Inlägg från: Hyllemor |Visa alla inlägg
  • Hyllemor

    Fritidssysselsättning med barnen på 8 och 11 år.

    Vi är inte ett dugg sportiga i vår familj, så det mesta sådant går helt bort. Vi har en 8-åring.


    Precis som andra har skrivit, så tror jag att det är viktigt att göra saker som de vuxna också tycker är roligt, för då får man in ett annat driv i det hela och kan göra någonting, som kanske först för barnen låter tråkigt, väldigt roligt.


    När vi hade bil, så tyckte jag att helgerna var mycket lättare. Jag och min man är intresserade av historia, så då besökte vi fornminnen med hjälp av fornminneskartan (ibland gjorde vi ett bingo som vi tog med oss och körde exempelvis hällristningsbingo.) Fornminneskartan använder vi fortfarande ibland eftersom det ofta går att hitta fornminnen mitt inne i stan eller i ett bostadsområde.

    Andra saker som vi gör, som inte andra personer har skrivit tidigare i tråden:

    - högläser för varandra. Vår son högläser ur en för honom lagom lätt fantasybok som vi vuxna också uppskattar. Om vi vuxna högläser, så blir det ofta klassiska sagor eller ur någon bok som vi föräldrar också uppskattar. Den senaste var Trollkarlen från Oz, som jag faktiskt aldrig hade läst tidigare. Bröderna Grimms sagor (alltså inte barnversionen) kan vi också plocka fram ibland. Några av sagorna är fortfarande lite för läskiga för 8-åringen, men de flesta fungerar nu.

    - Vi leker massor med egenpåhittade lekar där vi egentligen bara pratar med varandra. Exempelvis att en person tänker på en sak och de övriga får ställa 20 ja och nej-frågor för att lista ut vad det är för något. Eller associationsleken eller homonymleken eller synonymleken, vilka alla går ut på att en person säger ett ord och sedan fortsätter man tills man har råkat upprepa vad någon annan har sagt.

    - Vi besöker gärna stadens museer, trots att vi har varit där säkert 100 gånger redan.

    - Vi tittar på Vetenskapens värld eller andra dokumentärprogram tillsammans.

    - Pratar. Vi pratar JÄTTEMYCKET om nyheter, politik, religion, historia etc. Ofta kommer vi bara på ett ämne och så börjar vi prata och diskutera det vid helgmiddagen och plötsligt har vi suttit där i 1,5 timme eller mer och inser att det snart är läggdags.


     

Svar på tråden Fritidssysselsättning med barnen på 8 och 11 år.