• Anonym (Anonym)

Blir jag medskyldig?

Min man använder droger dagligen och odlar dessutom hemma i perioder, jag funderar på att ringa polisen och anmäla honom. Kommer jag att räknas som medskyldig eftersom jag vet om att det här pågått i vårt hem eller kan jag i så fall komma undan om jag låtsas som att jag bara råkat hitta sakerna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-18 15:02
    Vi har ett barn också, riskerar vi båda en orosanmälan i så fall?

• Svar på tråden Blir jag medskyldig?
  • Anonym (E)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-02-18 19:42:25 följande:
    Ja det vet jag mycket väl.
    Anonym (Skyldig) skrev 2022-02-18 19:05:08 följande:
    Sedan kan du göra en orosanmälan gälande att han brukar 
    Ja det är väl enda möjligheten. För han kommer inte sluta med det, 100 % säker. Särskilt som vi är överens om att barnet ska bo hos mig.

Inte säkert att barnet för bo med någon av er. Du kan kanske ljuga om att du inte vet något om att han odlar hemma, men du kan inte komma ifrån att ert barn bor tillsammans med en knarkare.
    Sedan är polisen inte dumma, de förstår ju att du vet. Vem har ett låst rum hemma om inte en person som knarkar?
  • Anonym (Ja)

Äger ni er bostad tillsammans? Gör de husrannsakan och han odlar hemma så kommer du att åka dit på det också. Spelar ingen roll om du inte var medveten om det eller ej 
    Missbruk är en sak, innehav är en annan. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Skyldig) skrev 2022-02-18 19:48:55 följande:

Ja alltså jag önskar bara allt väL, men jag menar bara på att om du anmäler honom så kan det sluta illa. Ord mot ord. Det kan bli tufft och likaväl som du kan vinna på att göra det så kan du även förlora på det om han skulle dra det så långt som han skulle kunna göra, om han vill. 

Du har ju som sagt vetat om det och han skulle nog kunna ljuga allt mer för att göra det svårt för dig 

Jo jag förstår att det inte var nåt illa menat :) 
  • Anonym (RT)

Gör en sak i taget, lägg energin på att avsluta äktenskapet och skaffa eget boende. Därefter kan du ta itu med nästa sak.

Eller tänkte du använda odlandet som slagträ i förhandlingarna?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (RT) skrev 2022-02-18 20:40:26 följande:

Gör en sak i taget, lägg energin på att avsluta äktenskapet och skaffa eget boende. Därefter kan du ta itu med nästa sak.

Eller tänkte du använda odlandet som slagträ i förhandlingarna?

Just nu kommer allt på en gång känns det som. Och jag hinner inte ens tänka emellan.

Det är en lång historia för en annan tråd men ja, tanken har slagit mig. Jag vet inte om det skulle göra någon skillnad.
  • Anonym (RT)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-02-18 20:51:06 följande:
    Just nu kommer allt på en gång känns det som. Och jag hinner inte ens tänka emellan.

Det är en lång historia för en annan tråd men ja, tanken har slagit mig. Jag vet inte om det skulle göra någon skillnad.
    Gör det som är enklast nu, men om ni har gemensamma barn bör du komma ihåg att ni måste kunna samarbeta i framtiden.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (RT) skrev 2022-02-18 21:40:09 följande:
    Gör det som är enklast nu, men om ni har gemensamma barn bör du komma ihåg att ni måste kunna samarbeta i framtiden.
    Just nu känns det som att han försöker stryka mig medhårs för att vi inte ska bråka och menar att han vill att vi ska kunna samarbeta men samtidigt är han inte öppen med sina tankar och när saker kommer fram så får det mig bara att tycka allt sämre om honom, för allt det här förstör så mycket. Jag får som sagt göra en tråd till men jag blir bara mer ledsen och bitter över hur allt är.
  • Anonym (Q)

Se till att han skriver över vårdnaden av barnet på dig först, iom att ni var överens om det.
    så han inte ångrar sig, och gör du då ingen anmälan kan barnet bli tvungen att bo där med ( vilket man inte vill ha hos en missbrukande förälder)

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Q) skrev 2022-02-18 21:51:39 följande:

Se till att han skriver över vårdnaden av barnet på dig först, iom att ni var överens om det.
    så han inte ångrar sig, och gör du då ingen anmälan kan barnet bli tvungen att bo där med ( vilket man inte vill ha hos en missbrukande förälder)

Tyvärr bara boendet, inte vårdnaden. Den vägrar han ge ifrån sig frivilligt. Och jag vet inte hur mycket som krävs för att få enskild vårdnad.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-02-18 21:56:59 följande:
    Tyvärr bara boendet, inte vårdnaden. Den vägrar han ge ifrån sig frivilligt. Och jag vet inte hur mycket som krävs för att få enskild vårdnad.
    Tror tyvärr det är större chand att få egen vårdnad om du anmäler honom, iallafall att han inte får vara själv med barnet. Och att sedan att han måste göra drogtest för att få ensamt umgäng. om jag var du skulle jag ringa soc och fråga anonymt om hur man bör gå till väga på bästa sätt, säga att du har en bekant med ditt problem eller nåt
Svar på tråden Blir jag medskyldig?