ibland även lite längre tider då endast en förälder har möjlighet att hämta). 

    Det är som det är dock...


    Det kan absolut vara viktigt för en förälder att resa iväg. Och alla resor passar inte för barn och barnet kan ha det bra hemma med ena föräldern och förskolan som vanligt. 
  • Anonym (enligt)
    Anonym (R) skrev 2022-02-18 11:24:39 följande:
    Jag har aldrig motsatt mig att barnen har det bra. Att det sedan är viktigare för mamma eller pappa att åka iväg på 1-2 veckors semester än att umgås med sina barn, som är i förskoleåldern, får väl stå för var och en. 
    De flesta föräldrar umgås mycket med sina barn. Nån vecka eller två per år borta från barnet fungerar utmärkt i de allra flesta familjer. Du drar rätt stora växlar på nåt som inte ens är ett problem. 
  • Anonym (enligt)
    Anonym (R) skrev 2022-02-18 11:42:10 följande:
    Whatever floats your boat. 
    Ja, man tackar så ödmjukast.
  • Anonym (enligt)
    Anonym (Cissi) skrev 2022-02-18 11:43:22 följande:

    Men det är ju ändå rätt galet att ena föräldern kan sätta den andra i en knepig sits. Åker pappan iväg själv på något där han varken vill eller kan ta med barnet så blir mamman helt plötsligt tvingad att avstå jobb, även om hon kanske inte tycker att mannen ska åka. Kanske har han ett flexibelt jobb och drar iväg i sista minuten medan mamman egentligen behöver längre framförhållning för att lägga in ledighet. 


    Fast det kan också vara en överenskommen resa som planerats tillsammans. Finns många sätt man som föräldrar kan sätta varandra i en knepig sits, men det behöver ju inte vara så. Många gånger kommer ju föräldrar överens och samarbetar kring sitt liv tillsammans. 
Svar på tråden När ena föräldern är på semester?